Visuaalinen kommunikointiLaajuus (8 op)
Tunnus: TE00BR18
Laajuus
8 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet
Ilmoittautumisaika
05.08.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 12.01.2024
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
38 % Lähiopetus, 62 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS23Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, Tekemällä oppiminen (Hands-on), Sulautuva oppiminen (Blended learning)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
8 op = 216 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi
9.9. - 16.12.2021
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt ja aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto.
Myöhässä palautetut harjoitukset ja poissaolot alentavat arvosanaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.
Ilmoittautumisaika
10.04.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiateollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
KMMMODVisualisointiJaMallintaminenMOD Visualisointi ja mallintaminen
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, Tekemällä oppiminen (Hands-on), Sulautuva oppiminen (Blended learning)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
8 op = 216 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi
9.9. - 16.12.2021
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt ja aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto.
Myöhässä palautetut harjoitukset ja poissaolot alentavat arvosanaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
38 % Lähiopetus, 62 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
DMUOTS22Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi, S22
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, Tekemällä oppiminen (Hands-on), Sulautuva oppiminen (Blended learning)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
8 op = 216 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi
9.9. - 16.12.2021
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt ja aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto.
Myöhässä palautetut harjoitukset ja poissaolot alentavat arvosanaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
KMMMODVisualisointiJaMallintaminenMOD Visualisointi ja mallintaminen
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunittelussa, 2000
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Vertaisoppiminen
Oppimispäiväkirja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 8 op = 216 h opiskelijan työtä, joka pitää sisällään ohjatun ja itsenäisen työskentelyn,
Ohjausta 4 h / viikko.
Sisällön jaksotus
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö: Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi, hahmolait
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Suoritusten laatu, aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto
Myöhässä palautetut tehtävät ja poissaolot alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole tehty, tai ne ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on tehty huolellisesti ja osallistuminen on ollut aktiivista ja työskentely vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät on tehty hyvin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. Opiskelija on ottanut vahvan vastuun oppimisestaan.