BiokemiaLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00BN83
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä biokemiallisten yhdisteiden ja molekyylien luokat sekä kuvailla niiden rakenteita ja biokemiallista toimintaa sekä solun ja elimistön tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioteiden perusteita. Hän tuntee merkittävien biomolekyyliluokkien fysiologisen merkityksen. Opiskelija osaa selostaa entsyymien ja biokemiallisten reaktioiden käyttöä teollisissa prosesseissa.
Sisältö
- entsyymit ja muut proteiinit
- hiilihydraatit
- nukleiinihapot ja molekyylibiologiaa
- lipidit
- aineenvaihdunta
- biokemian sovelluksia
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 24.02.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Anne Norström
Ryhmät
-
PBIOKES24APBIOKES24A
-
PBIOKES24BPBIOKES24B
-
PBIOKES24Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä biokemiallisten yhdisteiden ja molekyylien luokat sekä kuvailla niiden rakenteita ja biokemiallista toimintaa sekä solun ja elimistön tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioteiden perusteita. Hän tuntee merkittävien biomolekyyliluokkien fysiologisen merkityksen. Opiskelija osaa selostaa entsyymien ja biokemiallisten reaktioiden käyttöä teollisissa prosesseissa.
Sisältö
- entsyymit ja muut proteiinit
- hiilihydraatit
- nukleiinihapot ja molekyylibiologiaa
- lipidit
- aineenvaihdunta
- biokemian sovelluksia
Oppimateriaalit
Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.
Lähdekirjallisuutta:
Heino, J ja Vuento, M. (2020) Biokemia ja solubiologia, Sanoma Pro Oy, Helsinki
-Elämän kemiallinen logiikka s. 10-25
-Biomolekyylit s. 26-72
-Informaatio siirtyy geeneistä proteiineille s. 73-82
-Solun aineenvaihdunta s. 102-169
Berg, J.M., Tymoczko, J.L., Gatto, Jr., G. J. and Stryer, L. Biochemistry. New York: W.H. Freeman & Co (eri painoksia)
Heino, J ja Vuento, M. (2007) Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. ja Pohjakallio, M. (2018) Tekniikan Kemia. 14. painos. Otavan Kirjapaino Oy
Pärssinen, R, Suominen, I ja Haajanen K. (2012) Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Tampere: Opetushallitus, Suomen Yliopistopaino Oy.
Suominen, I., Pärssinen, R., Haajanen, K. ja Pelkonen, J. Geenitekniikka (2010) Saarijärvi, Saarijärven Offset Oy
Opetusmenetelmät
Biokemian lähikerrat (ryhmätöiden esitykset, aihealueen alustus tai erilaiset tuntitehtävät)
Lähikertojen välillä opiskelijat perehtyvät kulloiseenkin aihealueeseen itsenäisesti tai/ja ryhmissä sekä tekevät annetut oppimistehtävät määräaikaan mennessä. Oppimistehtävien vastausaika ja palautukset määritellään tehtäväkohtaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi korottaa, lukuunottamatta arvioitavaa monivalintatehtävää. Arvioitavaan monivalintatehtävään järjestetään 2 uusintakertaa, ja hyväksyttyä monivalintatehtävän suoritusta voi korottaa yhden kerran.
Kaikki arvioitavat tehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Oppismispäiväkirjan kautta oman oppimisen reflektointi
Kestävän kehityksen näkökulma on huomioitu opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
Laskutehtävä (puhdistustaulukko)
Ryhmätyö (tiedonhankinta ja esitys)
Monivalintatehtävä
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät luentojen yhteydessä
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön aineenvaihdunnan ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä aineenvaihdunnallisten reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä.
Opintojakso on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia)
Opintojakson tavoitteisiin kuuluu myös tiedonhankinta ja ryhmätyötaidot.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning -oppimisalustan viestintäkanava.
Opettajan kanssa viestintä sähköpostin kautta (sari.airenne@turkuamk.fi)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet ilmoitetaan kunkin tehtävän yhteydessä erikseen.
Arvioitavat tehtävät:
Laskutetehtävä (puhdistustaulukko), 0-2 pistettä
Ryhmätyö, opettajan arviointi, 0-2 pistettä (arvioidaan esittäminen, sisältö ja lähdemateriaalin hyödyntäminen). Opiskelijan tulee osallistua aktivisesti ryhmän työskentelyyn hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
Monivalintatehtävä, 0-10 pistettä
Oppimispäiväkirja, itsearviointi ja opettajan arviointi, 0-2 pistettä
Kaikki tehtävät tulee olla määräaikaan mennessä palautettu ja hyväksytysti suoritettu.
