Suunnittele ja testaa -projektiLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00BL97
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.
Sisältö
Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Emilia Suvanto
- Juha Nurmio
- Eija Kulju
Ryhmät
-
PBIOKES23APBIOKES23A
-
PBIOKES23BPBIOKES23B
-
PBIOKES23Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.
Sisältö
Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.
5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Sisällön jaksotus
Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus
Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.
Aikataulu:
•vkot 3-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 16: loppuarviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi
Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p
Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.
Hylätty (0)
Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.
Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.
HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Emilia Suvanto
- Juha Nurmio
- Eija Kulju
Ryhmät
-
PBIOKES22APBIOKES22A
-
PBIOKES22BPBIOKES22B
-
PBIOKES22Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.
Sisältö
Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.
5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Sisällön jaksotus
Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus
Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.
Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 17: loppuarviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi
Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p
Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.
Hylätty (0)
Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.
Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.
HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Emilia Suvanto
- Juha Nurmio
- Eija Kulju
Ajoitusryhmät
- Eijan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Juhan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Emilian ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PBIOKES21Bio- ja kemiantekniikan koulutus
-
PBIOKES21BPBIOKES21B
-
PBIOKES21APBIOKES21A
Pienryhmät
- Eijan ryhmä
- Juhan ryhmä
- Emilian ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.
Sisältö
Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.
5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Sisällön jaksotus
Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus
Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.
Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 17: loppuarviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi
Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p
Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.
Hylätty (0)
Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.
Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.
HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Eija Kulju
- Liisa Lehtinen
- Jani Pelkonen
Ajoitusryhmät
- Janin ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Eijan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Liisan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PBIOKES20Bio- ja kemiantekniikan koulutus
-
PBIOKES20BPBIOKES20B
-
PBIOKES20APBIOKES20A
Pienryhmät
- Janin ryhmä
- Eijan ryhmä
- Liisan ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.
Sisältö
Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.
5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Sisällön jaksotus
Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus
Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.
Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 17: loppuarviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi
Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p
Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.
Hylätty (0)
Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.
Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.
HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.