Tanssinopettaja 2022: PTANSS22
Tunnus: PTANSS22
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksen tavoite
Tanssinopettajakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa tanssialan eri tehtäviin aloite- ja yhteistyökykyisiä, taiteita arvostavia ja monipuolisia taidetanssiopettajia. Valmistuneilla on laaja-alaiset tanssialan tiedot ja taidot sekä kyky soveltaa osaamistaan tanssin kentän eri tehtävissä.
Tanssinopettajakoulutus antaa opiskelijalle valmiuden oman taiteenalansa asiantuntijatehtäviin. Valmistuttuaan opiskelija pystyy työllistämään itseään monipuolisesti tanssialan ammateissa opettajana ja esiintyjänä sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan esityksellisiä ja kasvatuksellisia kokonaisuuksia. Hän pystyy työllistymään myös yrittäjänä.
Rakenne
Tanssinopettajakoulutuksen opinnot rakentuvat seitsemästä moduulista seuraavasti:
YDINOSAAMISEN OPINNOT
Yleissivistävät opinnot
Analyyttiset ammattiopinnot
Liikkeen tuottamisen ammattiopinnot
Pedagogiset opinnot
Harjoittelu
LAAJENTAVAN OSAAMISEN OPINNOT
Vapaasti valittavat opinnot
Opinnäytetyö
Sisältö
Tanssinopettajakoulutuksen pääsisältö koostuu länsimaisen taidetanssin tietojen ja taitojen sekä pedagogiikan opiskelusta. Opinnot etenevät ryhmäopetuksena vuosikursseittain intensiivisen työohjelman mukaan. Osa opinnoista toteutetaan vuosikurssirajat ylittävinä toteutuksina ja/tai projektimuotoisina kuten esimerkiksi tutkimus- ja kehittämishankkeina sekä taiteellisina projekteina. Opintojen alussa saavutetaan perustiedot ja -taidot, joita syventäen edetään kohti opintojen loppuvaiheen itsenäisempää työskentelyä.
Yleissivistäviin opintoihin (17 op) kuuluvat kieliopinnot, työelämätietouden ja yrittäjyyden opinnot sekä tanssinopettajan ammatillinen opintokokonaisuus. Tanssinopettajan ammatillinen kasvu opintokokonaisuus läpileikkaa koko opiskeluajan. Opintokokonaisuus tukee opiskelijan kehittymistä tanssialan ammattilaiseksi ja tutustuttaa opiskelijan Turun ammattikorkeakoulun käytäntöihin, työtapoihin ja opiskeluympäristöihin. Lisäksi opiskelija saa ohjausta mm. ajanhallintaan, kansainvälistymiseen ja muihin omalla alallaan tarpeellisiin työelämätaitoihin. Työelämätietouden ja yrittäjyyden opinnoissa opiskelija tutustuu mm. sopimusoikeuteen ja hankkii tietoja yrittäjänä toimimisesta. Kieliopinnoissa opiskellaan suomen, ruotsin ja englannin kieltä. Opinnot tukevat tanssialan opintoja ja laajentavat viestintä- ja vuorovaikutusosaamista.
Analyyttiset ammattiopinnot (32 op) muodostavat analyyttisen ytimen tanssinopettajaksi kouluttautumiselle. Tanssin ymmärtäminen ja kokeminen kinesteettis-ilmaisullisena, ajassa sykkivänä ja kulttuuriyhteisössä elävänä taidemuotona syvenee ja rikastuu opintojen myötä. Analyyttiset ammattiopinnot luovat käsitteellisen ja tiedollisen sekä metodologisen pohjan opinnäytetyöprosessille. Analyyttiset ammattiopinnot sisältävät mm. anatomian ja kehonhuollon, tanssihistorian, liike- ja teosanalyysin sekä musiikin opintoja.
Liikkeen tuottamisen ammattiopinnot (70 op) rakentavat konkreettisen perustan tanssinopettajan työssä selviytymiselle. Liikkeen tuottamisen opinnoissa opiskellaan baletin, nykytanssin ja jazztanssin tekniikoita kinesiologisesta lähtökohdasta niin, että eri tekniikat tukevat opiskelijaa oman liikepotentiaalin kehittämisessä ja ylläpidossa. Erityishuomio kiinnitetään myös jaksamista ja terveyttä edistävien työtottumusten harjaannuttamiseen sekä analyyttisen liikehavainnoinnin kehittämiseen ja syventämiseen tanssin oppimisessa ja opettamisessa.
Länsimaisen taidetanssin eri tekniikoiden lisäksi liikkeen tuottamisen opinnoissa opiskellaan mm. improvisatorista ja koreografista työskentelyä, jotka johtavat esitysproduktioihin. Improvisaation ja komposition opinnot mahdollistavat oman liikeilmaisun tutkimisen ja vahvistamisen ja kasvattavat opiskelijan liikkeellistä ja luovaa potentiaalia.
