Yritystoiminta ja myyntiLaajuus (4 op)
Tunnus: TE00CP64
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät
- käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät
- osaa arvioida liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen
edellytyksiään
- kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista
- kuvailla myyntiprosessin vaiheet
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Markkinoinnin kilpailukeinot
Myyntityön merkitys yrityksen menestymiselle
Myyntiprosessin vaiheet
Asiakaspalvelutilanteet
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 14.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
Ryhmät
-
PTUTAS24APTUTAS24A
-
PTUTAS24BPTUTAS24B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät
- käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät
- osaa arvioida liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen
edellytyksiään
- kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista
- kuvailla myyntiprosessin vaiheet
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Markkinoinnin kilpailukeinot
Myyntityön merkitys yrityksen menestymiselle
Myyntiprosessin vaiheet
Asiakaspalvelutilanteet
Oppimateriaalit
- Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta.
- Kurssin lopussa jaetaan luentomateriaali
- Kurssin arviointiin kuulu tentti, yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä, jotka perustuvat luennoilla käsiteltyyn aineistoon.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Tenttiin (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävän liiketoimintasuunnitelman toteuttamiseen sekä projektinhallintaan. Lisäksi työelämäyhteyttä edistetään ulkopuolisten asiantuntijavierailujen kautta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupaa kurssin luentojen läsnäololistalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on tentti. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Yksittäisten oppimistehtävien (yksilö- ja ryhmätyöt) palautusten ajankohdat mainittu Itslearningissä.
Kurssin läpäisy vaatii ryhmätehtävä osioiden suorittamista, läsnäolon tunneilla vähintään 50 % sekä tentin läpäisemistä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, tentistä sekä ryhmätyönä tehtävästä liiketoimintasuunnitelmasta,. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 4 op = 108 h.
Kurssilla on läsnäolovelvoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo luennoilla on välttämätön. Kurssinläpäisy vaatii leunnoille osallistumista vähintään 50 %.
Sisällön jaksotus
- Yritysmuodot
- yrittäjäksi ryhtymisen
- yrityksen perustamisen periaatteet
- tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa.
- osaa laatia liiketoimintasuunnitelman
- lukea tilinpäätöstä
- tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen.
- osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.
Kurssi saatetaan toteuttaa myös työelämäprojektin avulla.
Ajoitus:
Kurssin kesto, 2.9.-14.12.2024 (yhteensä 11 lähikertaa)
Kurssin tarkempi aikataulu ja lähikertojen teemat/aiheet kuvattu kurssin Itslearning-alustalla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:
- Tentti (yksilösuoritus) 30% kurssin arvosanasta (min. 40 % pisteistä)
- laaja ryhmätyö (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 50% kurssin arvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla 20 % (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Palautuspäivämäärät ovat ne mitkä tehtäväannossa on annettu. Myöhässä palautettuja töitä ei arvioida, ellei asiasta ole erikseen sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Hylätty (0)
Ei suoritusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi yrittäjyyden ja yritystoiminnan peruskäsitteet ja ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi tunnistaa, kuinka myyntityö ja yrittäjyys liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50-60 % mukaisesti. Aktiivisuutta tyydyttävällä tasolla luennoilla. Aktiivisuus luennoilla tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin yrittäjyyden ja yritystoiminnan peruskäsitteet ja ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa, kuinka myyntityö ja yrittäjyys liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 70-80 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti yrittäjyyden ja yritystoiminnan peruskäsitteet ja ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata, kuinka myyntityö ja yrittäjyys liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 90 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla erinomaisella tasolla.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Heidi Kurvinen
Ryhmät
-
PTUTAS23APTUTAS23A
-
PTUTAS23BPTUTAS23B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät
- käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät
- osaa arvioida liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen
edellytyksiään
- kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista
- kuvailla myyntiprosessin vaiheet
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Markkinoinnin kilpailukeinot
Myyntityön merkitys yrityksen menestymiselle
Myyntiprosessin vaiheet
Asiakaspalvelutilanteet
Oppimateriaalit
Lähituntien materiaalit, kirjat, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.
Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, esitykset ja tentti.
Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.
- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät
- Tentti
Oppimisympäristönä Itslearning
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 4 op = 108h.
Sisällön jaksotus
• Yrityksen toimintaympäristö
• Liiketoiminnan peruskäsitteitä
• Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
• Yrittäjyys
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Myyntityön merkitys yrityksen menestymiselle
• Myyntiprosessin vaiheet
• Asiakaspalvelutilanteet
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin läpäiseminen edellyttää:
• Kaikki tehtävät palautettu aikataulussa ja ohjeiden mukaisesti.
• Osallistumista luennoille, tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn.
• Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.
Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.
Arvosana muodostuu:
Tentti
Hylätty (0)
Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty oppimistehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai oppimistehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi. Opiskelija ei ole läpäissyt tenttiä.
Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T 1-2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä yrityksen eri toimintojen tehtävät osana teknistä suoritusta. Opiskelija hallitsee tyydyttävästi yrityselämän keskeiset peruskäsitteet ja tunnistaa yrityksen sidosryhmiä. Opiskelija osaa arvioida pintapuolisesti liikeidean menestysmahdollisuuksia ja tyydyttävästi omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija pystyy tyydyttävästi kertomaan markkinoinnin kilpailukeinoista ja myyntiprosessin vaiheista. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen osana teknistä suoritusta. Opiskelija on ollut läsnä ja läpäissyt tentin.
Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H 3-4:
Opiskelija hallitsee hyvin yrityksen eri toimintojen tehtävät ja käyttää yrityselämän keskeisiä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät. Osaa arvioida hyvällä tasolla liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista ja kuvailla myyntiprosessin vaiheet. Opiskelija osaa ottaa asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat ja tunnistaa omia kehittämiskohteita asiakaspalvelutaidoissa. Lisäksi opiskelija on läpäissyt tentin vähintään arvosanalla 2,5.
Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K 5:
Opiskelija hallitsee erinomaisesti yrityksen eri toimintojen tehtävät ja käyttää yrityselämän keskeisiä käsitteitä oikein ja asiantuntevasti sekä tuottaa omia johtopäätöksiä. Opiskelija tunnistamaan erinomaisille tasolla yrityksen keskeiset sidosryhmät. Osaa arvioida ammattimaisella otteella liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista ja kuvailla myyntiprosessin vaiheet. Opiskelija osaa ottaa huomioon kiitettävällä tasolla asiakaspalvelutilanteessa erilaiset asiakkaat. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida kiitettävällä tasolla omia asiakaspalvelutaitojaan sekä niihin liittyviä kehittämiskohteita.