Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: TE00CL49

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS24A
    PAUTOS24A

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia. Aineistoa on paljon ja omaehtoista tutustumista aihealueisiin edellytetään.

Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaali jaetaan kurssin lopussa.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen.

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla.

Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojaksolla on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä, jossa ohjaajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät oppimistehtävät tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.
- Luennot
- Itsenäinen tiedonhaku.
- Itseopiskelu annetun tai suositellun materiaalin pohjalta.
-Tuntitehtävät
- Laaja harjoitustyö ja harjoitustyön esittely (yksilötyö).
- Ryhmätehtävät ja esitykset.

- Oppimisympäristönä Itslearning. Tehtävänpalautukset vain ja ainoastaan Itslearning oppimisympäristöön ohjeistuksen- ja aikataulun mukaisesti.


1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin edetessä.

Sisällön jaksotus

2.9.2024-31.12.2024

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset


Kurssin sisältö tukee sitä, että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tapaamme joka viikko luennoilla.

Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin ITSLearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.

Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.

Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty

KURSSIN ARVOSANA MUODOSTUU:

Laaja harjoitustyö (1) ja harjoitustyön tuotoksen (liiketoimintasuunnitelman) esityksen laatiminen ja esittely (1) (yksilötyö). Laajan harjoitustyön ja esityksen palautus kurssin itslearning alustalle viimeistään 17.11.2024 klo. 23.59 mennessä ennen ensimmäistä harjoitustöiden liiketoimintasuunnitelmien esityspäivää (21.11.2024).
Laaja harjoitustyö arvioidaan arviointiasteikolla H-5.

Ryhmätehtävät (7) ja ryhmätehtävien suulliset esitykset. Osa ryhmistä esittää tapaamiskerroilla 2.9.2024-15.11.2024 välisenä aikana. Ryhmätehtävien palautusten ajankohdat ja ohjeet kurssin Itslearning alustalla. Arvioidaan skaalalla HYV / HYL.


HARJOITUSTÖIDEN ESITYSPÄIVÄT:

Laajojen harjoitustöiden tuotokset eli liiketoimintasuunnitelmat esitellään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

21.11.2024 klo. 14.00-17.00 tila: ICT_C1035_Delta
27.11.2024 klo. 13.00-16.00 tila: ICT_C_1039_Sigma
5.12.2024 klo. 13.00-17.00 tila: ICT_C1026_Gamma.
12.12.2024 klo. 14.00-17.00 tila: ICT_C1039_Sigma (vara-aika)

(Esityspäiviin ja harjoitustyön palautuksiin liittyvä ohjeistus Itslearningissä)

Esitysten ja ryhmätehtävien palautuksiin (kurssin ITS-alustalle) annettu lisäaikaa 12.12.2024 klo.23.59 saakka.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana ja arviointi sovitaan yhdessä.

Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Hylätty (0)

Kurssin arvosana muodostuu laajasta harjoitustyöstä (1) ja harjoitustyön esityksen laatimisesta (1) ja harjoitustyön tuotoksen (liiketoimintasuunnitelman) esittelystä. Lisäksi kurssin läpäisemisen edellytys on, kaikki ryhmätehtävät (7) on palautettu kurssin ITSLearning-sivustolle ohjeiden mukaisesti aikataulussa.

ARVOSANAN 0 KOOSTUU SEURAAVISTA ASIOISTA:

Laaja harjoitustyö (Yksilötyö) on hylätty seuraavin kriteerein arvosanaan 0:

-Harjoitustyötä ja/tai Esitystä ei ole palautettu
TAI /JA
-Harjoitustyötä on palautettu ajallaan, mutta
ryhmätehtäviä (7) ei ole palautettu / osa ryhmätehtävistä palauttamatta ohjeiden mukaisesti ajallaan.
TAI/JA
-Harjoitustyöstä puuttuu lähteet tekstistä ja/tai lähdeluettelosta. Tai lähteiden merkintä ei ole Turku AMK ohjeen mukaista.
TAI/JA
Plagiointitarkastus ei ole OK.
TAI /JA
Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanaan T1:
Kaikki tehtävät on palautettu. Laaja harjoitustyö (yksilötyö), harjoitustyön esitys laadittu ja esitelty hyväksytty vähintään arvosanalla T1. Ryhmätehtävät (7) palautettu ja suoritettu hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Laaja harjoitustyö (liiketoimintasuunnitelma) hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan T1:
Harjoitustyö on tehty asiallisesti ja palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. Harjoitustyön tuotos (liiketoimintasuunnitelma) on esitelty. Harjoitustyö on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on suuria puutteita ja/tai epäjohdonmukaisuutta ja/tai työstä puuttuu tehtävänannon mukaisia osa-alueita tai/ja työ käsittelee tehtäväannon aihealueita / eri osa-alueita pintapuolisesti. Harjoitustyö ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja ja/tai harjoitustyön oma pohdinta jää pintapuoliseksi ja irralliseksi aihealueen teorioihin nähden ja tai tehtäväantoon nähden. Kokonaisuutena harjoitustyössä on selkeitä puutteita ja se jää hyvin yleiselle tasolle. Harjoitustyö ei muodosta selkeää ja johdonmukaista tehtävän ohjeen mukaista kokonaisuutta. Tiedonhaussa on käytetty lähteitä, mutta ei monipuolisesti. Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Aktiivisuus tapaamisissa, tuntityöskentelyssä ja ryhmätyöskentelyssä vaatimatonta ja poissaolevaa. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksytysti.

Ryhmätehtävät (7) suoritettu hyväksytysti:
Ryhmätehtävät (7) on tehty kokonaisuudessaan ja palautettu kurssin itslearning alustalle ja näiden tehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja esityksessä lähdemerkinnät ovat Turku AMK ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaan H3:
Kaikki tehtävät on palautettu. Laaja harjoitustyö (yksilötyö), harjoitustyön esitys laadittu ja esittely hyväksytty vähintään arvosanalla H3. Ryhmätehtävät (7) palautettu ja suoritettu hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Laaja harjoitustyö (liiketoimintasuunnitelma) hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan H3:
Harjoitustyö on laadittu hyvällä tasolla ja palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. Harjoitustyön tuotos (liiketoimintasuunnitelma) on esitelty. Harjoitustyö on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Harjoitustyössä on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Kaikki tehtävän ohjeen mukaiset osa-alueet kuitenkin tehty. Harjoitustyössä on pääosin johdonmukainen rakenne. Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia. Harjoitustyö sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja. Tekstissä saattaa olla osittain epäselvää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä. Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK

Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti ja hyvällä tasolla osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Ryhmätehtävät (7) suoritettu hyväksytysti:
Ryhmätehtävät (7) on tehty kokonaisuudessaan ja palautettu kurssin itslearning alustalle ja näiden tehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja esityksessä lähdemerkinnät ovat Turku AMK ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanaan K5:
Kaikki tehtävät on palautettu. Laaja harjoitustyö (yksilötyö), harjoitustyön esitys laadittu ja esittely hyväksytty vähintään arvosanalla K5. Ryhmätehtävät (7) palautettu ja suoritettu hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Laaja harjoitustyö (liiketoimintasuunnitelma) hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan K5:
Harjoitustyö on laadittu kiitettävällä tasolla ja palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. Harjoitustyön tuotos (liiketoimintasuunnitelma) on esitelty ammattimaisella ja asiantuntevalla otteella. Harjoitustyö on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä. Harjoitustyö on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki ohjeistuksen mukaiset osa-alueet ja sisällysluettelon kappaleet löytyvät harjoitustyöstä. Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Käytetty kurssilla annettuja lähteitä monipuolisesti. Aineistosta on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä. Harjoitustyö sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, esimerkkejä ja kommentteja. Harjoitustyö näkyy laaja-alainen ajattelu ja yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytyminen toisiinsa ja sen kytkeytyminen kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Kokonaisuutena harjoitustyö on laadittu ammattimaisesti hyvin perustellen kaikki tehtävän osa-alueet huomioiden, oikeaa sanastoa ja yritystoiminnan kieltä käyttäen. Tuotos osoittaa opiskelijan kykyä yhdistää monipuolisesti kiitettävällä tasolla lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa muodostaen ehjän kokonaisuuden. Tekstissä selviää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä lähteitä käyttäen. Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK.

Luennoille osallistuminen on ollut aktiivista ja kiitettävällä tasolla, ja opiskelija on kyennyt ryhmätyöskentelyssä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin ja kurssin aihealueiden käsittelyyn. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Ryhmätehtävät (7) suoritettu hyväksytysti:
Ryhmätehtävät (7) on tehty kokonaisuudessaan ja palautettu kurssin itslearning alustalle ja näiden tehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja esityksessä lähdemerkinnät ovat Turku AMK ohjeiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS24B
    PAUTOS24B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia. Aineistoa on paljon ja omaehtoista tutustumista aihealueisiin edellytetään.

Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaali jaetaan kurssin lopussa.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen.

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla.

Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojaksolla on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä, jossa ohjaajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät oppimistehtävät tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.
- Luennot
- Itsenäinen tiedonhaku.
- Itseopiskelu annetun tai suositellun materiaalin pohjalta.
-Tuntitehtävät
- Laaja harjoitustyö ja harjoitustyön esittely (yksilötyö).
- Ryhmätehtävät ja esitykset.

- Oppimisympäristönä Itslearning. Tehtävänpalautukset vain ja ainoastaan Itslearning oppimisympäristöön ohjeistuksen- ja aikataulun mukaisesti.


1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin edetessä.

Sisällön jaksotus

2.9.2024-31.12.2024

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset


Kurssin sisältö tukee sitä, että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.


Kurssi toteutuu kurssille etukäteen määritellyn aikataulun mukaisesti.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tapaamme joka viikko luennoilla.

Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin ITSLearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.

Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.

Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty

KURSSIN ARVOSANA MUODOSTUU:

Laaja harjoitustyö (1) ja harjoitustyön tuotoksen (liiketoimintasuunnitelman) esityksen laatiminen ja esittely (1) (yksilötyö). Laajan harjoitustyön ja esityksen palautus kurssin itslearning alustalle viimeistään 17.11.2024 klo. 23.59 mennessä ennen ensimmäistä harjoitustöiden liiketoimintasuunnitelmien esityspäivää (21.11.2024).
Laaja harjoitustyö arvioidaan arviointiasteikolla H-5.

Ryhmätehtävät (7) ja ryhmätehtävien suulliset esitykset. Osa ryhmistä esittää tapaamiskerroilla 2.9.2024-15.11.2024 välisenä aikana. Ryhmätehtävien palautusten ajankohdat ja ohjeet kurssin Itslearning alustalla. Arvioidaan skaalalla HYV / HYL.


HARJOITUSTÖIDEN ESITYSPÄIVÄT:

Laajojen harjoitustöiden tuotokset eli liiketoimintasuunnitelmat esitellään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

21.11.2024 klo. 14.00-17.00 tila: ICT_C1035_Delta
27.11.2024 klo. 13.00-16.00 tila: ICT_C_1039_Sigma
5.12.2024 klo. 13.00-17.00 tila: ICT_C1026_Gamma.
12.12.2024 klo. 14.00-17.00 tila: ICT_C1039_Sigma (vara-aika)

(Esityspäiviin ja harjoitustyön palautuksiin liittyvä ohjeistus Itslearningissä)

Esitysten ja ryhmätehtävien palautuksiin (kurssin ITS-alustalle) annettu lisäaikaa 12.12.2024 klo.23.59 saakka.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana ja arviointi sovitaan yhdessä.

Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Hylätty (0)

Kurssin arvosana muodostuu laajasta harjoitustyöstä (1) ja harjoitustyön esityksen laatimisesta (1) ja harjoitustyön tuotoksen (liiketoimintasuunnitelman) esittelystä. Lisäksi kurssin läpäisemisen edellytys on, kaikki ryhmätehtävät (7) on palautettu kurssin ITSLearning-sivustolle ohjeiden mukaisesti aikataulussa.

ARVOSANAN 0 KOOSTUU SEURAAVISTA ASIOISTA:

Laaja harjoitustyö (Yksilötyö) on hylätty seuraavin kriteerein arvosanaan 0:

-Harjoitustyötä ja/tai Esitystä ei ole palautettu
TAI /JA
-Harjoitustyötä on palautettu ajallaan, mutta
ryhmätehtäviä (7) ei ole palautettu / osa ryhmätehtävistä palauttamatta ohjeiden mukaisesti ajallaan.
TAI/JA
-Harjoitustyöstä puuttuu lähteet tekstistä ja/tai lähdeluettelosta. Tai lähteiden merkintä ei ole Turku AMK ohjeen mukaista.
TAI/JA
Plagiointitarkastus ei ole OK.
TAI /JA
Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanaan T1:
Kaikki tehtävät on palautettu. Laaja harjoitustyö (yksilötyö), harjoitustyön esitys laadittu ja esitelty hyväksytty vähintään arvosanalla T1. Ryhmätehtävät (7) palautettu ja suoritettu hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Laaja harjoitustyö (liiketoimintasuunnitelma) hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan T1:
Harjoitustyö on tehty asiallisesti ja palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. Harjoitustyön tuotos (liiketoimintasuunnitelma) on esitelty. Harjoitustyö on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on suuria puutteita ja/tai epäjohdonmukaisuutta ja/tai työstä puuttuu tehtävänannon mukaisia osa-alueita tai/ja työ käsittelee tehtäväannon aihealueita / eri osa-alueita pintapuolisesti. Harjoitustyö ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja ja/tai harjoitustyön oma pohdinta jää pintapuoliseksi ja irralliseksi aihealueen teorioihin nähden ja tai tehtäväantoon nähden. Kokonaisuutena harjoitustyössä on selkeitä puutteita ja se jää hyvin yleiselle tasolle. Harjoitustyö ei muodosta selkeää ja johdonmukaista tehtävän ohjeen mukaista kokonaisuutta. Tiedonhaussa on käytetty lähteitä, mutta ei monipuolisesti. Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Aktiivisuus tapaamisissa, tuntityöskentelyssä ja ryhmätyöskentelyssä vaatimatonta ja poissaolevaa. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksytysti.

Ryhmätehtävät (7) suoritettu hyväksytysti:
Ryhmätehtävät (7) on tehty kokonaisuudessaan ja palautettu kurssin itslearning alustalle ja näiden tehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja esityksessä lähdemerkinnät ovat Turku AMK ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaan H3:
Kaikki tehtävät on palautettu. Laaja harjoitustyö (yksilötyö), harjoitustyön esitys laadittu ja esittely hyväksytty vähintään arvosanalla H3. Ryhmätehtävät (7) palautettu ja suoritettu hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Laaja harjoitustyö (liiketoimintasuunnitelma) hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan H3:
Harjoitustyö on laadittu hyvällä tasolla ja palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. Harjoitustyön tuotos (liiketoimintasuunnitelma) on esitelty. Harjoitustyö on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Harjoitustyössä on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Kaikki tehtävän ohjeen mukaiset osa-alueet kuitenkin tehty. Harjoitustyössä on pääosin johdonmukainen rakenne. Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia. Harjoitustyö sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja. Tekstissä saattaa olla osittain epäselvää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä. Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK

Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti ja hyvällä tasolla osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Ryhmätehtävät (7) suoritettu hyväksytysti:
Ryhmätehtävät (7) on tehty kokonaisuudessaan ja palautettu kurssin itslearning alustalle ja näiden tehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja esityksessä lähdemerkinnät ovat Turku AMK ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanaan K5:
Kaikki tehtävät on palautettu. Laaja harjoitustyö (yksilötyö), harjoitustyön esitys laadittu ja esittely hyväksytty vähintään arvosanalla K5. Ryhmätehtävät (7) palautettu ja suoritettu hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Laaja harjoitustyö (liiketoimintasuunnitelma) hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan K5:
Harjoitustyö on laadittu kiitettävällä tasolla ja palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. Harjoitustyön tuotos (liiketoimintasuunnitelma) on esitelty ammattimaisella ja asiantuntevalla otteella. Harjoitustyö on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä. Harjoitustyö on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki ohjeistuksen mukaiset osa-alueet ja sisällysluettelon kappaleet löytyvät harjoitustyöstä. Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Käytetty kurssilla annettuja lähteitä monipuolisesti. Aineistosta on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä. Harjoitustyö sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, esimerkkejä ja kommentteja. Harjoitustyö näkyy laaja-alainen ajattelu ja yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytyminen toisiinsa ja sen kytkeytyminen kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Kokonaisuutena harjoitustyö on laadittu ammattimaisesti hyvin perustellen kaikki tehtävän osa-alueet huomioiden, oikeaa sanastoa ja yritystoiminnan kieltä käyttäen. Tuotos osoittaa opiskelijan kykyä yhdistää monipuolisesti kiitettävällä tasolla lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa muodostaen ehjän kokonaisuuden. Tekstissä selviää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä lähteitä käyttäen. Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK.

Luennoille osallistuminen on ollut aktiivista ja kiitettävällä tasolla, ja opiskelija on kyennyt ryhmätyöskentelyssä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin ja kurssin aihealueiden käsittelyyn. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Ryhmätehtävät (7) suoritettu hyväksytysti:
Ryhmätehtävät (7) on tehty kokonaisuudessaan ja palautettu kurssin itslearning alustalle ja näiden tehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja esityksessä lähdemerkinnät ovat Turku AMK ohjeiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS23A
    PAUTOS23A

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitykset.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät

- Oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Sisällön jaksotus

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää:

- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.

Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosanan muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)


Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Hylätty (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana T 3-4:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K 5:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS23B
    PAUTOS23B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitykset.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Isenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät

- Oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Sisällön jaksotus

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää:
- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosana muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)


Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Hylätty (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä.

Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H 3-4:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K 5:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS22A
    PAUTOS22A

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teroreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, (mahdollisesti esitys) ja kooste lopputehtävä. Opiskelijan kokonaistyömäärä 3 op.
Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

- itsenäinen tiedonhaku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

Sisällön jaksotus

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä. Opiskelija osaa nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin. Opiskelija osaa pääpiirteittäin kuvailla oikeudelliset yritysmuodot ja osaa noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita ja kertoa markkinoinnin peruskeinoista.

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää: Kaikki oppimistehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti, osallistumista luennoille / tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

75 % Oppimistehtävät ja osallistuminen tuntityöskentelyyn
25 % Kooste Lopputehtävä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu. Harjoituksia tekemättä ja/tai työskentely ja harjoitukset alle 50 % kokonaispistemäärästä ja/tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Kooste Lopputehtävä suoritus alle 50 % kokonaispistemäärästä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien, Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 50 % - 65 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä suoritus 50% - 65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 66 % - 85 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä yli 85 % kokonaispistemäärästä

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS22B
    PAUTOS22B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali. Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teroreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, (mahdollisesti esitys) ja Kooste Lopputehtävä. Opiskelijan kokonaistyömäärä 3 op. Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

- itsenäinen tiedonhaku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

Sisällön jaksotus

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä. Opiskelija osaa nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin. Opiskelija osaa pääpiirteittäin kuvailla oikeudelliset yritysmuodot ja osaa noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita ja kertoa markkinoinnin peruskeinoista.

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää: Kaikki oppimistehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti, osallistumista luennoille / tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

75 % Oppimistehtävät ja osallistuminen tuntityöskentelyyn
25 % Kooste Lopputehtävä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu. Harjoituksia tekemättä ja/tai työskentely ja harjoitukset alle 50 % kokonaispistemäärästä ja/tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Kooste Lopputehtävä suoritus alle 50 % kokonaispistemäärästä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien, Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 50 % - 65 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä suoritus 50% - 65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 66 % - 85 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin.

Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä yli 85 % kokonaispistemäärästä

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.