Pedagogiset opinnot (24 op) koostuvat tanssipedagogiikkaa ja taideopettajuutta käsittelevistä opinnoista sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun yleispedagogisista opintojaksoista. Tanssipedagogisissa opinnoissa edetään lastentanssin kautta baletin, nykytanssin ja jazztanssin didaktisiin ja metodisiin kysymyksiin.
Harjoittelu (37 op) muodostuu taidetanssin opetusharjoittelusta, koreografisesta harjoittelusta, projektiharjoittelusta ja tanssinopettajan työn harjoittelusta. Harjoittelu alkaa heti ensimmäisenä opiskeluvuotena ja se kulminoituu neljännen opintovuoden keväällä työelämässä tapahtuvaan tanssinopettajan työn harjoitteluun. Harjoittelujaksot ja työelämää käsittelevät opintojaksot ja projektit tutustuttavat opiskelijat tuleviin työtehtäviinsä ja kannustavat heitä työelämän kehittämiseen ja uudistamiseen. Lisäksi taiteidenvälinen yhteistyö ja monitaiteisuus mahdollistuvat sekä koreografisessa harjoittelussa että projektiharjoittelussa.
Vapaasti valittavissa opinnoissa (30 op) opiskelija valitsee haluamiaan sisältöjä urasuunnitelmansa suuntaisesti tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Opintojen edetessä opiskelijalla on enemmän mahdollisuuksia valita ja painottaa opintojensa sisältöä haluamallaan tavalla. Opiskelija voi valita opintoja AMK:n vapaasti valittavista opinnoista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta esimerkiksi CampusOnline portaalin kautta tai suorittaa vapaasti valittavia opintoja vaihto-opinnoissaan ulkomaisessa yhteistyökorkeakoulussa. Lisäksi opiskelija voi halutessaan toimia tanssijana tanssiopettajakoulutuksen produktioissa.
Opinnäytetyö (30 op) on pääosin opintojen viimeiseen vuoteen sijoittuva projekti, jossa opiskelija syventää ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ennen työelämään sijoittumistaan. Opinnäytetyössä keskeisintä on vahvistaa opiskelijan ammatti-identiteettiä ja tätä kautta kehittää ammattikäytäntöjä. Opinnäytetyöhön valmistaudutaan jo opintojen alusta alkaen, vaikka varsinainen työprosessi alkaakin vasta kolmannen opintovuoden keväällä kulminoituen neljännen opintovuoden kevääseen. Ammatilliset ja niitä tukevat menetelmälliset opinnot luovat vahvan perustan jolta opinnäytetyöprosessi rakentuu.
Opinnäytetyölle on useita eri vaihtoehtoja. Opinnäytetyö on joko pedagoginen projekti, kirjallinen tutkielma tai taideteko. Opiskelija voi ehdottaa eri aihepiirejä opinnäytetyönsä lähtökohdaksi oman kiinnostuksensa mukaan. Praktiseen opinnäytetyöhön tulee aina kuulua kirjoitettu osio.
Osaamispolut
Opiskelija voi valinnoillaan painottaa opintojaan erilaisille opintopoluille mm. vapaasti valittavien opintojen sisällöt, projektien tehtäväsisällöt, työharjoittelun tehtäväsisällöt, koreografisten harjoittelujen ja opinnäytetyön aiheen valinta.
Koulutuksessa tuetaan opiskelijan ammatillisen kasvun kehittymistä, vahvistetaan opiskelijan ammatillisia vahvuuksia, tarjotaan mahdollisuuksia kokeilla oman osaamisen rajoja ja ohjataan kehittämään heikkoja ja puuttuvia ominaisuuksia. Tutoropettaja tukee ja auttaa henkilökohtaisen osaamispolun rakentamisessa ja muokkaamisessa.
Pätevyydet
Tanssinopettaja (AMK) -tutkinto pätevöittää toimimaan taideopettajana tanssitaiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa, ammatillisella toisella asteella (tanssijan perustutkinto) ja yleissivistävässä aikuiskoulutuksessa. Tutkintoon sisältyvät 60 opintopisteen laajuiset pedagogiset opinnot antavat kelpoisuuden tanssioppilaitosten lehtoreiden virkoihin.
Palautejärjestelmä
Opiskelijan rooli toiminnan kehittämisessä määrittyy Turun AMK:n laatujärjestelmän mukaisesti. Opiskelijapalautetta kerätään mm. henkilökohtaisissa tapaamisissa, opintojaksopalautteilla sekä Turun AMK:n opiskelijakyselyllä. Opiskelijoiden valitsemat johtoryhmäedustajat osallistuvat Taideakatemian johtoryhmän toimintaan. Kaikki palautetieto kootaan yhteen joka lukuvuosi järjestettävillä koulutuksen palautepäivillä. Palautepäivillä käsitellyistä ja esiin nousseista kysymyksistä koostetaan kehittämissuunnitelma, joka annetaan tiedoksi opiskelijoille ja henkilökunnalle ja jonka edistymistä seurataan säännöllisesti mm. johtoryhmävastaavien kanssa.
