Siirry suoraan sisältöön

Soolon esitysperiodiLaajuus (2 op)

Tunnus: KU00CH44

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.03.2024

Ajoitus

05.02.2024 - 10.06.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

7 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, tiimioppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, yhteisopettajuus. Digioppiminen toteutuu näytöskokonaisuuksien taltiointina ja tallentamisena Tanssinopettajakoulutuksen digitaaliseen arkistoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Esitystilan rakennus, valo- ja näyttämöharjoitukset, esitykset, esitystilan purku ja soolojen palautekeskustelu. Loput työajasta on varattu oman työn reflektointiin. 2 op = 54h opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Arvosana muodostuu työprosessin hallinnasta sekä teoksen saattamisesta esitykseksi Jokisaliin esitystilan salliman tekniikanrajoissa. Teoksen esitysjakson loppuun sijoittuva teknisen kaluston ja esitystilan purku on saatettava kaikilta osiltaan päätökseen ennen opintojakson hyväksymistä. Myös esityskokonaisuuden digitaalinen arkistointi tulee olla tehtynä ennen opintojakson hyväksymistä. Arviointi sisältää yhteisen palautekeskustelun soolokoreografioista ja esitysperiodista. Opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista palautekeskusteluun.
Hylätty:
Edellisessä kohdassa esitetyt reunaehdot eivät täyty.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
Soolojen tuotantopalaveri
Esitystilan rakennus
Näyttämöharjoitukset ja kenraaliharjoitus
Soolojen ensi-ilta ja muut esitykset
Esitystilan purku esityksen jälkeen
Soolojen palautekeskustelu

Ajoitus: kevät 2024, annetun työohjelman mukaan

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija vastaa itse puvustuksen ja mahdollisen rekvisiitan ym. kustannuksista.
Soolojen purkukeskustelu ryhmän ja vastuuopettajien kesken periodin päätteeksi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esityskokonaisuuden saattaminen hyväksytysti päätökseen kaikilta osa-alueiltaan.
Koreografisen harjoittelun osan hyväksyminen edellyttää teoksen esittämistä yleisölle tai perustelluissa tapauksissa raadille sekä työprosessin palautekeskusteluihin osallistumista. Teoksen esitysjakson loppuun sijoittuva teknisen kaluston ja esitystilan purku on saatettava kaikilta osiltaan päätökseen ennen koreografisen harjoittelun osan hyväksymistä. Opintojakson osat arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty sekä soveltuvin osin asteikolla 0-5.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi, vertaispalaute.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.04.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opiskelija luo vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.

Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.

Opiskelija kykenee itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Opiskelija pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.?

Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.

Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.

Opiskelija tuntee tanssiesityksen ääni- ja valoteknistä kalustoa ja sen käyttöä pystyäkseen toiminaan tuotantoryhmän jäsenenä tanssiesityksen toteutuksessa.

Opiskelija pystyy markkinoimaan tanssiesityksen ja huolehtimaan sen toteutukseen liittyvistä järjestelyistä.

Sisältö

Opintojakso jakautuu neljään osaan: soolokoreografian valmistusprosessi (3 op) ja soolokoreografian esitysperiodi (2 op), sekä ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op) ja ryhmäkoreografian esitysperiodi (2 op).

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, tiimioppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, yhteisopettajuus. Digioppiminen toteutuu näytöskokonaisuuksien taltiointina ja tallentamisena Tanssinopettajakoulutuksen digitaaliseen arkistoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Esitystilan rakennus, valo- ja näyttämöharjoitukset, esitykset, esitystilan purku ja soolojen palautekeskustelu. Loput työajasta on varattu oman työn reflektointiin. 2 op = 54h opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Arvosana muodostuu työprosessin hallinnasta sekä teoksen saattamisesta esitykseksi Jokisaliin esitystilan salliman tekniikanrajoissa. Teoksen esitysjakson loppuun sijoittuva teknisen kaluston ja esitystilan purku on saatettava kaikilta osiltaan päätökseen ennen opintojakson hyväksymistä. Myös esityskokonaisuuden digitaalinen arkistointi tulee olla tehtynä ennen opintojakson hyväksymistä. Arviointi sisältää yhteisen palautekeskustelun soolokoreografioista ja esitysperiodista. Opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista palautekeskusteluun.
Hylätty:
Edellisessä kohdassa esitetyt reunaehdot eivät täyty.

Sisällön jaksotus

Soolojen tuotantopalaveri 28.2. klo 15:00 luokassa H217
Esitystilan rakennus 15.3.-24.3.
Näyttämöharjoitukset ja kenraaliharjoitus 27.3.-29.3.
Soolojen ensi-ilta 29.3. klo 19. Muut esitykset 30.3.-1.4. Lauantaina 1.4. esitykset klo 15 ja klo 18.
Esitystilan purku 1.4. klo 18 esityksen jälkeen ja 3.4. klo 9.00-10.30.
Soolojen palautekeskustelu 21.4.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija vastaa itse puvustuksen ja mahdollisen rekvisiitan ym. kustannuksista.
Soolojen purkukeskustelu ryhmän ja vastuuopettajien kesken periodin päätteeksi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esityskokonaisuuden saattaminen hyväksytysti päätökseen kaikilta osa-alueiltaan.
Koreografisen harjoittelun osan hyväksyminen edellyttää teoksen esittämistä yleisölle tai perustelluissa tapauksissa raadille sekä työprosessin palautekeskusteluihin osallistumista. Teoksen esitysjakson loppuun sijoittuva teknisen kaluston ja esitystilan purku on saatettava kaikilta osiltaan päätökseen ennen koreografisen harjoittelun osan hyväksymistä. Opintojakson osat arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty sekä soveltuvin osin asteikolla 0-5.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi, vertaispalaute.