Tanssin analyysi 4Laajuus (2 op)
Tunnus: KU00CH37
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Tanssin liikeanalyysi: Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita motiivikirjoitusta.
Tanssin teosanalyysi: Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Sisältö
Opintojakso rakentuu tanssin liikeanalyysi ja,tanssin teosanalyysin osioista.
Opintojakso-osat sisältävät oppimistehtäviä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.03.2025
Ajoitus
10.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
Tavoitteet
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Tanssin liikeanalyysi: Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita motiivikirjoitusta.
Tanssin teosanalyysi: Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Sisältö
Opintojakso rakentuu tanssin liikeanalyysi ja,tanssin teosanalyysin osioista.
Opintojakso-osat sisältävät oppimistehtäviä.
Oppimateriaalit
Itslearningista löytyvät tekstit sekä kirjallisuus:
Adshead, Janet (toim.) 1988. Dance Analysis Theory and Practice. Lontoo. Dance Books Ltd.
Preston-Dunlop, Valerie. 1998. Looking at Dances: A Choreological Perspective on Choreography. London: Verve.
Lehikoinen, Kai. 2014. Tanssi sanoiksi. Tanssianalyysin perusteita. Helsinki. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Kinesis 4.
Muu kirjallisuus:
Adshead-Lansdale, Janet (ed.). 1999. Dancing Texts. Intertextuality in Interpretation. London. Dance Books.
Foster, Susan Leigh. 1986. Reading Dancing: Bodies and Subjects in Contemporary American Dance. Los Angeles. University of California Press, Ltd.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, tanssiesitykset.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukutehtävät (Itsissä), esitysnäytteiden katsominen ja analysoiminen sekä tanssianalyysin ja kritiikin kirjoittaminen. Tarkempi tehtävänanto annetaan lähiopetuksessa.
Opintojakson laajuus on 2 op, joka vastaa 58h opiskelijan työtä (lähiopetus + oppimistehtävät).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Sisältö: Tanssin teosanalyysi.
Jaksolla perehdytään tanssin teosanalyysiin eri näkökulmista keskustelevien luentojen ja videonäytteiden avulla. Jakso etenee koreologisesta näkökulmasta pohtimaan tanssiteosta viestinä. Jaksolla tutustutaan mm. Janet Adsheadin tanssiteosanalyysiin ja kritiikin eri muotoihin. Opiskelija oppii havainnoimaan, kuvailemaan ja tulkitsemaan tanssia ja tanssiteoksia.
Jakson tavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa tanssin teosanalyyttistä tietoa omassa työssään tanssijana, koreografina ja taidetanssikasvattajana. Lisäksi jakson tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa eri näkökulmia tanssianalyysiin ja osaa kirjoittaa tanssianalyysin ja -kritiikin.
Ajoitus: kevät 2025
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin työtilana toimii Its-learning alustan työtila.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.03.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Tanssin liikeanalyysi: Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita motiivikirjoitusta.
Tanssin teosanalyysi: Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Sisältö
Opintojakso rakentuu tanssin liikeanalyysi ja,tanssin teosanalyysin osioista.
Opintojakso-osat sisältävät oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Sisältö: Liikeanalyysi
Ajoitus: kevät 2024
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.