Analyysimenetelmät 2Laajuus (5 op)
Tunnus: TE00BL96
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.
Sisältö
Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 24.02.2025
Ajoitus
13.02.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Taina Hovinen
- Hanna Hänninen
- Piritta Saipa
Ryhmät
-
PBIOKES23APBIOKES23A
-
PBIOKES23BPBIOKES23B
-
PBIOKES23Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.
Sisältö
Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.
Oppimateriaalit
itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä.
Laboratoriotöihin valmistautuminen sisältää osuuden, jossa opiskelija perehtyy kemikaalien turvalliseen käyttöön ja vastuulliseen, kestävän kehityksen mukaiseen jätteiden hävittämiseen. Lähtökohtana kaikelle toiminnalle on kemikaalien käytön minimointi ja jätteiden muodostumisen välttäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee itse olla aloitteellinen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perehtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 42 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 91 h.
Töistä tehdään pääsääntöisesti työselostusohjeen mukaiset raportit. Mahdolliset poikkeamat ja täsmennykset kerrotaan työohjeessa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV
- IR
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- MP-AES
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
- reologia
Opiskelijalla on seitsemän työvuoroa ja yksi kirjallinen työ.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning alustalla tapahtuva viestintä (ilmoitukset -osio).
Opettajan kanssa viestintä sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo.
Raporttien arviointiperusteet:
- Raportit palautetaan viimeistään kahden viikon kuluttua työkerrasta.
- Raportit arvioidaan ensimmäisen palautuksen perusteella:
4-5 (kiitettävä/erinomainen) osoittaa syvempää ymmärrystä ja paneutumista työhön, työn teoriaan sekä raportointiin, ei juuri huomautettavaa
3 (hyvä) vastaa odotustasoa, saattaa olla pieniä puutteita ja omaa perustiedot työn teoriasta ja ymmärryksen työn tarkoituksesta
1-2 (tyydyttävä/välttävä) huomattavasti kehityskohteita raportointitaidoissa ja/tai työn sisäistämisessä sekä työn teoriassa.
Myöhästynyt raportin palautus laskee arvosanaa seuraavasti:
- Korkeintaan 2 viikkoa myöhässä: arvosana laskee yhdellä numerolla (max arvosana 4).
- Korkeintaan 4 viikkoa myöhässä: arvosana laskee kahdella numerolla (max arvosana 3).
- Yli 4 viikkoa myöhässä: hyväksytyn suorituksen arvosana on 1.
- Väärän raporttipohjan käyttö alentaa arvosanaa yhdellä.
Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa korottavasti sujuva ja asiantunteva laboratoriotyöskentely. Sen tunnusmerkkejä ovat mm.
- Laboratoriotyöhön valmistautuminen
- Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
- Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)
Hylätty (0)
Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 26.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Taina Hovinen
- Hanna Hänninen
- Piritta Saipa
Ryhmät
-
PBIOKES22APBIOKES22A
-
PBIOKES22BPBIOKES22B
-
PBIOKES22Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.
Sisältö
Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.
Oppimateriaalit
itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä.
Laboratoriotöihin valmistautuminen sisältää osuuden, jossa opiskelija perehtyy kemikaalien turvalliseen käyttöön ja vastuulliseen, kestävän kehityksen mukaiseen jätteiden hävittämiseen. Lähtökohtana kaikelle toiminnalle on kemikaalien käytön minimointi ja jätteiden muodostumisen välttäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee itse olla aloitteellinen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perehtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 42 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 91 h.
Töistä tehdään pääsääntöisesti työselostusohjeen mukaiset raportit. Mahdolliset poikkeamat ja täsmennykset kerrotaan työohjeessa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV
- IR
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- AAS
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
- reologia
Opiskelijalla on seitsemän työvuoroa ja yksi kirjallinen työ.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.
Hylätty (0)
Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Taina Hovinen
- Hanna Hänninen
- Piritta Saipa
Ryhmät
-
PBIOKES21Bio- ja kemiantekniikan koulutus
-
PBIOKES21BPBIOKES21B
-
PBIOKES21APBIOKES21A
Tavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.
Sisältö
Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.
Oppimateriaalit
itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee itse olla aloitteellinen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perehtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 42 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 91 h.
Töistä tehdään pääsääntöisesti työselostusohjeen mukaiset raportit. Mahdolliset poikkeamat ja täsmennykset kerrotaan työohjeessa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV
- IR
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- AAS
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
- reologia
Opiskelijalla on seitsemän työvuoroa ja yksi kirjallinen työ.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.
Hylätty (0)
Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen