MolekyyligenetiikkaLaajuus (2 op)
Tunnus: TH00BT72
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää keskeisimpien molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet sekä yhdistelmä-DNA-tekniikan perusteet ja keskeisimmät sovellukset ja tietää sovellusten merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien syyn selvittämisessä.
Opiskelija osaa selvittää genetiikan peruskäsitteet ja on selvillä genetiikan tutkimusmenetelmistä genetiikan kliinisissä sovellutuksissa. Opiskelija tietää DNA:n ja RNA:n erojen ilmenemisen, kromosomiston muodostumisen ja geneettisen periytymisen sekä yleisimmät mutaatiotyypit.
Sisältö
- Yhdistelmä-DNA-tekniikka
- DNA:n ja RNA:n eristäminen ja eristämiseen vaikuttavat tekijät
- Periytymiseen liittyvät häiriötekijät ja niiden taustalla olevat häiriötekijät
- Geeni- ja kromosomitutkimuksen tärkeimmät menetelmät
- VNTR-analyysi, deleetio, insertio, pistemutaatio(SNP), duplikaatio, kromosomitutkimukset, G-raidat, FISH-tekniikka, soluviljely
- Syöpägenetiikka ja sen tutkimusmenetelmät
Ilmoittautumisaika
01.09.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 29.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- TERHY7 Virtuaalihenkilö7 BIO
- Mari Hiekko
Ryhmät
-
PBIOS22ABioanalyytikko (AMK), S22A
-
PBIOS22BBioanalyytikko (AMK), S22B
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää keskeisimpien molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet sekä yhdistelmä-DNA-tekniikan perusteet ja keskeisimmät sovellukset ja tietää sovellusten merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien syyn selvittämisessä.
Opiskelija osaa selvittää genetiikan peruskäsitteet ja on selvillä genetiikan tutkimusmenetelmistä genetiikan kliinisissä sovellutuksissa. Opiskelija tietää DNA:n ja RNA:n erojen ilmenemisen, kromosomiston muodostumisen ja geneettisen periytymisen sekä yleisimmät mutaatiotyypit.
Sisältö
- Yhdistelmä-DNA-tekniikka
- DNA:n ja RNA:n eristäminen ja eristämiseen vaikuttavat tekijät
- Periytymiseen liittyvät häiriötekijät ja niiden taustalla olevat häiriötekijät
- Geeni- ja kromosomitutkimuksen tärkeimmät menetelmät
- VNTR-analyysi, deleetio, insertio, pistemutaatio(SNP), duplikaatio, kromosomitutkimukset, G-raidat, FISH-tekniikka, soluviljely
- Syöpägenetiikka ja sen tutkimusmenetelmät
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson alussa sähköisellä oppimisalustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sähköinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä.
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka ovat BIKO:n yleisinä uusintatenttipäivinä. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-e-learning
-luennot
-asiantuntijaluennot
-verkkotehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op =27 tuntia
Teoria luennot, 10 tuntia
Tentti, 2h
Oppimistehtävät, 15h
Itsenäinen opiskelu, 27 tuntia
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- Yhdistelmä-DNA-tekniikka
- DNA:n ja RNA:n eristäminen ja eristämiseen vaikuttavat tekijät
- Periytymiseen liittyvät häiriötekijät ja niiden taustalla olevat häiriötekijät
- Geeni- ja kromosomitutkimuksen tärkeimmät menetelmät
- Deleetio, insertio, duplikaatio, kromosomitutkimukset, elektroforeesi, G-raidat, FISH-tekniikka, soluviljelyt
- Molekyyligenetiikan laboratoriotyöskentely ja kontaminaatioiden välttäminen
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää keskeisimpien molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet sekä yhdistelmä-DNA-tekniikan perusteet ja keskeisimmät asiat sekä tietää näiden merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien syyn selvittämisessä. Opiskelija tietää työskentelytavat ja kontaminaatioiden välttämisen merkityksen molekyyligenetiikan laboratoriossa.
Opiskelija osaa selvittää genetiikan peruskäsitteet ja on selvillä genetiikan tutkimusmenetelmistä genetiikan kliinisissä tutkimuksissa. Opiskelija tietää DNA:n ja RNA:n erojen ilmenemisen, kromosomiston muodostumisen ja geneettisen periytymisen sekä yleisimmät mutaatiotyypit.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksopalaute
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.
Hylätty (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
Toteutuksen tiedot
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin
preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen molekyyligeneettisten näytteiden käsittely
asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei ymmärrä kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä eikä tunnistaa
bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija ei tunnista tai osaa arvioida molekyyligeettiseen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa
laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita molekyyligeneettisten työvaiheiden
suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä
asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai
vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta,
mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä
tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida molekyyligeneettisten luotettavuuteen
vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan
laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta, analyyttisessä ja post-analyyttisessä vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa molekyyligeneettisiä työvaiheita aseptisesti ja
turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa, analyyttisessä ja post-analyyttisessä vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan
palautetta työvaiheistaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä
turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa
bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida molekyyligeneettisten testien luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta, analyyttisessä ja post-analyyttisessä vaiheesta ja suunnitella
sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti molekyyligeneettisiä testejä
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta molekyyligenetiikan työvaiheista.
Toteutuksen tiedot
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä
turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon
roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 20.10.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 12.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
- TERHY7 Virtuaalihenkilö7 BIO
- Éva Tas
Ryhmät
-
PBIOS21BBioanalyytikko (AMK), S21B
-
PBIOS21ABioanalyytikko (AMK), S21A
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää keskeisimpien molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet sekä yhdistelmä-DNA-tekniikan perusteet ja keskeisimmät sovellukset ja tietää sovellusten merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien syyn selvittämisessä.
Opiskelija osaa selvittää genetiikan peruskäsitteet ja on selvillä genetiikan tutkimusmenetelmistä genetiikan kliinisissä sovellutuksissa. Opiskelija tietää DNA:n ja RNA:n erojen ilmenemisen, kromosomiston muodostumisen ja geneettisen periytymisen sekä yleisimmät mutaatiotyypit.
Sisältö
- Yhdistelmä-DNA-tekniikka
- DNA:n ja RNA:n eristäminen ja eristämiseen vaikuttavat tekijät
- Periytymiseen liittyvät häiriötekijät ja niiden taustalla olevat häiriötekijät
- Geeni- ja kromosomitutkimuksen tärkeimmät menetelmät
- VNTR-analyysi, deleetio, insertio, pistemutaatio(SNP), duplikaatio, kromosomitutkimukset, G-raidat, FISH-tekniikka, soluviljely
- Syöpägenetiikka ja sen tutkimusmenetelmät
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson alussa ja oppimisalustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä 21.11.2022.
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka ovat BIKO:n yleisinä uusintatenttipäivinä. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-e-learning
-luennot
-tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op =27 tuntia
Teoria luento= 12 tuntia
Tentti 2h
Itsenäistä opiskelua= 13 tuntia
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää keskeisimpien molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet sekä yhdistelmä-DNA-tekniikan perusteet ja keskeisimmät sovellukset, ja tietää sovellusten merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien syyn selvittämisessä.
Opiskelija osaa selvittää genetiikan peruskäsitteet ja on selvillä genetiikan tutkimusmenetelmistä genetiikan kliinisissä sovellutuksissa. Opiskelija tietää DNA:n ja RNA:n erojen ilmenemisen, kromosomiston muodostumisen ja geneettisen periytymisen sekä yleisimmät mutaatiotyypit.
Sisältö:
- Yhdistelmä-DNA-tekniikka
- DNA:n ja RNA:n eristäminen ja eristämiseen vaikuttavat tekijät
- periytymiseen liittyvät häiriötekijät ja niiden taustalla olevat häiriötekijät
- geeni- ja kromosomitutkimuksen tärkeimmät menetelmät
- VNTR-analyysi, deleetio, insertio, pistemutaatio(SNP), duplikaatio, kromosomitutkimukset, G-raidat, FISH-tekniikka, soluviljely, microarray-tekniikasta
- syöpägenetiikka ja sen tutkimusmenetelmät
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
Toteutuksen tiedot
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin
preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen molekyyligeneettisten näytteiden käsittely
asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei ymmärrä kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä eikä tunnistaa
bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija ei tunnista tai osaa arvioida molekyyligeettiseen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa
laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita molekyyligeneettisten työvaiheiden
suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä
asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai
vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta,
mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä
tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida molekyyligeneettisten luotettavuuteen
vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan
laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta, analyyttisessä ja post-analyyttisessä vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa molekyyligeneettisiä työvaiheita aseptisesti ja
turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa, analyyttisessä ja post-analyyttisessä vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan
palautetta työvaiheistaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä
turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa
bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida molekyyligeneettisten testien luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta, analyyttisessä ja post-analyyttisessä vaiheesta ja suunnitella
sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti molekyyligeneettisiä testejä
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta molekyyligenetiikan työvaiheista.
Toteutuksen tiedot
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä
turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon
roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.