Pisteet käännetään arvosanaksi (hylätty - 5) erillisen arviointitaulukon mukaisesti.
Hylätty (0)
Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistehtäviä ei ole palautettu aikataulussa. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut soveltaa tietoja oppimistehtävissä. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 27.09.2024
Ajoitus
27.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kemiantekniikka
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Ryhmät
-
PBIOKES23APBIOKES23A
-
PBIOKES23BPBIOKES23B
-
PBIOKES23Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä biokemiallisten yhdisteiden ja molekyylien luokat sekä kuvailla niiden rakenteita ja biokemiallista toimintaa sekä solun ja elimistön tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioteiden perusteita. Hän tuntee merkittävien biomolekyyliluokkien fysiologisen merkityksen. Opiskelija osaa selostaa entsyymien ja biokemiallisten reaktioiden käyttöä teollisissa prosesseissa.
Sisältö
- entsyymit ja muut proteiinit
- hiilihydraatit
- nukleiinihapot ja molekyylibiologiaa
- lipidit
- aineenvaihdunta
- biokemian sovelluksia
Oppimateriaalit
Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.
Lähdekirjallisuutta:
Heino, J ja Vuento, M. (2020) Biokemia ja solubiologia, Sanoma Pro Oy, Helsinki
-Elämän kemiallinen logiikka s. 10-25
-Biomolekyylit s. 26-72
-Informaatio siirtyy geeneistä proteiineille s. 73-82
-Solun aineenvaihdunta s. 102-169
Berg, J.M., Tymoczko, J.L., Gatto, Jr., G. J. and Stryer, L. Biochemistry. New York: W.H. Freeman & Co (eri painoksia)
Heino, J ja Vuento, M. (2007) Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. ja Pohjakallio, M. (2018) Tekniikan Kemia. 14. painos. Otavan Kirjapaino Oy
Pärssinen, R, Suominen, I ja Haajanen K. (2012) Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Tampere: Opetushallitus, Suomen Yliopistopaino Oy.
Suominen, I., Pärssinen, R., Haajanen, K. ja Pelkonen, J. Geenitekniikka (2010) Saarijärvi, Saarijärven Offset Oy
Opetusmenetelmät
Biokemian lähikerrat (ryhmätöiden esitykset, aihealueen alustus tai erilaiset tuntitehtävät)
Lähikertojen välillä opiskelijat perehtyvät kulloiseenkin aihealueeseen itsenäisesti tai/ja ryhmissä sekä tekevät annetut oppimistehtävät määräaikaan mennessä. Oppimistehtävien vastausaika ja palautukset määritellään tehtäväkohtaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi korottaa, lukuunottamatta arvioitavaa monivalintatehtävää. Arvioitavaan monivalintatehtävään järjestetään 2 uusintakertaa, ja hyväksyttyä monivalintatehtävän suoritusta voi korottaa yhden kerran.
Kaikki arvioitavat tehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Oppismispäiväkirjan kautta oman oppimisen reflektointi
Kestävän kehityksen näkökulma on huomioitu opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
Laskutehtävä (puhdistustaulukko)
Ryhmätyö (tiedonhankinta ja esitys)
Monivalintatehtävä
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät luentojen yhteydessä
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön aineenvaihdunnan ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä aineenvaihdunnallisten reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä.
Opintojakso on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia)
Opintojakson tavoitteisiin kuuluu myös tiedonhankinta ja ryhmätyötaidot.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning -oppimisalustan viestintäkanava.
Opettajan kanssa viestintä sähköpostin kautta (sari.airenne@turkuamk.fi)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet ilmoitetaan kunkin tehtävän yhteydessä erikseen.
Arvioitavat tehtävät:
Laskutetehtävä (puhdistustaulukko), 0-2 pistettä
Ryhmätyö, opettajan arviointi, 0-2 pistettä (arvioidaan esittäminen, sisältö ja lähdemateriaalin hyödyntäminen). Opiskelijan tulee osallistua aktivisesti ryhmän työskentelyyn hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
Monivalintatehtävä, 0-10 pistettä
Oppimispäiväkirja, itsearviointi ja opettajan arviointi, 0-2 pistettä
Kaikki tehtävät tulee olla määräaikaan mennessä palautettu ja hyväksytysti suoritettu.
Pisteet käännetään arvosanaksi (hylätty - 5) erillisen arviointitaulukon mukaisesti.
Hylätty (0)
Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistehtäviä ei ole palautettu aikataulussa. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut soveltaa tietoja oppimistehtävissä. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Ryhmät
-
PBIOKES22APBIOKES22A
-
PBIOKES22BPBIOKES22B
-
PBIOKES22Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä biokemiallisten yhdisteiden ja molekyylien luokat sekä kuvailla niiden rakenteita ja biokemiallista toimintaa sekä solun ja elimistön tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioteiden perusteita. Hän tuntee merkittävien biomolekyyliluokkien fysiologisen merkityksen. Opiskelija osaa selostaa entsyymien ja biokemiallisten reaktioiden käyttöä teollisissa prosesseissa.
Sisältö
- entsyymit ja muut proteiinit
- hiilihydraatit
- nukleiinihapot ja molekyylibiologiaa
- lipidit
- aineenvaihdunta
- biokemian sovelluksia
Oppimateriaalit
Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.
Suositeltava lähdekirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Opiskelun pääpaino on itsenäisessä opiskelussa ja ryhmätyöskentelyssä.
Luennot (alustukset aiheeseen, ryhmätöiden esitykset, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävät oppimistehtävät)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Lähdemateriaalin etsiminen (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Oppimispäiväkirja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja erilaisia oppimistehtäviä ryhmissä ja itsenäisesti tehden.
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön metabolian ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovellusten osalta.
Opintojakso on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia)
Alustava aikataulu: Opintojakson toteutus on aikavälillä 25.9. - 1.12. 2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu erilaisiin arvioitaviin tehtäviin, jotka ilmoitetaan kurssin alussa.
Arviointiperusteet ilmoitetaan kunkin tehtävän yhteydessä erikseen.
Hylätty (0)
Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 24.10.2022
Ajoitus
28.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PBIOKES21Bio- ja kemiantekniikan koulutus
-
PBIOKES21BPBIOKES21B
-
PBIOKES21APBIOKES21A
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä biokemiallisten yhdisteiden ja molekyylien luokat sekä kuvailla niiden rakenteita ja biokemiallista toimintaa sekä solun ja elimistön tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioteiden perusteita. Hän tuntee merkittävien biomolekyyliluokkien fysiologisen merkityksen. Opiskelija osaa selostaa entsyymien ja biokemiallisten reaktioiden käyttöä teollisissa prosesseissa.
Sisältö
- entsyymit ja muut proteiinit
- hiilihydraatit
- nukleiinihapot ja molekyylibiologiaa
- lipidit
- aineenvaihdunta
- biokemian sovelluksia
Oppimateriaalit
Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.
Lisäksi suositellaan oppikirjoja:
Pärssinen, R, Suominen, I ja Haajanen K. (2012) Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Tampere: Opetushallitus, Suomen Yliopistopaino Oy.
Lubert Stryer; Jeremy Berg; John Tymoczko; Gregory Gatto (2019) Biochemistry. 9th edition. New York: W.H. Freeman & Co
Heino, J ja Vuento, M. (2007) Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. ja Pohjakallio, M. (2018) Tekniikan Kemia. 14. painos. Otavan Kirjapaino Oy
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu verkossa (itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely ja online-luennot)
Online-luennot (alustukset aiheeseen, ryhmätöiden esitykset, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävät oppimistehtävät)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Lähdemateriaalin etsiminen (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opiskelu ja lisäksi erilaisia oppimistehtäviä ryhmissä tai itsenäisesti tehden.
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön metabolian ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovellusten osalta.
Kurssi toteutetaan aikavälillä:
Kurssi on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu erilaisiin arvioitaviin tehtäviin, jotka ilmoitetaan kurssin alussa.
Hylätty (0)
Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä joitakin biokemian keskeisimpiä käsitteitä
2. Biomolekyylit
- Osaa kuvailla biomolekyylien luokat yleisellä tasolla
3. Proteiinit ja entsyymit
- Tietää proteiinien ja entsyymien rakenteiden ja toiminnan perusteet
4. Aineenvaihdunta
- Osaa kuvailla solun keskeisimmät aineenvaihduntareaktiot yleisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä biokemian keskeisimmät termit ja käsitteet
2. Biomolekyylit
- Osaa kuvailla biomolekyylien luokat sekä niiden rakenteiden ja toiminnan peruspiirteet
3. Proteiinit ja entsyymit
- Osaa kuvailla ja eritellä proteiinien ja entsyymien rakenteita ja toimintaa, ja niiden biologista merkitystä
4. Aineenvaihdunta
- Tietää tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioiden perusteet, biologisen merkityksen. Osaa kuvailla niiden säätelyä ja yhteyksiä toisiinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden biokemiallisen toiminnan käytänön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Osoittaa perehtyneisyyttä solun ja elimistön metaboliaan ja sen säätelyyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovelluksien näkökulmasta.