Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojeluLaajuus (4 op)
Tunnus: TE00BU13
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee ympäristösuojelun historian ja keskeisimmät ympäristöongelmat.
- Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet
Sisältö
Kurssi koostuu opettajavetoisista johdantoluennoista ja opiskelijoiden itsensä tuottamasta oppimismateriaalista.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
80 - 95
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Sami Lyytinen
- Piia Leskinen
Ryhmät
-
PEYTES24APEYTES24A
-
PEYTES24BPEYTES24B
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee ympäristösuojelun historian ja keskeisimmät ympäristöongelmat.
- Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet
Sisältö
Kurssi koostuu opettajavetoisista johdantoluennoista ja opiskelijoiden itsensä tuottamasta oppimismateriaalista.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali on kerätty kurssilla käytettävälle Itslearning-oppimisalustalle. Aiheeseen perehtymiseen on tarjolla laajalti alan kirjallisuutta ja verkkomateriaalia niin videoina, podcasteina kuin erilaisina tekstipohjaisina uutisina ja artikkeleina. Materiaali on pääsääntöisesti tukimateriaalia ja kurssin suorituksen kannalta keskeisin materiaali on opettajan sekä opiskelijoiden pienryhmien tekemää. Materiaali löytyy kurssin Itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Kurssin aiheiiri on hyvin laaja, minkä vuoksi eri aihealueita ehditään käydä läpi vain rajallisesti. Tarkoitus on, että kurssi antaa kattavan kokonaiskuvan laajemmasta aihepiiristä ja tarjoaa mahdollisuudet opiskelijan oman perehtymisen kautta aiheen syvempään haltuunottoon.
Kurssi jakatuu opettajavetoisiin oppitunteihin ja opiskelijoiden pienryhmissä tekemän kurssimateriaalin tuottamiseen. Oppimismenetelmissä korostuu kriittisen tiedonhaun oppiminen ja yhteistyön tekeminen. Opittava asia pysyy paljolti teoriatasolla, mutta tiedon soveltamisen tärkeyskin nousee kurssimateriaalin omatoimisessa työstämisessä esiin. Ympäristöongelmien läpikäynnissä on ratkaisukeskeinen ote.
Opiskelijan omassa työssä korostuu tiedon kriittisen hankinnan opettelu ja sen avulla toisille tehdyn oppimaterialin tekemimen. Kurssin yhtenä oppimismenetelmänä on oppia opettamalla. Kurssi tarjoaa myös vuorovaikutteisia oppimistilaisuuksia niin luokkahuone- / auditorio kuin verkkoympäristössäkin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopuksi järjestetään lukujärjestykseen merkittynä aikana lopputentti 11.12.2024. Sen jäkeen kurssin tentin voi suoriittaa kahtena uusintatenttikerralla (14.1.2025 ja 4.2.2025) energia- ja ympäristötekniikan yleisinä tenttikertoina. Tenttien tarkemmat ajankohdat (kellonajat) ja pitopaikat sekä niille ilmoittautumistapa käydään läpi kurssin alkaessa ja varsinaisen lopputentin alussa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kestävä kehitys on koko kurssin läpileikkaava teema. Ympäristöongelmien esittelyssä ekologinen kestävyys ja sen merkitys hahmottuvat luonnon asettamien rajojen ymmärtämisenä. Usein ympäristöongelman luonne pitää sisällään myös sosiaalisen kestävyyden vaarantumisen ja tämä tulee eri ympäristoongelmien kohdalla esille, kuten myös ongelmista aiheutuvien erilaisten kustannusten kasvu ja taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen, minkä kautta taloudellinen kestävyys hahmottuu käsiteltävien aiheiden kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on mahdollista suorittaa muualla ja hyväksilukea riittävästi samanlainen ja -tasoinen kurssisuoritus omaan opintorekisteriin. Tällaiset käsitellään tapauskohtaisesti opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Keskimäärin opiskelijan työmärä on kurssilla 4 op * 27 h/op = 110 h. Työ jakautuu suurin piirtein alla kuvatusti:
Opettajavetoisia oppitunteja on 9*2 h= 18. Niihin liittyy jokaiseen opiskelijan ennakkotyötä ja jäkitehtäviä noin 3 h -> 27 h, yhteensä 45 h.
Ympäristön kemikalisoitumiseen liittyy työpajatyylinen opettajavetoinen 3 h osio, johon kuluu opiskelijan ennakkoon tekemä osuus,ja asian reflektointi 11 h -> yhteensä 14 h.
Pienryhmissä tehtävän oppimateriaalin koostamisen osuus on noin 40 h.
Koko kurssin aihepiirin kertaus lopputentiin on n. 11 h.
Sisällön jaksotus
Toteutuksen keskeisimmät tavoitteet ja sisältö:
Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet.
Opiskelija tuntee ympäristönsuojelun lähtökohdat ja esimerkinomaisesti keskeisimmät / mielenkiintoisimmat ympäristöongelmat.
Sisältö:
Kurssillä perehdytään keskeisimpiin ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisukeinoihin. Osa aiheista on opettajan valitsemia, osan saa opiskelijat äänestää opettajan toimittamalta listalta ja osa kurssin sisällöstä tehdään pienryhmissä opiskeliojiden itsensä toimesta.
- Moduulissa laaditaan ryhmätöinä Prezi-ympäristöön ”opintopaketit” keskeisimmistä ja mielenkiintoisimmista ympäristöongelmista
- Tiimityö tehdään orientaatiopäivillä muodostetuissa ryhmissä. Vastuu työn laadusta on ryhmillä itsellään,
- Työ tehdään opettajan ohjauksessa.
Ajoitus:
Kurssi alkaa viikolla 37, jolloin käydään tarkemmin läpi kurssin kulku. Opettajavetoisia oppitunteja on viikottain, minkä lisäksi pienryhmissä tehtävä osuus jakautuu ryhmien suunnittelemalla tavalla koko syksyn mitalle. Kurssi päättyy tenttiin, joka pidetään 11.12.2024 Uusintatenttikerrat ovat 14.1. 2025 ja 4.2.2025.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin viestintä tapahtuu sähköpostilla ja kurssin oppimisalustalla Itslearningissa. Henkilökohtaisemman viestintä toivotaan tapahtuvan sähköpostissa ja kurssiin liittyvät koko ryhmää koskevat ilmoitukset yms. kesktetään Itslearningiin. Kurssin opettajien sähköpostiosoiteet ovat (sami.lyytinen@turkuamk.fi ja piia.leskinen@turkuamk.fi)
Avoimen kiintiö: 3 opiskelijaa
Väylä: 3 opiskelijan kiintiö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla arvioidaan tietosisällöllinen pohja ja toimiminen pienryhmissä. Tietosisällöllisen pohjan arviointi tapahtuu kurssin päätteeksi pidettävässä tentissä.
Kokonaisuudessaan kurssin arvosana muodostuu seuraavasti:
- Lopputentti (mukana kurssikohtainen materiaali ml. ekotoksikologia + ryhmien tekemät prezit) 60%
- Prezien tekemiseen liittyvä työ ja esitykset 20%
- Itsearviointi ja ryhmän muiden jäsenten arviointi 20%
Hylätty (0)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Hylätty suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija ei tunne keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija ei hahmota mekanismeja ja tapojoa, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Hylätty suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija ei tee ryhmssään sovittuja tehtäviä eikä siten toimi ryhmätyön osana ryhmä tavoitteiden eteen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Tyydyttävä, suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpiten ympäristöongelmien mekanismeja ja tapojoa, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Tyydyttävä suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija tekee vain keskeisimmät ryhmssä sovitut tehtävät (ehkä useiden muistutusten jälkeen). Opiskelija toimii osana ryhmää, ryhmän tavoitteiden eteen mutta yhteistyön tekeminen on vielä vaatimatonta ja ei-itseohjautuvaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Hyvä suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen ja osaa hiukan soveltaa tietämystään laajemmalle. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpien ympäristöongelmien mekanismit ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla hyvin, Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Hyvä suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija toimii hyvin ryhmäsä osana ja tekee vaaditut tehtävät oma-aloitteisesti ja ryhmää hyödytten. Opiskelijan toiminta pitää ryhmän muutenkin yhteistyössä toimivana, on muita motivoivaa ja esimerkkiä näyttävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn omakohtaisen ryhmätyöosaamisen arvoiinnista.
Kiitettävä suoritus, substanssiosaaminen:
Opiskelija hallitsee keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen erittäin hyvin sekä osaa soveltaa tietämystään moitteetta laajemmalle. Opiskelija hahmottaa ympäristöongelmien mekanismit moitteetta ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla onelmitta, Opiskelija kykenee osoittamaan miten voi hyödyntää kurssin aihepiiriin liittyvää osaamistaan ympäristöongelmiin puuttumiseksi. ympäristöongelmiin voidaan puuttua.
Kitettävä suoritus, ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija kykenee ottamaan hyvin vastuuta ryhmätyön tekemisestä ja työn johtamisesta. Jos työ ei etene opiskelija saa toiminnallaan sen käyntiin..Opiskelijan toiminta pitää ryhmän yhteistyössä toimivana, on muita motivoivaa ja esimerkkiä näyttävää.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kemianteollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Sami Lyytinen
- Piia Leskinen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
PEYTES23APEYTES23A
-
PEYTES23BPEYTES23B
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee ympäristösuojelun historian ja keskeisimmät ympäristöongelmat.
- Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet
Sisältö
Kurssi koostuu opettajavetoisista johdantoluennoista ja opiskelijoiden itsensä tuottamasta oppimismateriaalista.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali on kerätty sillä käytettävälle Itslearning-oppimisalustalle. Aiheeseen peretmiseen on tarjolla laajasti alan kirjallisuutta ja verkkomateriaalia niin videoina, podcasteina kuin arilaisina tekstipohjaisina uutisina ja artikkeleina. Materiaali on pääsääntöisesti tukimateriaalia ja kurssin suorituksen kannalta keskeisin materiaali on opettajan tekemää ja kurssilaisille tarjoamaa.
Opetusmenetelmät
Kurssin aiheiiri on hyvin laaja, minkä vuoksi eri aihealeita ehditään käydä läpi vain vähn. Tarkoituson, että kurssi antaisi kattavan kokonaiskuvan laajemmasta aihepiiristä ja tarjoaisi mahdollisuudet opiskelijan oman perehtymisen kautta aiheen syvempään haltuun ottoon.
Opiskelijan omassa työssä korostuu tiedon kriittisen hankinnan opettelu ja sen avulla toisille tehdyn oppimaterialin tekemimen. Kurssi tarjoaa myös opettjalähtöistä vuorovaikutteisia oppimistilaisuuksia niin luokkahuone- / auditorio että verkkoympäristössäkin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopuksi järjestetään kurssiaikana lopputentti. Sen jäkeen pidetään kaksi uusintatenttikertaa (12.12.2023 ja 16.1.2024) energia- ja ympäristötekniikan yleisinä tenttikertoina. Tenttien tarkemmat ajankohdat ja pitopaikat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Sisällön jaksotus
Toteutuksen keskeisimmät tavoitteet ja sisältö:
Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet.
Opiskelija tuntee ympäristönsuojelun lähtökohdat ja esimerkinomaisesti keskeisimmät / mielenkiintoisimmat ympäristöongelmat.
Sisältö:
Kurssillä perehdytään keskeisimpiin ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisukeinoihin. Osa aiheista on opettajan valitsemia, osan saa opiskelijat äänestää opettajan toimittamalta listalta ja osa kurssin sisällöstä tehdään pienryhmissä.
- Moduulissa laaditaan ryhmätöinä Prezi-ympäristöön ”opintopaketit” keskeisimmistä ja mielenkiintoisimmista ympäristöongelmista
- Tiimityö tehdään orientaatiopäivillä muodostetuissa ryhmissä, vastuu työn laadusta ryhmillä,
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin viralllinen viestinvaihtokanava on Itslearning.
Avoimen kiintiö 3 opiskelijaa
Väylä: 3 opiskelijan kiintiö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla arvioidaan tietosisällöllinen pohja ja toimiminen pienryhmissä. Tietosisällöllisen pohjan arviointi tapahtuu kurssin päätteeksi pidettävässä tentissä.
Kokonaisuudessaan kurssin arvosana muodostuu seuraavasti:
- Lopputentti (mukana kurssikohtainen materiaali ml. ekotoksikologia + ryhmien tekemät prezit) 60%
- Prezien tekemiseen liittyvä työ ja esitykset 20%
- Itsearviointi ja ryhmän muiden jäsenten arviointi 20%
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
80 - 110
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Sami Lyytinen
- Piia Leskinen
Vastuuopettaja
Sami Lyytinen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
PEYTES22APEYTES22A
-
PEYTES22BPEYTES22B
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee ympäristösuojelun historian ja keskeisimmät ympäristöongelmat.
- Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet
Sisältö
Kurssi koostuu opettajavetoisista johdantoluennoista ja opiskelijoiden itsensä tuottamasta oppimismateriaalista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopuksi järjestetään kurssiaikana lopputentti. Sen jäkeen pidetään kaksi uusintatenttikertaa energia- ja ympäristötekniikan yleisinä tenttikertoina. Tenttiajankohdat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Sisällön jaksotus
Toteutuksen keskeisimmät tavoitteet ja sisältö:
Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet.
Opiskelija tuntee ympäristönsuojelun lähtökohdat ja esimerkinomaisesti keskeisimmät / mielenkiintoisimmat ympäristöongelmat (prezit + opettajajohtoiset tapaamiset)
Sisältö:
Kurssillä perehdytään keskeisimpiin ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisukeinoihin. Osa aiheista on opettajan valitsemia, osan saa opiskelijat äänestää opettajan toimittamalta listalta ja osa sisällöstä tehdään pienryhmissä.
- Moduulissa laaditaan ryhmätöinä Prezi-ympäristöön ”opintopaketit” keskeisimmistä ja mielenkiintoisimmista ympäristöongelmista
- Tiimityö tehdään orientaatiopäivillä muodostetuissa ryhmissä, vastuu työn laadusta ryhmillä, oma työ ”myydään” muille Prezillä tehdyillä esityksillä
- Luodaan omaa mieltä kiehtovan asian kohdalla verkostoja, joilla merkitystä tulevaisuuden kannalta?
Kotikansainvälisyys ja kansainvälisyys mahdollista olla mukana kokonaisuudessa - kontaktit vaihtareihin, oman aiheen selvittely heiltä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen paikkoja 3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla arvioidaan tietosisällöllinen pohja ja toimiminen pienryhmissä. Tietosisällöllisen pohjan arviointi tapahtuu kurssin päätteeksi pidettävässä tentissä.
Kokonaisuudessaan kurssin arvosana muodostuu seuraavasti:
- Lopputentti (mukana kurssikohtainen materiaali ml. ekotoksikologia + ryhmien tekemät prezit) 60%
- Prezien tekemiseen liittyvä työ ja esitykset 20%
- Itsearviointi ja ryhmän muiden jäsenten arviointi 20%