Siirry suoraan sisältöön

Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1Laajuus (5 op)

Tunnus: TH00CO66

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveydenhuollon arvot, eettiset periaatteet ja tavoitteet ja tietää, miten toimia niiden mukaisesti
- osaa kuvata kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheet
- osaa kliinisten näytteiden näytteenottotavat sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä näytteenottotilanteita
- osaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön
- tietää preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimuksen luotettavuuteen
- osaa toimia terveydenhuollon monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää laadunvarmistuksen merkityksen laboratoriotyön prosessissa
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä näytteenottotilanteessa ja osaa huolehtia työyhteisön sekä ympäristön turvallisuudesta
- osaa tehdä yleisimpiä vieritestejä sekä tulkita ja arvioida niiden tuloksia
- ymmärtää ergonomian osana työhyvinvointia
- osaa kertoa välinehuollosta
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Sisältö

- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- sentrifuugin toimintaperiaate ja käyttö
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- jätehuolto
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 29.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
  • Mari Hiekko
Ryhmät
  • PBIOS24A
    Bioanalyytikko (AMK), S24A
  • PBIOS24B
    Bioanalyytikko (AMK), S24B

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveydenhuollon arvot, eettiset periaatteet ja tavoitteet ja tietää, miten toimia niiden mukaisesti
- osaa kuvata kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheet
- osaa kliinisten näytteiden näytteenottotavat sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä näytteenottotilanteita
- osaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön
- tietää preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimuksen luotettavuuteen
- osaa toimia terveydenhuollon monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää laadunvarmistuksen merkityksen laboratoriotyön prosessissa
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä näytteenottotilanteessa ja osaa huolehtia työyhteisön sekä ympäristön turvallisuudesta
- osaa tehdä yleisimpiä vieritestejä sekä tulkita ja arvioida niiden tuloksia
- ymmärtää ergonomian osana työhyvinvointia
- osaa kertoa välinehuollosta
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Sisältö

- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- sentrifuugin toimintaperiaate ja käyttö
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- jätehuolto
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan verkkoalustalla

Opetusmenetelmät

Luennot
Ryhmätyöskentely
Itsenäiset tehtävät/Verkkotehtävät
Teorian ja laboraatioharjoitusten integrointi
E-learning

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on mahdollista suorittaa opintojakson lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä tai kahtena seuraavana tentin jälkeisenä uusintatenttipäivänä. Uusintakokeisiin ei tarvitse ilmoittautua. Koekysymykset toimitetaan kaikille, joilla on koe hylättynä/suorittamatta. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisesti toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisesta AHOToinnista tulee keskustella vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 5 op, 133 h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä

Työ jakaantuu:
lähiopetukseen
pari- ja ryhmätehtäviin
verkko-, ym muihin tehtäviin
tenttiin valmistautumiseen ja tenttiin
itsenäiseen opiskeluun

Sisällön jaksotus

- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
-gynekologinen näytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen ensimmäistä työelämäharjoittelua.
Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen kuin kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 2 -opintojakson suoritus voidaan hyväksyä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa tentin lisäksi opintojakson oppimistehtävien/verkkotehtävien suoritus. Myöhässä palautettu tehtävä tai palauttamatta jätetty tehtävä laskee tentin kokonaispistemäärää 1p/palauttamaton tehtävä.

Opintojaksopalaute

Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.

Hylätty (0)

Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei osaa kuvata keskeisimpiä näytemateriaaleja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.

Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa..

Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa.

Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 24.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
  • TERHY7 Virtuaalihenkilö7 BIO
  • Mari Hiekko
Ryhmät
  • PBIOS23B
    Bioanalyytikko (AMK), S23B
  • PBIOS23A
    Bioanalyytikko (AMK), S23A

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveydenhuollon arvot, eettiset periaatteet ja tavoitteet ja tietää, miten toimia niiden mukaisesti
- osaa kuvata kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheet
- osaa kliinisten näytteiden näytteenottotavat sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä näytteenottotilanteita
- osaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön
- tietää preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimuksen luotettavuuteen
- osaa toimia terveydenhuollon monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää laadunvarmistuksen merkityksen laboratoriotyön prosessissa
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä näytteenottotilanteessa ja osaa huolehtia työyhteisön sekä ympäristön turvallisuudesta
- osaa tehdä yleisimpiä vieritestejä sekä tulkita ja arvioida niiden tuloksia
- ymmärtää ergonomian osana työhyvinvointia
- osaa kertoa välinehuollosta
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Sisältö

- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- sentrifuugin toimintaperiaate ja käyttö
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- jätehuolto
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan verkkoalustalla

Opetusmenetelmät

e-learning
lähioppiminen
itsenäinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on mahdollista suorittaa opintojakson lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä tai kahtena seuraavana tentin jälkeisenä uusintatenttipäivänä. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
tentti
teorian ja laboraation integrointi
verkkotehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 5 op, 133 h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä

Työ jakaantuu:
lähiopetukseen
pari- ja ryhmätehtäviin
verkko-, ym muihin tehtäviin
tenttiin valmistautumiseen ja tenttiin
itsenäiseen opiskeluun

Sisällön jaksotus

- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
-gynekologinen näytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa

30.9.2023-10.11.2023

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen kuin kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 2 -opintojakson suoritus voidaan hyväksyä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksopalaute

Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.

Hylätty (0)

Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei osaa kuvata keskeisimpiä näytemateriaaleja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.

Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa..

Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa.

Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.