Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi IaLaajuus (3 op)

Tunnus: 2011348

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Ilmoittautumisaika

20.06.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 14

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazz Ia -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Syyslukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, omasta työskentelystä ja itsereflektiosta.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisenä ja toisena vuotena, perusvaiheen opinnoissa, ryhmäytetään ja yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.

Opintojakson teemoina ovat opetusryhmän ryhmäyttäminen, jazztanssin perustekniikan ja sanaston opiskelu, rytmin ja musiikin merkityksen hahmottaminen jazztanssille, heittäytyminen ja oma ilmaisu. Tavoitteena on kehittää rytmitajua ja musikaalisuutta, hahmottaa kehonlinjauksia, hahmottaa ja harjoitella jazztanssille tyypillisten liikelaatujen, maadoituksen ja tilan monipuolista käyttämistä, kasvattaa peruskuntoa, sekä ymmärtää voiman ja venyvyyden suhteen merkitys tanssiharjoittelussa. Opiskelijaa kannustetaan heittäytymään jazztanssin maailmaan ja ilmaisemaan itseään tanssin eri keinoin.

Tärkeänä tavoitteena on ymmärtää vastuunottaminen omasta oppimisesta ja motivaatiosta. Analyyttinen työskentely ja itsereflektio, sisäisen motivaation merkitys ja vastuunkantaminen omasta oppimisprosessista läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.

Jazztanssin Ia-opintojakso toteutetaan ensimmäisen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.

Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija:
• toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
• on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
•toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää

Ilmoittautumisaika

31.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 20.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 8

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazz Ia -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Syyslukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, omasta työskentelystä ja itsereflektiosta.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisenä ja toisena vuotena, perusvaiheen opinnoissa, ryhmäytetään ja yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.

Opintojakson teemoina ovat opetusryhmän ryhmäyttäminen, jazztanssin perustekniikan ja sanaston opiskelu, rytmin ja musiikin merkityksen hahmottaminen jazztanssille, heittäytyminen ja oma ilmaisu. Tavoitteena on kehittää rytmitajua ja musikaalisuutta, hahmottaa kehonlinjauksia, hahmottaa ja harjoitella jazztanssille tyypillisten liikelaatujen, maadoituksen ja tilan monipuolista käyttämistä, kasvattaa peruskuntoa, sekä ymmärtää voiman ja venyvyyden suhteen merkitys tanssiharjoittelussa. Opiskelijaa kannustetaan heittäytymään jazztanssin maailmaan ja ilmaisemaan itseään tanssin eri keinoin.

Tärkeänä tavoitteena on ymmärtää vastuunottaminen omasta oppimisesta ja motivaatiosta. Analyyttinen työskentely ja itsereflektio, sisäisen motivaation merkitys ja vastuunkantaminen omasta oppimisprosessista läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.

Jazztanssin Ia-opintojakso toteutetaan ensimmäisen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa. Jazztanssi Ib-opintojaksolle siirtymisen edellytyksenä on hyväksytty suoritus Jazztanssi Ia:sta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.

Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija:
• toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
• on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
•toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazz Ia -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Syyslukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, omasta työskentelystä ja itsereflektiosta.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisenä ja toisena vuotena, perusvaiheen opinnoissa, ryhmäytetään ja yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.

Opintojakson teemoina ovat opetusryhmän ryhmäyttäminen, jazztanssin perustekniikan ja sanaston opiskelu, rytmin ja musiikin merkityksen hahmottaminen jazztanssille, heittäytyminen ja oma ilmaisu. Tavoitteena on kehittää rytmitajua ja musikaalisuutta, hahmottaa kehonlinjauksia, hahmottaa ja harjoitella jazztanssille tyypillisten liikelaatujen, maadoituksen ja tilan monipuolista käyttämistä, kasvattaa peruskuntoa, sekä ymmärtää voiman ja venyvyyden suhteen merkitys tanssiharjoittelussa. Opiskelijaa kannustetaan heittäytymään jazztanssin maailmaan ja ilmaisemaan itseään tanssin eri keinoin.

Tärkeänä tavoitteena on ymmärtää vastuunottaminen omasta oppimisesta. Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.

Jazztanssin Ia-opintojakso toteutetaan ensimmäisen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa. Jazztanssi Ib-opintojaksolle siirtymisen edellytyksenä on hyväksytty suoritus Jazztanssi Ia:sta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.

Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija:
• toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
• on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
•toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää