Saksa 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 1000323
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Marjo Aaltonen
Ryhmät
-
PTUTAS23APTUTAS23A
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITSissä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:
- suulliset tehtävät (video viestintätilanteesta, lyhyt parikeskustelu)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 15.1.-26.4.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson arvosana muodostuu arvioitavien suoritusten keskiarvona asteikolla 1-5 seuraavasti:
- suulliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta
- kirjalliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta
Tehtävänannot sisältävät kuvauksen tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä.
Huomioitavia seikkoja:
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Arvioitavat suulliset ja kirjalliset tehtävät (4) suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Marjo Aaltonen
Ryhmät
-
PTUTAS23BPTUTAS23B
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITSissä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:
- suulliset tehtävät (video viestintätilanteesta , lyhyt parikeskustelu)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 15.1.-26.4.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson arvosana muodostuu arvioitavien suoritusten keskiarvona asteikolla 1-5 seuraavasti:
- suulliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta
- kirjalliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta
Tehtävänannot sisältävät kuvauksen tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä.
Huomioitavia seikkoja:
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Arvioitavat suulliset ja kirjalliset tehtävät (4) suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Marjo Aaltonen
Ryhmät
-
PTUTAS22APTUTAS22A
-
PTUTAS22BPTUTAS22B
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITSissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:
- lähitapaamisten tehtävät
- suulliset tehtävät (itsensä esittely työnhaussa, esitys)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 17.1.-30.4.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella seuraavasti:
- lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 1-3p x 10 tapaamista = max. 30p
- arvioitavat tehtävät (suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 1.5 = 30p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtävä 1-5 p
Arvosanat ja pistemäärät:
5 53p-60p
4 45p-52p
3 37p-44p
2 28p-36p
1 20p-27p
Huomioitavia seikkoja:
- Opintojaksoa ei voi läpäistä suorittamalla ainoastaan lähitapaamisten tehtävät TAI arvioitavat tehtävät.
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana..
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Marjo Aaltonen
Ryhmät
-
PTUTAMS22Tuotantotalous, Myynti S22
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITSissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:
- lähitapaamisten tehtävät
- suulliset tehtävät (itsensä esittely työnhaussa, esitys)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 17.1.-30.4.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella seuraavasti:
- lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 1-3p x 10 tapaamista = max. 30p
- arvioitavat tehtävät (suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 1.5 = 30p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtävä 1-5 p
Arvosanat ja pistemäärät:
5 53p-60p
4 45p-52p
3 37p-44p
2 28p-36p
1 20p-27p
Huomioitavia seikkoja:
- Opintojaksoa ei voi läpäistä suorittamalla ainoastaan lähitapaamisten tehtävät TAI arvioitavat tehtävät.
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana..
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 11.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Marjo Aaltonen
Ryhmät
-
PTUTAMS21APTUTAMS21A
-
PTUTAMS21BPTUTAMS21B
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
verkkomateriaali (ITS learning)
Opetusmenetelmät
flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä eikä uusintatenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:
- testit kieliopista
- suullinen tehtävä opintojakson viestintätilanteista
- kirjallinen tehtävä (sähköpostiviesti)
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 10.1.-30.4.
Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. aikataulu, ilmoitus, lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää yksinkertaisia kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. hotellissa tai puhelimessa
- ääntää ymmärrettävästi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella asteikolla 1-5 seuraavasti:
- verkkotapaamisissa ja lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 3p x 10 tapaamista (min. 8 tapaamiseen osallistuttava) = 30p
- arvioitavat tehtävät (testit, suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 2 = 40p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus 1-5 p
Arvosana Pistemäärä
5 57p-64p
4 48p-56p
3 39p-47p
2 32p-38p
1 26p-31p
Huomioitavia seikkoja:
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Suulliset tehtävät suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 11.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Marjo Aaltonen
Ryhmät
-
PTUTAS21BPTUTAS21B
-
PTUTAS21APTUTAS21A
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
verkkomateriaali (ITS learning)
Opetusmenetelmät
flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä eikä uusintatenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:
- testit kieliopista
- suullinen tehtävä opintojakson viestintätilanteista
- kirjallinen tehtävä (sähköpostiviesti)
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 10.1.-30.4.
Opintojakso koostuu verkko-/lähi-opetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. aikataulu, ilmoitus, lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää yksinkertaisia kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. hotellissa tai puhelimessa
- ääntää ymmärrettävästi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella asteikolla 1-5 seuraavasti:
- verkkotapaamisissa ja lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 3p x 10 tapaamista (min. 8 tapaamiseen osallistuttava) = 30p
- arvioitavat tehtävät (testit, suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 2 = 40p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus 1-5 p
Arvosana Pistemäärä
5 57p-64p
4 48p-56p
3 39p-47p
2 32p-38p
1 26p-31p
Huomioitavia seikkoja:
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Suulliset tehtävät suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.