Potilaan tutkiminenLaajuus (4 op)
Tunnus: TH00BV81
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
Ryhmät
-
PENHOK25Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K25
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
• Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 8-64.
• Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Ryhmätyö
Ennakkotehtävät harjoitustunneille
Luokkaharjoittelu pienryhmissä
Työpajaopetus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen. Pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä.
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
• Luento-opetus
• Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä
työpajaharjoittelu 20h
ryhmätyöskentely 4h
teoriaopetus ja tentti 13h
tehtävät, itsenäinen työskentely 71h
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys).
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen.
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa.
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö.
Viestintäkanava ja lisätietoja
It's Learning ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
12.01.2024 - 01.03.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
-Alanen ym. 2018. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 10-62.
- Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus livenä tai webinaarissa.
Ryhmätyö.
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20h.
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 08.10.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
Ryhmät
-
PENHOS23Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
-Alanen ym. 2018. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 10-62.
- Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus livenä tai webinaarissa.
Ryhmätyö.
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20h.
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 29.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
Ryhmät
-
PENHOK23Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
-Alanen ym. 2018. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 10-62.
- Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus livenä tai webinaarissa.
Ryhmätyö.
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20h.
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
Ryhmät
-
PENHOS22Ensihoitajakoulutus, Turku, S22
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
-Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 10-79.
- Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus livenä tai webinaarissa.
Ryhmätyö.
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20h.
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
Ryhmät
-
PENHOK22Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
-Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 10-79.
- Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus livenä tai webinaarissa.
Ryhmätyö.
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20h.
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5