Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminta ja myynti (4 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CP64-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • Heidi Kurvinen

Ryhmät

  • PTUTAS23A
    PTUTAS23A
  • PTUTAS23B
    PTUTAS23B
  • 07.09.2023 12:00 - 14:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 14.09.2023 12:00 - 14:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 21.09.2023 13:00 - 15:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 28.09.2023 12:00 - 14:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 05.10.2023 12:00 - 14:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 12.10.2023 14:00 - 16:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 26.10.2023 12:00 - 14:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 02.11.2023 13:00 - 15:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 09.11.2023 12:00 - 14:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 16.11.2023 13:00 - 15:00, Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 30.11.2023 14:00 - 16:30, TENTTI Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 05.12.2023 12:00 - 14:00, TENTTI / Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002
  • 14.12.2023 12:00 - 14:00, 2. Uusintatentti / Yritystoiminta ja myynti TE00CP64-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät
- käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät
- osaa arvioida liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen
edellytyksiään
- kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista
- kuvailla myyntiprosessin vaiheet
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia

Sisältö

Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Markkinoinnin kilpailukeinot
Myyntityön merkitys yrityksen menestymiselle
Myyntiprosessin vaiheet
Asiakaspalvelutilanteet

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, kirjat, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti (ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, esitykset ja tentti.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät
- Tentti

Oppimisympäristönä Itslearning

1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 4 op = 108h.

Sisällön jaksotus

• Yrityksen toimintaympäristö
• Liiketoiminnan peruskäsitteitä
• Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
• Yrittäjyys
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Myyntityön merkitys yrityksen menestymiselle
• Myyntiprosessin vaiheet
• Asiakaspalvelutilanteet

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää:
• Kaikki tehtävät palautettu aikataulussa ja ohjeiden mukaisesti.
• Osallistumista luennoille, tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn.
• Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.
Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosana muodostuu:
Tentti

Hylätty (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty oppimistehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai oppimistehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi. Opiskelija ei ole läpäissyt tenttiä.


Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä yrityksen eri toimintojen tehtävät osana teknistä suoritusta. Opiskelija hallitsee tyydyttävästi yrityselämän keskeiset peruskäsitteet ja tunnistaa yrityksen sidosryhmiä. Opiskelija osaa arvioida pintapuolisesti liikeidean menestysmahdollisuuksia ja tyydyttävästi omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija pystyy tyydyttävästi kertomaan markkinoinnin kilpailukeinoista ja myyntiprosessin vaiheista. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen osana teknistä suoritusta. Opiskelija on ollut läsnä ja läpäissyt tentin.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H 3-4:
Opiskelija hallitsee hyvin yrityksen eri toimintojen tehtävät ja käyttää yrityselämän keskeisiä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät. Osaa arvioida hyvällä tasolla liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista ja kuvailla myyntiprosessin vaiheet. Opiskelija osaa ottaa asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat ja tunnistaa omia kehittämiskohteita asiakaspalvelutaidoissa. Lisäksi opiskelija on läpäissyt tentin vähintään arvosanalla 2,5.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K 5:
Opiskelija hallitsee erinomaisesti yrityksen eri toimintojen tehtävät ja käyttää yrityselämän keskeisiä käsitteitä oikein ja asiantuntevasti sekä tuottaa omia johtopäätöksiä. Opiskelija tunnistamaan erinomaisille tasolla yrityksen keskeiset sidosryhmät. Osaa arvioida ammattimaisella otteella liikeidean menestymismahdollisuuksia sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa markkinoinnin kilpailukeinoista ja kuvailla myyntiprosessin vaiheet. Opiskelija osaa ottaa huomioon kiitettävällä tasolla asiakaspalvelutilanteessa erilaiset asiakkaat. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida kiitettävällä tasolla omia asiakaspalvelutaitojaan sekä niihin liittyviä kehittämiskohteita.