Uramahdollisuudet ja jatko-opintomahdollisuudet
Tanssinopettajakoulutus valmistaa monipuoliseksi taidetanssialan ammattilaiseksi, jolla on tiedot ja taidot toimia tanssialan asiantuntijatehtävissä. Turun AMK:n tanssinopettajakoulutuksesta valmistuneet tanssinopettajat ovat työskennelleet opettajina mm. Savonia AMK:ssa, Turun AMK:ssa, Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitoksessa, Tampereen konservatoriossa, tanssilukioissa sekä lukuisissa tanssitaiteen perusopetusta antavissa tanssioppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Lisäksi valmistuneet ovat työllistyneet yrittäjinä ja toimineet tanssijoina mm. Aurinkobaletissa, Erissä, Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmässä, Tanssiteatteri MD:ssä sekä muissa kotimaisissa ja ulkomaisissa esitysryhmissä. Valmistuneet ovat työllistyneet myös tanssitaiteen organisointitehtävissä sekä soveltavissa tehtävissä esim. sosiaali- ja terveysalalla.
Jatko-opintomahdollisuuksia ovat koti- ja ulkomaiset maisteriohjelmat sekä kahden vuoden työkokemuksen jälkeen YAMK-ohjelmat. Tähänastisista valmistuneista noin kolmannes on hakeutunut maisteriohjelmiin joko Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa tai alan ulkomaisissa korkeakouluissa ja YAMK-koulutuksiin ammattikorkeakouluissa.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen osaamistavoitteet jakautuvat kolmeen eri tasoon:
Erikoistumisalakohtaiset kompetenssit
Esittävien taiteiden ja musiikin yhteiset kompetenssit
Kaikille Turun AMK:n tutkinnoille yhteiset innovaatiokompetenssit
Tanssinopettajan asiantuntijuus ja ammattitaito
Eettinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
osaa perustaa toimintansa oman ja globaalin elinympäristönsä kestävään kehittämiseen, yhteisöllisyyden lisäämiseen ja moniarvoisuuden edistämiseen
osaa kyseenalaistaa, kehittää ja arvioida taiteellisia ja kasvatuksellisia arvojaan ja asenteitaan
ymmärtää ja osaa ottaa taideopettajan vastuun yhteisönsä kehittämisessä sekä roolin asenteiden ja arvostusten asettajana, haastajana ja paljastajana.
Sosiaalinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
osaa kehittää ja verkottaa toimintaansa tanssitaiteen edustajana moninaisissa toimintaympäristöissä
osaa tanssi-ilmaisun keinoin luoda ja toteuttaa taidekasvatuksellisia ja esityksellisiä kokonaisuuksia eri ikä- ja kohderyhmille
osaa toimia vastuullisesti erilaisissa taidekasvatuksellisissa tilanteissa sosiaalista ja empaattista kyvykkyyttään hyödyntäen
kykenee seuraamaan ja kehittämään omaa ja kollegoidensa taidekasvatuksellista työskentelyprosessia.
Taiteellinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
osaa tuottaa, käyttää ja havainnoida tanssia taiteellisen kommunikaation välineenä
osaa käyttää tuottamaansa liikettä kasvatuksellisessa ja yhteisöllisessä kontekstissa liikkeellisen dialogin välineenä
osaa arvioida, arvostaa ja kehittää kokemukseensa perustuen itsensä ja muiden taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaa tanssin alueella
osaa länsimaisen taidetanssin kehityskaaren ja ymmärtää tanssin kulttuurisena vaikuttajana yhteisön toiminnassa.
Taidollinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu, kun opiskelija:
hallitsee ja soveltaa länsimaisen taidetanssin kehollisia ilmaisutekniikkoja ja liikkeen hahmottamisen lähestymistapoja omakohtaisesti ja laaja-alaisesti
hallitsee tanssia tukevan musikaalisen osaamisen
osaa analysoida, tulkita ja tuottaa liikettä eri viitekehyksistä
tuntee ja osaa käyttää tanssialan ja taidetanssitekniikoiden ammatillista sanastoa
osaa soveltaa teknologista osaamistaan tanssikompositioissa, liikkeen esittämisessä ja taltioinnissa sekä analyysissä.
Esittävien taiteiden ja musiikin asiantuntijuus ja ammattitaito?
Pedagogiset kompetenssit?
tuntee keskeiset oman taiteenalansa opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit
osaa toimia joustavasti?monenlaisten?oppijoiden kanssa eri toimintaympäristöissä?
on perehtynyt opettamisen yhteiskunnalliseen ja psykologiseen viitekehykseen?sekä opettajan ammattitaidon perusteisiin?
osaa kehittää omaa opettajuuttaan ja taidepedagogiikkaa luovan ja tutkimuksellisen työtavan avulla?
mieltää itsensä opettajaksi ja kasvattajaksi, joka työskentelee oppijoiden taidesuhteen kehittäjänä ja yhteiskunnallisen, ekologisen ja yksilöllisen kestävän tulevaisuuden rakentajana?
Taiteidenvälisyyden kompetenssit?
tunnistaa muissa taiteissa oman alansa yhteistyön ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia
osaa hahmottaa oman alansa osana laajempaa taidekenttää?
tuntee oman alansa toimintatapojen, historian ja kontekstin sekä osoittaa kiinnostusta jonkin muun esittävän taiteen toimintatapoja, historiaa ja kontekstia kohtaan.
Taideopettajan työelämäkompetenssit?
tuntee taideopettajan?eri työrooleja ja hahmottaa yrittäjyyden perusteita
osaa toimia taideopettajana?erilaisissa työyhteisöissä ja kehittää omaa työyhteisöosaamistaan?
osaa hallita oman alansa pienimuotoisia projekteja sekä toimia oman alansa asiantuntijana monialaisessa projektissa?
Esiintymisen ja esityskokonaisuuden rakentamisen kompetenssit?
osaa käyttää improvisaatiota, dramaturgian ja esityksen rytmin hahmottamista sekä digitalisaation tuomia mahdollisuuksia esityksen rakentamisessa
tuntee esitystekniikan perustiedot ja osaa käyttää niitä esityksen rakentamisen tukena
Innovaatiokompetenssit
Kyky luoda, esitellä, muokata ja/tai soveltaa hyödyllisiä uusia käytäntöjä organisaation kaikilla tasoilla. Innovaatiolla tarkoitetaan joko uutta ratkaisua (idea, menetelmä, laite, keksintö, prosessi) tai parannusta jo olemassa olevaan asiaan, joka on hyödyllinen ihmisille tai organisaatioille ja tuo lisäarvoa heidän tarpeidensa toteuttamiseen. Innovaatiokompetenssien kokonaisuutta voidaan tarkastella joukkona erillisiä tai jopa päällekkäisiä kykyjä, ominaisuuksia tai taitoja, joista käytetään yhteistä nimitystä innovaatiokompetenssit. Pyrittäessä organisaation tai ryhmän toiminnan kehittämiseen innovaatiotoiminta lähtee uusien ideoiden kehittelystä ja esittämisestä, ja se johtaa saavutettujen tulosten käyttöönottoon.
Luovuus
Kyky olemassa olevien ideoiden, sääntöjen, toimintatapojen tai asiayhteyksien asettamien rajojen ulkopuolelle ulottuvaan ajatteluun. Kyky luoda tai muokata tarkoituksenmukaisia vaihtoehtoja, ideoita, tuotteita, menetelmiä tai palveluja, riippumatta niiden mahdollisesta hyödyllisyydestä tai niiden tuottamasta lisäarvosta.
Kriittinen ajattelu
Kyky analysoida ja arvioida eri asioiden etuja ja haittapuolia, huomioiden niiden käyttötarkoitukseen liittyvät riskitekijät.
Aloitteellisuus
Kyky tehdä päätöksiä tai ryhtyä toimenpiteisiin positiivista muutosta edesauttavien toimenpiteiden käynnistämiseksi. Kyky vaikuttaa ideoita luovien ja niitä toteuttavien henkilöiden toimintaan.
Ryhmätyö
Kyky tehokkaaseen työskentelyyn yhdessä ryhmän muiden jäsenten kanssa.
Verkostoituminen
Kyky hyödyntää oman ryhmän ulkopuolisia toimijoita.
Pedagogiset toimintatavat
Opintojen ytimessä on opiskelijan tanssialan- ja pedagogisten tietojen ja taitojen jatkuva kartuttaminen. Opinnot etenevät intensiivisen työohjelman mukaan ja vaativat sitoutumista ja täyspäiväistä läsnäoloa. Kaiken oppimisen lähtökohtana on opiskelijan oma aktiivinen, itseohjautuva ja dialoginen toiminta.
Tanssinopettajakoulutuksessa toteutuu tiiviiseen opettaja-opiskelija-suhteeseen perustuva vuorovaikutus. Opiskelija on läpi opintojen dialogisessa suhteessa tutoropettajaansa, koulutuksen muihin opettajiin sekä eri projektien ohjaaviin opettajiin. Opiskelija saa henkilökohtaista ohjausta oman ammatillisen osaamisen suuntaamisessa ja laatii henkilökohtaisen oppimissuunnitelmansa (HOPS) yhdessä tutoropettajansa kanssa.
Ryhmäprosessit ja vertaisoppiminen
Tanssinopettajakoulutuksessa oppiminen tapahtuu pääosin ryhmäprosesseissa, joissa vertaisoppiminen on luontevaa. Oppimisen sosiaalisuus ja vuorovaikutteisuus ovat koulutuksessa keskeisellä sijalla. Opiskelija syventää omaa osaamistaan ja laajentaa näköalojaan työskennellen yksin ja ryhmässä. Opiskelija reflektoi omaa työskentelyään ja oppimistaan. Hän antaa, vastaanottaa ja prosessoi palautetta, ja kehittää toimintaansa. Tanssinopettajakoulutuksessa pyritään turvaamaan vertaisoppiminen myös yli aloitusryhmien. Siksi esimerkiksi harjoittelujen päätteeksi harjoittelun suorittaneet opiskelijat jakavat kokemuksiaan muille tanssinopettajakoulutuksen vuosikurssien opiskelijoille. Opintojen viimeiseen vuoteen painottuva opinnäytetyöprosessi huipentuu sadonkorjuupäiviin, jolloin valmistuvan vuosikurssin opiskelijat jakavat kokemuksiaan opinnäytetyöprosessistaan ja työharjoittelujaksostaan.
Erilaiset oppimisympäristöt
Osa oppimisesta tapahtuu esitysprojekteissa ja pedagogisissa projekteissa. Näissä projekteissa opiskelijat ovat eri rooleissa ja harjaannuttavat taitojaan niin opettajan, koreografin, tanssijan, tuottajan kuin esitystekniikkaryhmän jäsenen tehtävissä. Projektit toteutetaan ohjaavan opettajan johdolla, ja niihin liittyy henkilökohtaista ohjausta.
Taiteidenvälisyys on huomioitu opetuksessa mm. orientoivien opintojen ja yleispedagogisten opintojen järjestämisessä. Edellä mainitut opinnot toteutetaan yhdessä muiden esittävien taiteiden opiskelijoiden kanssa. Lisäksi toisen ja kolmannen opintovuoden aikana suoritettava projektiharjoittelu mahdollistaa omalta osaltaan taiteidenvälisten kontaktien syntymisen.
Opiskelijat voivat halutessaan opiskella myös kesälukukaudella. Kesäopintoina opiskelijat voivat suorittaa opettajan yleispedagogisia opintoja, valita opintoja korkeakoulujen yhteisestä CampusOnline opintoportaalista tai osallistua erilaisiin projekteihin. Verkko-opintojen lisäksi opiskelijat ovat tehneet kesäopintoja mm. esiintyjinä ja koreografeina erilaisissa produktioissa ja tapahtumissa.
Yrittäjäosaamisen harjoittelua kannustetaan ja sitä mahdollistaa mm. Turun AMK:n Taideakatemian opiskelijoiden Kulttuuriosuuskunta Karisma. Halutessaan opiskelija voi osallistua kulttuuriosuuskunnan toimintaan ja oppia käytännössä kulttuurialan yrittäjyystaitoja. Yrittäjyystaitojen ja –asenteen kehittämistä tapahtuu opiskelijan itse valitsemissaan projektien sisällöissä ja työtehtävissä, vapaasti valittavissa opinnoissa ja harjoittelussa.
Työharjoittelu
Opintojen viimeiseen vuoteen sijoittuvassa työharjoittelussa opiskelijan on mahdollista suuntautua tanssialan työelämään kiinnostuksensa mukaan. Työharjoittelun on tarkoitus tutustuttaa opiskelija työnhakuun ja työelämään. Opiskelija lisää tanssinopettajan ammattitaitoaan työharjoittelussa. Harjoittelu syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Turun AMK:n tanssinopettajakoulutuksen opiskelijat ovat tehneet työharjoittelujaksoja ympäri maailmaa kuten mm. Australiassa, Grönlannissa, Islannissa, Kiinassa ja Uudessa-Seelannissa. Suomessa toteutuneet työharjoittelut ovat sisältäneet opetustyön lisäksi tanssijantyötä, yleisötyötä, erilaisten projektien koordinointia ja hallinnollisia tehtäviä.
Yhteistyö
Turun AMK:n tanssinopettajakoulutus toimii aktiivisesti kansainvälisissä korkeakoulutuksen verkostoissa, joten opiskeluun sisältyvä kansainvälinen toiminta on luontainen osa opiskelua. Opiskelijalla on opintojensa aikana mahdollisuudet suorittaa vähintään 60 opintopisteen laajuiset kansainvälisyyttä tukevat opinnot vieraalla kielellä sekä syventää alakohtaisia kieliopintoja kansainvälisten hankkeiden, esitysprojektien ja vaihto-opintojen kautta.
