Siirry suoraan sisältöön

Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvausLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BT30

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kuvallisen ilmaisun rakenteita ja kuvauksen metodeja
- tunnistaa tyylin, muodon, rytmin, kontrastin ja dynamiikan elokuvallisessa ilmaisussa
- tunnistaa storyboardaamisen keskeisimmät teknisilmaisulliset osa-alueet
- ymmärtää kuvapurun merkityksen elokuvan kuvauksia valmistelevana työkaluna
- osaa laatia kuvalistoja ja kuvauspohjia osana kuvasuunnittelua
- tunnistaa vaihtoehtoisia visuaalisen suunnittelun lähtökohtia ja tekemisen tapoja
- toimia kuvausryhmässä ja toteuttaa kuva- ja valaisusuunnitelmat kuvauksissa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Marko Luukkonen
Vastuuopettaja

Marko Luukkonen

Ryhmät
  • PMEDIS23elok
    PMEDIS23 elokuva

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kuvallisen ilmaisun rakenteita ja kuvauksen metodeja
- tunnistaa tyylin, muodon, rytmin, kontrastin ja dynamiikan elokuvallisessa ilmaisussa
- tunnistaa storyboardaamisen keskeisimmät teknisilmaisulliset osa-alueet
- ymmärtää kuvapurun merkityksen elokuvan kuvauksia valmistelevana työkaluna
- osaa laatia kuvalistoja ja kuvauspohjia osana kuvasuunnittelua
- tunnistaa vaihtoehtoisia visuaalisen suunnittelun lähtökohtia ja tekemisen tapoja
- toimia kuvausryhmässä ja toteuttaa kuva- ja valaisusuunnitelmat kuvauksissa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Opetusmenetelmät

luennot, katselut, pienryhmätyöskentely, harjoitukset ja kritiikki

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla sovelletaan Innovaatiopedagogiikkaa, seminaarimuotoista luennointia, keskusteluja, vertaisoppimista, pienryhmä-, projekti- ja workshop-oppimista sekä adhoc opetusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi (1 op) opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Viiden (5 op) opintopisteen konaisuus vastaa 135 tunnin työmäärää.

Kurssikokonaisuus koostuu kontaktiopetuksesta, aktiivisesta pienryhmä- ja itsenäisestä työskentelystä.

Tehtävänannot kurssilla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään elokuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.

Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoituksia eri tyylein.

Opintojakso valmentaa harjoituselokuva 2 esituotanto- ja tuotantovaiheeseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo, aktiivisuus, pienryhmätyöskentelytaidot, oppimistaidot, osaamisen kehittyminen, tehtäväpalautukset, asenne tuotantoympäristössä työskenneltäessä ja palautteen vastaanotto.

Arvioinnissa sovelletaan AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Läsnäolossa ja aktiivisuudessa on merkittäviä puutteita ja/tai ei ole osallistunut harjoituksiin tai palauttanut tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja –välineitä. Opiskelija osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimia niiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä. Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan. Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet. Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 29.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Marko Luukkonen
Vastuuopettaja

Marko Luukkonen

Ryhmät
  • PMEDIS22elok
    PMEDIS22 elokuva
  • PMEDIS22tupr
    PMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kuvallisen ilmaisun rakenteita ja kuvauksen metodeja
- tunnistaa tyylin, muodon, rytmin, kontrastin ja dynamiikan elokuvallisessa ilmaisussa
- tunnistaa storyboardaamisen keskeisimmät teknisilmaisulliset osa-alueet
- ymmärtää kuvapurun merkityksen elokuvan kuvauksia valmistelevana työkaluna
- osaa laatia kuvalistoja ja kuvauspohjia osana kuvasuunnittelua
- tunnistaa vaihtoehtoisia visuaalisen suunnittelun lähtökohtia ja tekemisen tapoja
- toimia kuvausryhmässä ja toteuttaa kuva- ja valaisusuunnitelmat kuvauksissa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaalit Itslearning alustalla.

Opetusmenetelmät

luennot, katselut, pienryhmätyöskentely, harjoitukset ja kritiikki

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla sovelletaan Innovaatiopedagogiikkaa, seminaarimuotoista luennointia, keskusteluja, vertaisoppimista, pienryhmä-, projekti- ja workshop-oppimista sekä adhoc opetusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi (1 op) opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Viiden (5 op) opintopisteen konaisuus vastaa 135 tunnin työmäärää.

Kurssikokonaisuus koostuu kontaktiopetuksesta, aktiivisesta pienryhmä- ja itsenäisestä työskentelystä.

Tehtävänannot kurssilla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään elokuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.

Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.

Opintojakso valmentaa harjoituselokuva 2 esituotanto- ja tuotantovaiheeseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssiviestintä Itslearning alustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo, aktiivisuus, pienryhmätyöskentelytaidot, oppimistaidot, osaamisen kehittyminen, tehtäväpalautukset, asenne tuotantoympäristössä työskenneltäessä ja palautteen vastaanotto.

Arvioinnissa sovelletaan AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Läsnäolossa ja aktiivisuudessa on merkittäviä puutteita ja/tai ei ole osallistunut harjoituksiin tai palauttanut tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja –välineitä. Opiskelija osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimia niiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä. Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan. Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet. Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Marko Luukkonen
  • Mika Niinimaa
Vastuuopettaja

Marko Luukkonen

Ryhmät
  • PMEDIS21elok
    PMEDIS21 elokuva
  • PMEDIS21tupr
    PMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kuvallisen ilmaisun rakenteita ja kuvauksen metodeja
- tunnistaa tyylin, muodon, rytmin, kontrastin ja dynamiikan elokuvallisessa ilmaisussa
- tunnistaa storyboardaamisen keskeisimmät teknisilmaisulliset osa-alueet
- ymmärtää kuvapurun merkityksen elokuvan kuvauksia valmistelevana työkaluna
- osaa laatia kuvalistoja ja kuvauspohjia osana kuvasuunnittelua
- tunnistaa vaihtoehtoisia visuaalisen suunnittelun lähtökohtia ja tekemisen tapoja
- toimia kuvausryhmässä ja toteuttaa kuva- ja valaisusuunnitelmat kuvauksissa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Opetusmenetelmät

luennot, katselut, pienryhmätyöskentely, harjoitukset ja kritiikki

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla sovelletaan Innovaatiopedagogiikkaa, seminaarimuotoista luennointia, keskusteluja, vertaisoppimista, pienryhmä-, projekti- ja workshop-oppimista sekä adhoc opetusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi (1 op) opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Viiden (5 op) opintopisteen konaisuus vastaa 135 tunnin työmäärää.

Kurssikokonaisuus koostuu kontaktiopetuksesta, aktiivisesta pienryhmä- ja itsenäisestä työskentelystä.

Tehtävänannot kurssilla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.

Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.

Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun (breakdown) ja storyboardaamiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo, aktiivisuus, pienryhmätyöskentelytaidot, oppimistaidot, osaamisen kehittyminen, tehtäväpalautukset, asenne

Arvioinnissa sovelletaan AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Läsnäolossa ja aktiivisuudessa on merkittäviä puutteita ja/tai ei ole osallistunut harjoituksiin tai palauttanut tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja –välineitä. Opiskelija osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimia niiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä. Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan. Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet. Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 10.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Marko Luukkonen
Vastuuopettaja

Marko Luukkonen

Ryhmät
  • PMEDIS20elok
    PMEDIS20 elokuva
  • PMEDIS20tupr
    PMEDIS20tupr

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kuvallisen ilmaisun rakenteita ja kuvauksen metodeja
- tunnistaa tyylin, muodon, rytmin, kontrastin ja dynamiikan elokuvallisessa ilmaisussa
- tunnistaa storyboardaamisen keskeisimmät teknisilmaisulliset osa-alueet
- ymmärtää kuvapurun merkityksen elokuvan kuvauksia valmistelevana työkaluna
- osaa laatia kuvalistoja ja kuvauspohjia osana kuvasuunnittelua
- tunnistaa vaihtoehtoisia visuaalisen suunnittelun lähtökohtia ja tekemisen tapoja
- toimia kuvausryhmässä ja toteuttaa kuva- ja valaisusuunnitelmat kuvauksissa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Opetusmenetelmät

luennot, katselut, pienryhmätyöskentely, harjoitukset ja kritiikki

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla sovelletaan Innovaatiopedagogiikkaa, seminaarimuotoista luennointia, keskusteluja, vertaisoppimista, pienryhmä-, projekti- ja workshop-oppimista sekä adhoc opetusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi (1 op) opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Viiden (5 op) opintopisteen konaisuus vastaa 135 tunnin työmäärää.

Kurssikokonaisuus koostuu kontaktiopetuksesta, aktiivisesta pienryhmä- ja itsenäisestä työskentelystä.

Tehtävänannot kurssilla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perhdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo, aktiivisuus, pienryhmätyöskentelytaidot, oppimistaidot, osaamisen kehittyminen, tehtäväpalautukset, asenne

Arvioinnissa sovelletaan AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Läsnäolossa ja aktiivisuudessa on merkittäviä puutteita ja/tai ei ole osallistunut harjoituksiin tai palauttanut tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja –välineitä. Opiskelija osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimia niiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä. Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan. Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet. Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja.