Siirry suoraan sisältöön

Suunnittele ja testaa -projektiLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00BL97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.

Sisältö

Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiset palvelut

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Emilia Suvanto
  • Juha Nurmio
  • Eija Kulju
Ryhmät
  • PBIOKES23A
    PBIOKES23A
  • PBIOKES23B
    PBIOKES23B
  • PBIOKES23
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.

Sisältö

Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.

5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Sisällön jaksotus

Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus

Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.

Aikataulu:
•vkot 3-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 16: loppuarviointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi

Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p

Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.

Hylätty (0)

Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.

Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.

HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Emilia Suvanto
  • Juha Nurmio
  • Eija Kulju
Ryhmät
  • PBIOKES22A
    PBIOKES22A
  • PBIOKES22B
    PBIOKES22B
  • PBIOKES22
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.

Sisältö

Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.

5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Sisällön jaksotus

Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus

Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.

Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 17: loppuarviointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi

Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p

Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.

Hylätty (0)

Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.

Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.

HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Emilia Suvanto
  • Juha Nurmio
  • Eija Kulju
Ajoitusryhmät
  • Eijan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Juhan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Emilian ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PBIOKES21
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES21B
    PBIOKES21B
  • PBIOKES21A
    PBIOKES21A
Pienryhmät
  • Eijan ryhmä
  • Juhan ryhmä
  • Emilian ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.

Sisältö

Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.

5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Sisällön jaksotus

Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus

Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.

Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 17: loppuarviointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi

Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p

Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.

Hylätty (0)

Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.

Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.

HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 15.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Eija Kulju
  • Liisa Lehtinen
  • Jani Pelkonen
Ajoitusryhmät
  • Janin ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Eijan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Liisan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PBIOKES20
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES20B
    PBIOKES20B
  • PBIOKES20A
    PBIOKES20A
Pienryhmät
  • Janin ryhmä
  • Eijan ryhmä
  • Liisan ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.

Sisältö

Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian, biokemian and materiaalitekniikan analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan opintojakson Teams-kanavalla.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.

5 op (134 h) tarkoittaa yhdeksän tunnin viikottaista työaikaa 15 viikon ajan (10.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Sisällön jaksotus

Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan kolmeen eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit voivat liittyä esimerkiksi aihepiireihin:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalin prosessointi ja 3D-tulostus

Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.

Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-15: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 14-15: raportin viimeistely
•vko 15: projektiraportin palautus
•vko 16: loppuseminaari
•vko 17: loppuarviointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin arviointikohteita ovat mm:
1. projektisuunnitelma
2. tulosten raportointi työn edetessä
3. loppuraportointi
4. itse- ja vertaisarviointi

Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Teamsissä annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p

Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Teamsissa esitetyn arviointikehikon mukaan.

Hylätty (0)

Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.

Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.

HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.