Siirry suoraan sisältöön

Baletin opettaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: 2011371

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Baletin opettaminen suositeltavaa kirjallisuutta
Ahonen, J. & Kontunen, K. 2003. Tanssioppilaan kirja. [Helsinki]: Opetushallitus.
Barth, K. & Roemer, S. 2007. Learning ballet. Oxford: Meyer & Meyer Sport.
Foster, R. 2010. Ballet pedagogy: The art of teaching. Gainesville: University Press of Florida.
Grieg, V. 1994. Inside ballet technique: Separating anatomical fact from fiction in the ballet class. Hightstown (NJ): Princeton Book.
Hammond, S. N., Nikkilä, M., Tunkkari, T. & Noll Hammond, S. 2006. Piruetti: Baletin perusteet. Helsinki: Art House.
Häyrynen, T. 2003. Lapsuuden haaveesta totta: Aikuisbaletin opetus-oppimisprosessi ensiaskeleista piruettiin. Jyväskylä.
Kassing, G. 2013. Beginning ballet. Champaign, IL: Human Kinetics.
Kauppila, H. & Esittävien taiteiden tutkimuskeskus / Forskningscentrum för teater, d. o. p. /. P. A. R. C. 2012. Avoimena aukikiertoon: Opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa.
Kilpeläinen, T. 2013. Turvallisesti kärkijoukkoon: 9-11-vuotiaiden balettioppilaiden kärkitossuharjoittelun aloittaminen. [Turku]: Turun ammattikorkeakoulu.
Kirstein, L., Stuart, M. & Dyer, C. 1998. The classic ballet: Basic technique and terminology. Repr. Gainesville (FL): University Press of Florida.
Kukkonen, E. & ammattikorkeakoulu, T. 2015. Liikettä peilissä: Peilin merkitys baletin opetuksessa. Turun ammattikorkeakoulu.
Laristo, V. 1988. Klassisen baletin didaktiikka: 1-3 luokka. [Helsinki: Suomen tanssipedagogiliitto.
Magri, G., Skeaping, M. & Berry, I. E. 1988. Theoretical and practical treatise on dancing. London: Dance Books.
Manthorp, B. F. 1980. Towards ballet: Dance training for the very young. London: Dance Books.
Nazimov, S. & ammattikorkeakoulu, T. 2011. Balettitanssijan kädet: Anatomiasta virtuositeettiin. Turun ammattikorkeakoulu
Paskevska, A. 2005. Ballet beyond tradition. New York: Routledge.
Rumjantseva, M. 1999. Klassisen baletin didaktiikka IV-V. [Helsinki]: Suomen tanssitaiteilijain liitto.
Rumjantseva, M. 2002. Klassisen baletin didaktiikka: 6-8. [Ilola]: [Marianna Rumjantseva].
Salosaari, P. & Pedagogy, T. j. t. l. /. I. f. d. o. t. /. D. o. D. a. T. 2000. Multiple embodiment in classical ballet: Educating the dancer as an agent of change in the cultural evolution of ballet.
Santavuori, H. 2015. Balettia kaikille: Perustekniikan kotiharjoitteluopas. Helsinki: BoD - Books on Demand.
Stenvall, M. 2007. Balettitanssijan muuttuva työnkuva: Balettipedagogiikan haaste. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Thomasen, E. & Rist, R. 1996. Anatomy and kinesiology for ballet teachers. London: Dance Books.
.Vaganova, A. 1969. Basic principles of classical ballet: Russian ballet technique. New York [N.Y.]: Dover.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tutkimalla, kokeilemalla ja tekemällä oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopiskelu ryhmässä baletin metodologiaan ja didaktiikkaan tutustuen teorian ja käytännön harjoitteiden kautta. Yksilö-, pari- ja pienryhmäharjoitukset. Baletin oppimis- ja opetuskokemusten kertominen ja jakaminen toisille ja niistä keskusteleminen. Baletin opettamisen harjoitteleminen annettujen liiketasojen mukaan ja rakentavan palautteen antamisen harjoittaminen toisille opiskelijakollegoille opetustehtävistä.
Dialogisuuteen pyrkiminen kaikissa vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1) Minä baletinopettajana
- oman baletinopettamissuhteen auki kirjoittaminen esseen muodossa
- minkälainen menneisyys minulla on baletin opettamisen kanssa
- minkälainen tulevaisuus minulla on baletin opettamisen kanssa ammatillisessa mielessä
- miten haluan jakaa omaa osaamistani tuleville oppijoille?
- missä haluan opettaa?
- minkäikäisiä oppijoita haluan opettaa ja miksi?
- laajuus 2-3 XA4
- palautus 30.3.2025 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
2) Ihmis- ja oppimiskäsitykseni baletin opettamisen taustalla
- mikä ihmiskäsitys on lähinnä omaani?
- mikä oppimiskäsitys on lähinnä omaani?
- miten arvopohja vaikuttaa baletin opetukseni suunnitteluun ja toteuttamiseen?
- essee
- laajuus 2-3 A4
- palautus 13.12.2024 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
- pdf-versiona liitetiedostona
3) Baletin sanastoon tutustuminen ja hallinta
4) Baletin perusopetuksen eri tasojen opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen omassa ryhmässä opetusharjoitteluna: alkeisbaletti – 4.luokka opettaen oman ryhmän oppijoita
5) Seuraavien käsitteiden avaaminen baletin tekniikassa ja opettamisessa kirjallisesti:
mitä ko. käsitteellä tarkoitetaan ja miten sitä ylläpidetään ja edelleen kehitetään baletin opettamisessa tavoitteelta toiselle?
Optimaalinen linjaus ja ryhti
Hengitys
Keskivartalon tuki
Lapatuki
Jalkojen aukikierto
Tasapaino
Koordinaatio
Voima
Liikkuvuus
Musikaalisuus ja rytmitaju
- palautus talvilomaviikkoon mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
6) Baletin perusopetuksen toisen opintoasteen (5.-7.luokka) demotunnin suunnittelu kirjallisesti ja toteuttaminen videotaltiointina 2-3 opiskelijan kanssa tiimityönä
- näytetunnin tavoitteet ja oppisisältö kirjallisina
- harjoitteiden toteuttaminen videolla itse tanssien, videoiden taltioiminen youtube-kanavalle salasanan taakse
- balettitunnin yleinen suunnittelu ja tavoitteet sekä rakenne ryhmässä yhdessä
- kukin opettaa yhtä monta liikesarjaa
- kirjatkaa ylös suunnitelmaan mikä sarja on kenenkin opetusharjoittelijan luoma ja opettama
- opettaja ohjaa kahta-kolmea ryhmänsä tanssijaa ja videotaltointina työstetään valmiit sarjat ja tanssit
- tunnin kesto: 1,5h
- suunnitelman ja videoiden palautus 30.4.2025 mennessä
- vertaispalautteen antaminen toiselle opiskelijaryhmälle demotunnin tavoitteista ja sisällöstä
7) Baletin päivä 3.11. osallistuminen joko:
- suunnittelemalla ja toteuttamalla lämmittelytunti baletin päivän osallistujalapsille, lämmittelyn kesto n. 45-60min, toteutus: yhteissuunnittelu ja yhteistoteutus halukkaiden kanssa
- baletin päivän talkootyöt: esiintyvien ryhmien ohjaus tapahtumapäivänä

Sisällön jaksotus

Baletin opettamisen opintojaksolla keskitytään baletin didaktiikan metodologian ja terminologian opiskeluun. Jaksolla noudatetaan yleisiä opettamisen opintojen tavoitteita baletin opettamisen näkökulmasta. Jaksolla tarkastellaan baletin oppimista opettajan ja ohjaajan näkökulmaan keskittyen. Miten opettaja voi auttaa, mahdollistaa ja motivoida baletin erilaisia oppijoita?

Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Baletin didaktiikan tavoitteet:
- opiskelija oppii suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan baletin opetusta tanssitaiteen perusopetukseen eri ikäisille ja eri tasoisille oppilaille yleiseen ja laajaan oppimäärään alkeista edistyneisiin
- opiskelija oppii rakentamaan baletin opetusta tavoitteellisesti ja työturvallisesti huomioiden opetukseen vaikuttavia erilaisia tekijöitä kuten opetuksen järjestäjän/ työnantajan tavoitteet, opetuksen laajuus, opetustilat, oppilaiden ikä- ja taitotaso sekä henkilökohtaiset tavoitteet ja oppijan kehon rakenne, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä työturvallisuus (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen)
- baletin käsitteistön ymmärtäminen ja hallinta
- baletin Vaganova/ uusvenäläisen koulukunnan metodiikan ymmärtäminen ja soveltaminen suomalaiseen tanssin perusopetukseen tanssin harrastajista tanssin toiselle asteelle
- oman taustan ja arvojen tutkiminen ja itsensä sekä toisen näkökulmien ymmärtäminen omasta kokemustaustasta ja arvopohjasta käsin
- oman baletinopettaja identiteetin tutkiminen ja rakentaminen
Oppisisältö:
- suomalaisen baletinopetuksen lyhyt historia
- baletinopetuksen tekniset ja taiteelliset tavoitteet
- minkälaista on hyvä baletin opetus? pyrkimyksenä on rakentaa hyvää baletin opetusta? mitä sillä tarkoitamme?
- minkälaista on oppimista mahdollistava baletin opetus?
- ajatteleva, tunteva ja toimiva baletin opettaja ja oppija?
- optimaalinen linjaus ja ryhti baletissa: linjaukseen vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen ja tutkiminen kuten mm. itsetuntemus, kehon kuuntelu, lihasten venyvyys ja voimakkuus, rentouden ja jännitteen säätely, anatomia ja fysiologia, tasapuolinen harjoittelu molemmille kehon puoliskoille
- keskivartalon tuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- lapatuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- hengityksen merkitys baletin tekniikoille ja ilmaisulle
- kehonosien välisten yhteyksien tärkeys baletissa
- baletin teknisten harjoitteiden toimintojen ymmärtäminen kehon toimintoina sekä ilmaisuna
- oppijan voiman ja liikkuvuuden ylläpitäminen, edelleen kehittäminen ja niiden välisen tasapainon kehittäminen baletin opetuksen keinoin
- baletin perusopetuksen oppimateriaalin hallinta alkeisbaletista baletin toiselle opintoasteelle
- baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttavat tekijät
- baletinopetuksen rakenne
- baletinopetuksen suunnittelu: vuosisuunnittelu, jaksosuunnittelu, tuntisuunnittelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne baletin tekniikkaa, didaktiikkaa ja metodologiaa kohtaan, omaa tekemistä, toisten harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan itsereflektion taidot suhteessa omaan lähtötasoon ja baletin tekniikka sekä opetuskokemuksiinsa
- opiskelijan baletin sanaston, liikemateriaalin, baletinopetuksen suunnittelun ja toteuttamisen taidot

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan oppimaan oppimiseen heittäytyminen sekä opintojakson aiheiden ja asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Annettujen oppimistehtävien toteuttaminen annetussa määräajassa. Pyrkiminen dialogiin ja rakentavaan palautteeseen.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan tanssinopettajakoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.

Hylätty (0)

Opiskelijalla ei ole osallistunut lähiopetukseen opintojakson läsnäolovaatimusten mukaisesti. Opiskelija ei ole palauttanut opintojaksoon liittyviä oppimistehtäviä tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

7 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Baletin opettaminen suositeltavaa kirjallisuutta
Ahonen, J. & Kontunen, K. 2003. Tanssioppilaan kirja. [Helsinki]: Opetushallitus.
Barth, K. & Roemer, S. 2007. Learning ballet. Oxford: Meyer & Meyer Sport.
Foster, R. 2010. Ballet pedagogy: The art of teaching. Gainesville: University Press of Florida.
Grieg, V. 1994. Inside ballet technique: Separating anatomical fact from fiction in the ballet class. Hightstown (NJ): Princeton Book.
Hammond, S. N., Nikkilä, M., Tunkkari, T. & Noll Hammond, S. 2006. Piruetti: Baletin perusteet. Helsinki: Art House.
Häyrynen, T. 2003. Lapsuuden haaveesta totta: Aikuisbaletin opetus-oppimisprosessi ensiaskeleista piruettiin. Jyväskylä.
Kassing, G. 2013. Beginning ballet. Champaign, IL: Human Kinetics.
Kauppila, H. & Esittävien taiteiden tutkimuskeskus / Forskningscentrum för teater, d. o. p. /. P. A. R. C. 2012. Avoimena aukikiertoon: Opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa.
Kilpeläinen, T. 2013. Turvallisesti kärkijoukkoon: 9-11-vuotiaiden balettioppilaiden kärkitossuharjoittelun aloittaminen. [Turku]: Turun ammattikorkeakoulu.
Kirstein, L., Stuart, M. & Dyer, C. 1998. The classic ballet: Basic technique and terminology. Repr. Gainesville (FL): University Press of Florida.
Kukkonen, E. & ammattikorkeakoulu, T. 2015. Liikettä peilissä: Peilin merkitys baletin opetuksessa. Turun ammattikorkeakoulu.
Laristo, V. 1988. Klassisen baletin didaktiikka: 1-3 luokka. [Helsinki: Suomen tanssipedagogiliitto.
Magri, G., Skeaping, M. & Berry, I. E. 1988. Theoretical and practical treatise on dancing. London: Dance Books.
Manthorp, B. F. 1980. Towards ballet: Dance training for the very young. London: Dance Books.
Nazimov, S. & ammattikorkeakoulu, T. 2011. Balettitanssijan kädet: Anatomiasta virtuositeettiin. Turun ammattikorkeakoulu
Paskevska, A. 2005. Ballet beyond tradition. New York: Routledge.
Rumjantseva, M. 1999. Klassisen baletin didaktiikka IV-V. [Helsinki]: Suomen tanssitaiteilijain liitto.
Rumjantseva, M. 2002. Klassisen baletin didaktiikka: 6-8. [Ilola]: [Marianna Rumjantseva].
Salosaari, P. & Pedagogy, T. j. t. l. /. I. f. d. o. t. /. D. o. D. a. T. 2000. Multiple embodiment in classical ballet: Educating the dancer as an agent of change in the cultural evolution of ballet.
Santavuori, H. 2015. Balettia kaikille: Perustekniikan kotiharjoitteluopas. Helsinki: BoD - Books on Demand.
Stenvall, M. 2007. Balettitanssijan muuttuva työnkuva: Balettipedagogiikan haaste. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Thomasen, E. & Rist, R. 1996. Anatomy and kinesiology for ballet teachers. London: Dance Books.
.Vaganova, A. 1969. Basic principles of classical ballet: Russian ballet technique. New York [N.Y.]: Dover.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tutkimalla, kokeilemalla ja tekemällä oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopiskelu ryhmässä baletin metodologiaan ja didaktiikkaan tutustuen teorian ja käytännön harjoitteiden kautta. Yksilö-, pari- ja pienryhmäharjoitukset. Baletin oppimis- ja opetuskokemusten kertominen ja jakaminen toisille ja niistä keskusteleminen. Baöetin opettamisen harjoitteleminen annettujen liiketasojen mukaan ja rakentavan palautteen antamisen harjoittaminen toisille opiskelijakollegoille opetustehtävistä.
Dialogisuuteen pyrkiminen kaikissa vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1) Minä baletinopettajana
- oman baletinopettamissuhteen auki kirjoittaminen esseen muodossa
- minkälainen menneisyys minulla on baletin opettamisen kanssa
- minkälainen tulevaisuus minulla on baletin opettamisen kanssa ammatillisessa mielessä
- miten haluan jakaa omaa osaamistani tuleville oppijoille?
- missä haluan opettaa?
- minkäikäisiä oppijoita haluan opettaa ja miksi?
- laajuus 2-3 XA4
- palautus 30.3.2024 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
2) Ihmis- ja oppimiskäsitykseni baletin opettamisen taustalla
- mikä ihmiskäsitys on lähinnä omaani?
- mikä oppimiskäsitys on lähinnä omaani?
- miten arvopohja vaikuttaa baletin opetukseni suunnitteluun ja toteuttamiseen?
- essee
- laajuus 2-3 A4
- palautus pe 15.12.2023 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
- pdf-versiona liitetiedostona
3) Baletin sanastoon tutustuminen ja hallinta
4) Baletin perusopetuksen eri tasojen opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen omassa ryhmässä opetusharjoitteluna: alkeisbaletti – 4.luokka opettaen oman ryhmän oppijoita
5) Seuraavien käsitteiden avaaminen baletin tekniikassa ja opettamisessa kirjallisesti:
mitä ko. käsitteellä tarkoitetaan ja miten sitä ylläpidetään ja edelleen kehitetään baletin opettamisessa tavoitteelta toiselle?
Optimaalinen linjaus ja ryhti
Hengitys
Keskivartalon tuki
Lapatuki
Jalkojen aukikierto
Tasapaino
Koordinaatio
Voima
Liikkuvuus
Musikaalisuus ja rytmitaju
- palautus talvilomaviikkoon mennessä 16.2.2024 mennessä: minna.karesluoto@turkuamk.fi
6) Baletin perusopetuksen toisen opintoasteen (5.-7.luokka) demotunnin suunnittelu kirjallisesti ja toteuttaminen videotaltiointina 2-3 opiskelijan kanssa tiimityönä
- näytetunnin tavoitteet ja oppisisältö kirjallisina
- harjoitteiden toteuttaminen videolla itse tanssien, videoiden taltioiminen youtube-kanavalle salasanan taakse
- balettitunnin yleinen suunnittelu ja tavoitteet sekä rakenne ryhmässä yhdessä
- kukin opettaa yhtä monta liikesarjaa
- kirjatkaa ylös suunnitelmaan mikä sarja on kenenkin opetusharjoittelijan luoma ja opettama
- opettaja ohjaa kolmea ryhmänsä tanssijaa ja videotaltointina työstetään valmiit sarjat ja tanssit
- tunnin kesto: 1,5h
- suunnitelman ja videoiden palautus 30.4.2024 mennessä
- vertaispalautteen antaminen toiselle opiskelijaryhmälle demotunnin tavoitteista ja sisällöstä
Ryhmä APINAT
Elina, Hanna, Eedit ja Petra
Ryhmä SUPPILOVAHVEROT
Veera, Oona, Nea, Mandi
Ryhmä Apinat antaa vertaispalautteen Suppilovahveroilla ja Suppilovahverot Apinoille vertaispalautteena.

Sisällön jaksotus

Baletin opettamisen opintojaksolla keskitytään baletin didaktiikan metodologian opiskeluun.
Jaksolla noudatetaan yleisiä opettamisen opintojen tavoitteita baletin opettamisen näkökulmasta. Jaksolla tarkastellaan oppimista opettajan ja ohjaajan näkökulmaan keskittyen. Miten opettaja voi auttaa, mahdollistaa ja motivoida baletin erilaisia oppijoita?

Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Baletin didaktiikan tavoitteet:
- opiskelija oppii suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan baletin opetusta tanssitaiteen perusopetukseen eri ikäisille ja eri tasoisille oppilaille yleiseen ja laajaan oppimäärään alkeista edistyneisiin
- opiskelija oppii rakentamaan baletin opetusta tavoitteellisesti ja työturvallisesti huomioiden opetukseen vaikuttavia erilaisia tekijöitä kuten opetuksen järjestäjän/ työnantajan tavoitteet, opetuksen laajuus, opetustilat, oppilaiden ikä- ja taitotaso sekä henkilökohtaiset tavoitteet ja oppijan kehon rakenne, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä työturvallisuus (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen)
- baletin käsitteistön ymmärtäminen ja hallinta
- baletin Vaganova/ uusvenäläisen koulukunnan metodiikan ymmärtäminen ja soveltaminen suomalaiseen tanssin perusopetukseen tanssin harrastajista tanssin toiselle asteelle
- oman taustan ja arvojen tutkiminen ja itsensä sekä toisen näkökulmien ymmärtäminen omasta kokemustaustasta ja arvopohjasta käsin
- oman baletinopettaja identiteetin tutkiminen ja rakentaminen
Oppisisältö:
- suomalaisen baletinopetuksen lyhyt historia
- baletinopetuksen tekniset ja taiteelliset tavoitteet
- minkälaista on hyvä baletin opetus? pyrkimyksenä on rakentaa hyvää baletin opetusta? mitä sillä tarkoitamme?
- minkälaista on oppimista mahdollistava baletin opetus?
- ajatteleva, tunteva ja toimiva baletin opettaja ja oppija?
- optimaalinen linjaus ja ryhti baletissa: linjaukseen vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen ja tutkiminen kuten mm. itsetuntemus, kehon kuuntelu, lihasten venyvyys ja voimakkuus, rentouden ja jännitteen säätely, anatomia ja fysiologia, tasapuolinen harjoittelu molemmille kehon puoliskoille
- keskivartalon tuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- lapatuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- hengityksen merkitys baletin tekniikoille ja ilmaisulle
- kehonosien välisten yhteyksien tärkeys baletissa
- baletin teknisten harjoitteiden toimintojen ymmärtäminen kehon toimintoina sekä ilmaisuna
- oppijan voiman ja liikkuvuuden ylläpitäminen, edelleen kehittäminen ja niiden välisen tasapainon kehittäminen baletin opetuksen keinoin
- baletin perusopetuksen oppimateriaalin hallinta alkeisbaletista baletin toiselle opintoasteelle
- baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttavat tekijät
- baletinopetuksen rakenne
- baletinopetuksen suunnittelu: vuosisuunnittelu, jaksosuunnittelu, tuntisuunnittelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne baletin tekniikkaa, didaktiikkaa ja metodologiaa kohtaan, omaa tekemistä, toisten harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan itsereflektion taidot suhteessa omaan lähtötasoon ja baletin tekniikka sekä opetuskokemuksiinsa
- opiskelijan baletin sanaston, liikemateriaalin, baletinopetuksen suunnittelun ja toteuttamisen taidot

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan oppimaan oppimiseen heittäytyminen sekä opintojakson aiheiden ja asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Annettujen oppimistehtävien toteuttaminen annetussa määräajassa. Pyrkiminen dialogiin ja rakentavaan palautteeseen.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan tanssinopettajakoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

07.09.2022 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 6

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS21
    Tanssinopettaja syksy 21

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tutkimalla, kokeilemalla ja tekemällä oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Baletin didaktiikan tavoitteet:
- opiskelija oppii suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan baletin opetusta tanssitaiteen perusopetukseen eri ikäisille ja eri tasoisille oppilaille
- opiskelija oppii rakentamaan baletin opetusta tavoitteellisesti ja työturvallisesti huomioiden opetukseen vaikuttavia erilaisia tekijöitä kuten opetuksen järjestäjän/ työnantajan tavoitteet, opetuksen laajuus, opetustilat, oppilaiden ikä- ja taitotaso sekä henkilökohtaiset tavoitteet ja kehon rakenne, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä työturvallisuus
- baletin käsitteistön ymmärtäminen ja hallinta
- baletin Vaganova/ uusvenäläisen koulukunnan metodiikan ymmärtäminen ja soveltaminen suomalaiseen tanssin perusopetukseen tanssin harrastajista tanssin toiselle asteelle
- oman taustan ja arvojen tutkiminen ja itsensä ymmärtäminen omasta kokemustaustasta ja arvopohjasta käsin
- oman baletinopettaja identiteetin tutkiminen ja rakentaminen
Oppisisältö:
- suomalaisen baletinopetuksen lyhyt historia
- baletinopetuksen tekniset ja taiteelliset tavoitteet
- minkälaista on hyvä baletin opetus? pyrkimyksenä on rakentaa hyvää baletin opetusta
- minkälaista on oppimista mahdollistava baletin opetus?
- ajatteleva, tunteva ja toimiva baletin opettaja ja oppija?
- optimaalinen linjaus ja ryhti baletissa: linjaukseen vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen ja tutkiminen kuten mm. itsetuntemus, kehon kuuntelu, lihasten venyvyys ja voimakkuus, rentouden ja jännitteen säätely, anatomia ja fysiologia, tasapuolinen harjoittelu molemmille kehon puoliskoille
- keskivartalon tuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- lapatuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- hengityksen merkitys baletin tekniikoille ja ilmaisulle
- kehonosien välisten yhteyksien tärkeys baletissa
- baletin teknisten harjoitteiden toimintojen ymmärtäminen kehon toimintoina sekä ilmaisuna
- oppijan voiman ja liikkuvuuden ylläpitäminen, edelleen kehittäminen ja niiden välisen tasapainon kehittäminen baletin opetuksen keinoin
- baletin perusopetuksen oppimateriaalin hallinta alkeisbaletista baletin toiselle opintoasteelle
- baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttavat tekijät
- baletinopetuksen rakenne
- baletinopetuksen suunnittelu: vuosisuunnittelu, jaksosuunnittelu, tuntisuunnittelu

Oppimistehtävät:
1) Minä ja baletin opettaminen
- oman baletin opettamisen filosofian auki kirjoittaminen esseen muodossa
- minkälainen menneisyys minulla on baletin opettamisen kanssa
- minkälainen tulevaisuus minulla on baletin opettamisen kanssa ammatillisessa mielessä
- laajuus 2-3 XA4
- palautus 22.12.2022 mennessä
2) Ihmis- ja oppimiskäsitykseni baletin opettamiseni taustalla
- mikä ihmiskäsitys on lähinnä omaani?
- mikä oppimiskäsitys on lähinnä omaani?
- miten arvopohja vaikuttaa baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen?
- essee
- laajuus 2-3 A4
- palautus 22.12.2022 mennessä
3) Sirkuksen sanastoon tutustuminen ja hallinta
- osaamisen näyttäminen kahdella sanastotentillä:
joulukuussa alkeisbaletti- 4.luokka sanasto, toukokuussa 5.-7-luokka sanasto
4) Baletin perusopetuksen eri tasojen opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen omassa ryhmässä opetusharjoitteluna: alkeisbaletti – 4.luokka
syyskauden jakson aikan
5) Seuraavien käsitteiden avaaminen baletin tekniikassa ja opettamisessa:
mitä ko. käsitteellä tarkoitetaan ja miten sitä ylläpidetään ja edelleen kehitetään baletin opettamisessa tavoitteelta toiselle?
Optimaalinen linjaus ja ryhti
Hengitys
Keskivartalon tuki
Lapatuki
Jalkojen aukikierto
Tasapaino
Koordinaatio
Voima
Liikkuvuus
Musikaalisuus ja rytmitaju
Käsitteiden avaaminen kirjallisesti ja esimerkein huhtikuu 2022 mennessä
6) Baletin perusopetuksen toisen opintoasteen (5.-7.luokka) demotunnin suunnittelu kirjallisesti ja toteuttaminen videotaltiointina
- näytetunnin tavoitteet ja oppisisältö kirjallisina
- harjoitteiden toteuttaminen videolla itse tanssien
- tunnin kesto: 1,5h
- vertaispalautteen antaminen toiselle opiskelijalle demotunnin tavoitteista ja sisällöstä
- toukokuun loppuun mennessä
- baletin näytetuntiryhmät: Kaisu Känkänen ja Karoliina Skyttä, Nea Mustonen ja Senni Riikonen, Laura Oosi, Petra Myllyperkiö ja Avi Pellegrinetti
7) Annettujen lyhyiden opettamisen tehtävien suunnittelu ja toteutus koko opintojakson aikana

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 30.10.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 8

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS20
    Tanssinopettaja syksy 20

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Sisällön jaksotus

Baletin didaktiikka
Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.
Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Baletin didaktiikan tavoitteet:
- opiskelija oppii suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan baletin opetusta tanssitaiteen perusopetukseen eri ikäisille ja eri tasoisille oppilaille
- opiskelija oppii rakentamaan baletin opetusta tavoitteellisesti ja työturvallisesti huomioiden opetukseen vaikuttavia erilaisia tekijöitä kuten opetuksen järjestäjän/ työnantajan tavoitteet, opetuksen laajuus, opetustilat, oppilaiden ikä- ja taitotaso sekä henkilökohtaiset tavoitteet ja kehon rakenne, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä työturvallisuus
- baletin käsitteistön ymmärtäminen ja hallinta
- baletin Vaganova/ uusvenäläisen koulukunnan metodiikan ymmärtäminen ja soveltaminen suomalaiseen tanssin perusopetukseen tanssin harrastajista tanssin toiselle asteelle
- oman taustan ja arvojen tutkiminen ja itsensä ymmärtäminen omasta kokemustaustasta ja arvopohjasta käsin
- oman baletinopettaja identiteetin tutkiminen ja rakentaminen
Oppisisältö:
- suomalaisen baletinopetuksen lyhyt historia
- baletinopetuksen tekniset ja taiteelliset tavoitteet
- minkälaista on hyvä baletin opetus? pyrkimyksenä on rakentaa hyvää baletin opetusta
- minkälaista on oppimista mahdollistava baletin opetus?
- ajatteleva, tunteva ja toimiva baletin opettaja ja oppija?
- optimaalinen linjaus ja ryhti baletissa: linjaukseen vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen ja tutkiminen kuten mm. itsetuntemus, kehon kuuntelu, lihasten venyvyys ja voimakkuus, rentouden ja jännitteen säätely, anatomia ja fysiologia, tasapuolinen harjoittelu molemmille kehon puoliskoille
- keskivartalon tuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- lapatuki: mitä tarkoittaa, miten ylläpitää ja edelleen kehittää baletin opetuksessa
- hengityksen merkitys baletin tekniikoille ja ilmaisulle
- kehonosien välisten yhteyksien tärkeys baletissa
- baletin teknisten harjoitteiden toimintojen ymmärtäminen kehon toimintoina sekä ilmaisuna
- oppijan voiman ja liikkuvuuden ylläpitäminen, edelleen kehittäminen ja niiden välisen tasapainon kehittäminen baletin opetuksen keinoin
- baletin perusopetuksen oppimateriaalin hallinta alkeisbaletista baletin toiselle opintoasteelle
- baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttavat tekijät
- baletinopetuksen rakenne
- baletinopetuksen suunnittelu: vuosisuunnittelu, jaksosuunnittelu, tuntisuunnittelu

Oppimistehtävät:
1) Minä ja baletti
- oman balettisuhteen auki kirjoittaminen esseen muodossa
- minkälainen menneisyys minulla on baletin kanssa
- minkälainen tulevaisuus minulla on baletin kanssa ammatillisessa mielessä
- laajuus 2-3 XA4
2) Ihmis- ja oppimiskäsitykseni baletin opettamisen taustalla
- mikä ihmiskäsitys on lähinnä omaani?
- mikä oppimiskäsitys on lähinnä omaani?
- miten arvopohja vaikuttaa baletin opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen?
- essee
- laajuus 2-3 A4
3) Baletin sanastoon tutustuminen ja hallinta
4) Baletin perusopetuksen eri tasojen opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen omassa ryhmässä opetusharjoitteluna: alkeisbaletti – 4.luokka
5) Seuraavien käsitteiden avaaminen baletin tekniikassa ja opettamisessa:
mitä ko. käsitteellä tarkoitetaan ja miten sitä ylläpidetään ja edelleen kehitetään baletin opettamisessa tavoitteelta toiselle?
Optimaalinen linjaus ja ryhti
Hengitys
Keskivartalon tuki
Lapatuki
Jalkojen aukikierto
Tasapaino
Koordinaatio
Voima
Liikkuvuus
Musikaalisuus ja rytmitaju
6) Baletin perusopetuksen toisen opintoasteen (5.-7.luokka) demotunnin suunnittelu kirjallisesti ja toteuttaminen videotaltiointina
- näytetunnin tavoitteet ja oppisisältö kirjallisina
- harjoitteiden toteuttaminen videolla itse tanssien
- tunnin kesto: 1,5h

Arviointiasteikko

H-5