Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2Laajuus (5 op)
Tunnus: TH00BT63
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää bioanalyytikon vastuun ja tehtäväalueen
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista, niihin valmistautumisesta, viitearvoista ja tulkita laboratoriotutkimustuloksia
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta esikäsittelystä, säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa vieritestien laadunvarmistuksen
- tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossa
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Opiskelija tuntee kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja standardit sekä laboratorion auditointi- ja akkreditointimenettelyn. Opiskelija osaa huolehtia laadunvarmistuksen käytännön toimenpiteistä ja tuntee bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa. Opiskelija osaa arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa.
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu, laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.04.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 03.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Mari Hiekko
Ryhmät
-
PBIOS23BBioanalyytikko (AMK), S23B
-
PBIOS23ABioanalyytikko (AMK), S23A
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää bioanalyytikon vastuun ja tehtäväalueen
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista, niihin valmistautumisesta, viitearvoista ja tulkita laboratoriotutkimustuloksia
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta esikäsittelystä, säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa vieritestien laadunvarmistuksen
- tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossa
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Opiskelija tuntee kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja standardit sekä laboratorion auditointi- ja akkreditointimenettelyn. Opiskelija osaa huolehtia laadunvarmistuksen käytännön toimenpiteistä ja tuntee bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa. Opiskelija osaa arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa.
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu, laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan its-learning verkkoalustalla.
Opetusmenetelmät
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
kirjallinen tehtävä (vaikuttaa kurssiarvosanaan 20%)
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.
Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Teoriaopinnot
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Lähiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.
Laboraatioharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Harjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja, yhdessä opiskelijaohjaajien kanssa, valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5,0 op) on 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 26 h
pari/ryhmätyöskentelyä 20h
Itsenäistä opiskelua/verkkotehtäviä (sisältyy kirjallinen yksilötehtävä) 87h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.
Huom!
Pakollinen läsnäolo työpajoissa:
-Haastavat potilaat
-Eristysnäytteenotto
Sisällön jaksotus
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja solututkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu,
laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Ajoitus
2. lukukausi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kahdesta arvioinnin kohteesta
1) opintojakson oppimistehtävien suorituksesta (tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa) ja
2) tentin arvosanasta
Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus
Opintojaksopalaute:
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.
Hylätty (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei ymmärrä kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä eikä tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija ei tunnista tai osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Mari Hiekko
- Anniina Friman
Ryhmät
-
PBIOS22ABioanalyytikko (AMK), S22A
-
PBIOS22BBioanalyytikko (AMK), S22B
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää bioanalyytikon vastuun ja tehtäväalueen
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista, niihin valmistautumisesta, viitearvoista ja tulkita laboratoriotutkimustuloksia
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta esikäsittelystä, säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa vieritestien laadunvarmistuksen
- tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossa
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Opiskelija tuntee kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja standardit sekä laboratorion auditointi- ja akkreditointimenettelyn. Opiskelija osaa huolehtia laadunvarmistuksen käytännön toimenpiteistä ja tuntee bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa. Opiskelija osaa arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa.
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu, laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan its- verkkoalustalla
Opetusmenetelmät
lähioppiminen
e-learning
itsenäinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.
Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
kirjallinen tehtävä (vaikuttaa kurssiarvosanaan 20%)
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5,0 op) on 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 26 h
pari/ryhmätyöskentelyä 20h
Itsenäistä opiskelua/verkkotehtäviä (sisältyy kirjallinen yksilötehtevä) 87h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.
Huom!
Pakollinen läsnäolo työpajoissa:
25.1 8-14.00 Eristysnäytteenotto
6.2. 8-14.00 Haastavat potilaat
Sisällön jaksotus
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu,
laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Ajoitus
2. lukukausi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Opiskelijapalaute kerätään its -alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kahdesta arvioinnin kohteesta
1) opintojakson oppimistehtävien suorituksesta (tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa) ja
2) tentin arvosanasta
Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus
Hylätty (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei ymmärrä kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä eikä tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija ei tunnista tai osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Seija Kirkko-Jaakkola
Ryhmät
-
PBIOS21BBioanalyytikko (AMK), S21B
-
PBIOS21ABioanalyytikko (AMK), S21A
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää bioanalyytikon vastuun ja tehtäväalueen
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista, niihin valmistautumisesta, viitearvoista ja tulkita laboratoriotutkimustuloksia
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta esikäsittelystä, säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa vieritestien laadunvarmistuksen
- tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossa
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Opiskelija tuntee kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja standardit sekä laboratorion auditointi- ja akkreditointimenettelyn. Opiskelija osaa huolehtia laadunvarmistuksen käytännön toimenpiteistä ja tuntee bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa. Opiskelija osaa arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa.
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu, laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan its- verkkoalustalla
Opetusmenetelmät
lähioppiminen
e-learning
itsenäinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakosn alussa.
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, joiden ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa. Uusinnat järjestetään Bikon yleisinä uusintakoepäivinä. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5,0 op) on 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 20 h
Etäopetus luennot ja tehtävät 30 h
Parityöt tai tiimityöt 20h
Itsenäinen opiskelu 63 h
Sisällön jaksotus
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu,
laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Ajoitus
2. lukukausi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Opiskelijapalaute kerätään its -alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kahdesta arvioinnin kohteesta
1) opintojakson oppimistehtävien suorituksesta (tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa) ja
2) tentin arvosanasta
Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus
Hylätty (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei ymmärrä kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä eikä tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija ei tunnista tai osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.