Kansainvälisyys toteutuu opettaja- ja opiskelijavaihtona sekä kansainvälisenä hankeyhteistyönä. Tanssinopettajakoulutuksen koordinoima Nordplus -rahoitteinen CAPE-verkosto on mahdollistanut useita kansainvälisiä projekteja ja opiskelija- ja opettajaliikkuvuutta. Opiskelija- ja opettajavaihtoa tehdään aktiivisesti myös ERASMUS -vaihto-ohjelman kautta. Opiskelija voi suorittaa osan opinnoistaan ERASMUS- tai Nordplus-yhteistyökoulussa. Tanssinopettajakoulutuksella on laaja verkosto, johon kuuluu useita tanssialan koulutuksia ympäri Eurooppaa. Vaihto-opintoja on tehty mm. seuraavissa kouluissa: Academy of Performing Arts (Bratislava, Slovakia), ArtEZ Institute of Arts (Alankomaat), Danish National School of Theatre and Contemporary Dance (Kööpenhamina, Tanska), Iceland Academy of the Arts (Reykjavik, Islanti), Klaipeda University (Liettua), Lisbon Polytechnic Institute (Portugali), Theatre School (Barcelona, Espanja), University of Dance and Circus (Tukholma, Ruotsi), University of Stavanger (Norja) ja University of Tartu (Viro).
Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutukseen vaihtoon tulevien opiskelijoiden on mahdollista suorittaa liikkeen tuottamisen, koreografisen harjoittelun ja projektiharjoittelun opinnot englannin kielellä. Myös joitakin muita tanssinopettajakoulutuksen opintoja on mahdollista räätälöidä vaihto-opiskelijoille sopiviksi.
Kansainvälisen yhteistyön lisäksi yhteistyötä tehdään kansallisella ja alueellisella tasolla. Yhteistyökumppaneina ovat olleet mm. Haaga-Helia AMK, Läntinen tanssin aluekeskus, Turun alueen varhaiskasvatusyksiköt ja perusopetusta antavat oppilaitokset, Koulutanssin Tuki ry, taiteen perusopetusta antavat oppilaitokset, tanssialan opintoihin valmentavat koulutukset, tanssin toisen asteen koulutukset, tanssiteatterit mm. Aurinkobaletti, Eri, MD, Raatikko, Skånes Dansteater sekä Turun alueen vapaan tanssin näyttämöt ja tanssialan ammattilaiset.
Arviointi
Arviointi perustuu tutkinnon, moduulien ja opintojaksojen osaamistavoitteisiin, joiden saavuttamista arvioidaan. Jatkuva, rakentava arviointi on keskeistä tanssinopettajakoulutuksessa. Esitystuotannoissa produktioiden tulokset asettuvat myös julkisen arvioinnin kohteeksi. Opiskelijaesityksissä käy paitsi oppilaitosyhteisön jäsenet, myös muu yleisö sekä median edustajat.
Opiskelijoita ohjataan ja rohkaistaan itsearviointiin sekä vertaisarvioijina toimimiseen. Opintojaksojen arvioinnin kriteerit selvitetään opiskelijoille toteutussuunnitelmassa sekä kunkin opintojakson alkaessa. Opiskelijat arvioivat oman oppimisensa lisäksi opintojaksojen toteutusta.
Analyyttisissä ammattiopinnoissa ja liikkeen tuottamisen ammattiopinnoissa arviointi on jatkuvaa ja välitöntä. Opiskelijat saavat henkilökohtaista palautetta suoraan opettajalta ja vertaisoppijoilta kontaktituntien aikana. Henkilökohtaiset palautekeskustelut opintojaksojen aikana tai niiden päätteeksi mm. tanssitekniikoissa ja opetusharjoitteluissa mahdollistavat syvemmän palautteen annon ja opiskelijan oppimisprosessin tukemisen.
Opintosuoritukset kirjataan opintorekisteriin opintopisteinä. Tavoitekertymä vuodessa on 60 op. Suoritetut opinnot arvioidaan oppimistehtävien ja muiden suoritusten perusteella. Hyväksytyt opinnot arvioidaan asteikolla 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä). Opetussuunnitelmassa asianomaisella maininnalla varustettujen opintojen osalta voidaan käyttää arvosanaa hyväksytty. Hyväksytty-hylätty -asteikkoa käytettäessä toteutussuunnitelmassa määritetään, mitä arvosanatasoa hyväksytty suoritus vastaa. Arviointikehikko selventää opiskelijalta vaadittavaa osaamista opintojen perusvaiheessa ja syventävässä vaiheessa.
Osaamisen arvioinnin tukena käytetään arviointikehikkoa:
Opintojen perusvaihe (1.-2.opintovuosi)
Arvosana 1. Opiskelija:
toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan
Arvosana 3. Opiskelija:
toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
etsii alan tietoa eri lähteistä
laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arvosana 5. Opiskelija:
toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää
Opintojen syventävä vaihe (3.-4.opintovuosi)
Arvosana 1. Opiskelija:
soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
hallitsee oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä tyydyttävästi
käyttää ammattikäsitteitä ja -välineistöä taiteellispedagogisessa toiminnassaan
tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
edistää osaamisellaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista
osallistuu vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
osaa toimia ammattikentän käytäntöjen mukaan
Arvosana 3. Opiskelija:
kykenee vastuulliseen, itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
analysoi, itsearvioi ja kehittää perustellusti taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua työskentelyssään
osaa suunnitella, aikatauluttaa ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan
kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään omalta osaltaan työskentelyä rakentavasti kohti yhteistä päämäärää
kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti
Arvosana 5. Opiskelija:
hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
toimii tavoitteellisesti ja dialogisesti erilaisista toimijoista koostuneessa ryhmässä
toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen
analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
180 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1001 |
Yleissivistävät opinnot
(Valitaan kaikki) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN32 | Tanssialan työelämätietous ja yrittäjyys | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1002 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1023 |
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CJ80 | Orientaatio tanssinopettajaopintoihin | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CJ81 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CJ82 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CJ83 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 3 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CJ84 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 4 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1004 |
Analyyttiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
32 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1005 |
Tanssi, historia ja yhteiskunta
(Valitaan kaikki) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011507 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011508 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011509 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011510 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1021 |
Tanssi, keho ja hyvinvointi
(Valitaan kaikki) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH30 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH31 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH32 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH33 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1007 |
Tanssi ja musiikki
(Valitaan kaikki) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011335 | Tanssi ja musiikki 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011336 | Tanssi ja musiikki 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH28 | Tanssi ja musiikki 3 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH29 | Tanssi ja musiikki 4 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1022 |
Tanssin analyysi ja tutkimus
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH34 | Tanssin analyysi 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH35 | Tanssin analyysi 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH36 | Tanssin analyysi 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH37 | Tanssin analyysi 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH38 | Tanssin tutkimus | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1009 |
Liikkeen tuottamisen ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
70 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1010 |
Baletti
(Valitaan kaikki) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011341 | Baletti Ia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011489 | Baletti Ib | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011490 | Baletti IIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011344 | Baletti IIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011491 | Baletti IIIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011346 | Baletti IIIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH52 | Baletti IV | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1011 |
Jazztanssi
(Valitaan kaikki) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011348 | Jazztanssi Ia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011493 | Jazztanssi Ib | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011494 | Jazztanssi IIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011351 | Jazztanssi IIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011495 | Jazztanssi IIIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011353 | Jazztanssi IIIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH53 | Jazztanssi IV | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1012 |
Nykytanssi
(Valitaan kaikki) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011355 | Nykytanssi Ia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011497 | Nykytanssi Ib | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011498 | Nykytanssi IIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011358 | Nykytanssi IIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011499 | Nykytanssi IIIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011360 | Nykytanssi IIIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH54 | Nykytanssi IV | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1013 |
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH45 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH46 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH47 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH48 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH49 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 5 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH50 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 6 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH51 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 7 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1014 |
Pedagogiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2031081 | Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1015 |
Taidetanssin opettaminen
(Valitaan kaikki) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011370 | Lastentanssin opettaminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
2011371 | Baletin opettaminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
2011372 | Nykytanssin opettaminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011373 | Jazztanssin opettaminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1016 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
37 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1017 |
Taidetanssin opetusharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH39 | Lastentanssin opetusharjoittelu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH40 | Baletin opetusharjoittelu | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH41 | Nykytanssin opetusharjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH42 | Jazztanssin opetusharjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1018 |
Koreografinen harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH43 | Soolon valmistusprosessi | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH44 | Soolon esitysperiodi | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011393 | Ryhmäkoreografian valmistusprosessi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011394 | Ryhmäkoreografian esitysprosessi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH08 | Projektiharjoittelu | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||
2011379 | Tanssinopettajan työn harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
60 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PTANSS22-1019 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2001044 | Vapaasti valittavat opinnot | 30 | 3 | 9 | 5 | 13 | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 11 | 1 | 1 | 1 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1 | 1 | 3.7 | 3.7 | 3.7 | ||||||
PTANSS22-1020 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032220 | Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK) | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN21 | Opinnäytetyöseminaari | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN53 | Opinnäytetyön taiteellinen osio | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN19 | Opinnäytetyön kirjallinen osio | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 60 | 60 | 60 | 25 | 35 | 25 | 35 | 25 | 35 | 25 | 35 | 12.5 | 12.5 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 12.5 | 12.5 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 12.5 | 12.5 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 12.5 | 12.5 | 11.67 | 11.67 | 11.67 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
180 | |
PTANSS22-1001 |
Yleissivistävät opinnot
(Valitaan kaikki) |
17 |
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 |
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 |
KU00BN32 | Tanssialan työelämätietous ja yrittäjyys | 3 |
PTANSS22-1002 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 |
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 |
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 |
PTANSS22-1023 |
Tanssinopettajan ammatillinen kasvu
(Valitaan kaikki) |
5 |
KU00CJ80 | Orientaatio tanssinopettajaopintoihin | 1 |
KU00CJ81 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 1 | 1 |
KU00CJ82 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 2 | 1 |
KU00CJ83 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 3 | 1 |
KU00CJ84 | Tanssinopettajan ammatillinen kasvu 4 | 1 |
PTANSS22-1004 |
Analyyttiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
32 |
PTANSS22-1005 |
Tanssi, historia ja yhteiskunta
(Valitaan kaikki) |
8 |
2011507 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 1 | 2 |
2011508 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 2 | 2 |
2011509 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 3 | 2 |
2011510 | Tanssi, historia ja yhteiskunta 4 | 2 |
PTANSS22-1021 |
Tanssi, keho ja hyvinvointi
(Valitaan kaikki) |
8 |
KU00CH30 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 | 2 |
KU00CH31 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 2 | 2 |
KU00CH32 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 3 | 2 |
KU00CH33 | Tanssi, keho ja hyvinvointi 4 | 2 |
PTANSS22-1007 |
Tanssi ja musiikki
(Valitaan kaikki) |
6 |
2011335 | Tanssi ja musiikki 1 | 2 |
2011336 | Tanssi ja musiikki 2 | 2 |
KU00CH28 | Tanssi ja musiikki 3 | 1 |
KU00CH29 | Tanssi ja musiikki 4 | 1 |
PTANSS22-1022 |
Tanssin analyysi ja tutkimus
(Valitaan kaikki) |
10 |
KU00CH34 | Tanssin analyysi 1 | 2 |
KU00CH35 | Tanssin analyysi 2 | 2 |
KU00CH36 | Tanssin analyysi 3 | 2 |
KU00CH37 | Tanssin analyysi 4 | 2 |
KU00CH38 | Tanssin tutkimus | 2 |
PTANSS22-1009 |
Liikkeen tuottamisen ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
70 |
PTANSS22-1010 |
Baletti
(Valitaan kaikki) |
18 |
2011341 | Baletti Ia | 3 |
2011489 | Baletti Ib | 3 |
2011490 | Baletti IIa | 2 |
2011344 | Baletti IIb | 3 |
2011491 | Baletti IIIa | 2 |
2011346 | Baletti IIIb | 3 |
KU00CH52 | Baletti IV | 2 |
PTANSS22-1011 |
Jazztanssi
(Valitaan kaikki) |
18 |
2011348 | Jazztanssi Ia | 3 |
2011493 | Jazztanssi Ib | 3 |
2011494 | Jazztanssi IIa | 2 |
2011351 | Jazztanssi IIb | 3 |
2011495 | Jazztanssi IIIa | 2 |
2011353 | Jazztanssi IIIb | 3 |
KU00CH53 | Jazztanssi IV | 2 |
PTANSS22-1012 |
Nykytanssi
(Valitaan kaikki) |
18 |
2011355 | Nykytanssi Ia | 3 |
2011497 | Nykytanssi Ib | 3 |
2011498 | Nykytanssi IIa | 2 |
2011358 | Nykytanssi IIb | 3 |
2011499 | Nykytanssi IIIa | 2 |
2011360 | Nykytanssi IIIb | 3 |
KU00CH54 | Nykytanssi IV | 2 |
PTANSS22-1013 |
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät
(Valitaan kaikki) |
16 |
KU00CH45 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1 | 3 |
KU00CH46 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 2 | 3 |
KU00CH47 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 3 | 2 |
KU00CH48 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 4 | 2 |
KU00CH49 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 5 | 2 |
KU00CH50 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 6 | 2 |
KU00CH51 | Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 7 | 2 |
PTANSS22-1014 |
Pedagogiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
24 |
2031081 | Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK | 10 |
PTANSS22-1015 |
Taidetanssin opettaminen
(Valitaan kaikki) |
14 |
2011370 | Lastentanssin opettaminen | 4 |
2011371 | Baletin opettaminen | 4 |
2011372 | Nykytanssin opettaminen | 3 |
2011373 | Jazztanssin opettaminen | 3 |
PTANSS22-1016 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
37 |
PTANSS22-1017 |
Taidetanssin opetusharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
9 |
KU00CH39 | Lastentanssin opetusharjoittelu | 3 |
KU00CH40 | Baletin opetusharjoittelu | 2 |
KU00CH41 | Nykytanssin opetusharjoittelu | 2 |
KU00CH42 | Jazztanssin opetusharjoittelu | 2 |
PTANSS22-1018 |
Koreografinen harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
10 |
KU00CH43 | Soolon valmistusprosessi | 3 |
KU00CH44 | Soolon esitysperiodi | 2 |
2011393 | Ryhmäkoreografian valmistusprosessi | 3 |
2011394 | Ryhmäkoreografian esitysprosessi | 2 |
KU00CH08 | Projektiharjoittelu | 10 |
2011379 | Tanssinopettajan työn harjoittelu | 8 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
60 | |
PTANSS22-1019 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
2001044 | Vapaasti valittavat opinnot | 30 |
PTANSS22-1020 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
2032220 | Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK) | 5 |
KU00BN21 | Opinnäytetyöseminaari | 5 |
KU00BN53 | Opinnäytetyön taiteellinen osio | 10 |
KU00BN19 | Opinnäytetyön kirjallinen osio | 10 |