Väkivaltaisen käyttäymisen ennaltaehkäisy ja väkivaltaisen henkilön kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössäLaajuus (2 op)
Tunnus: TH00BV95
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 15.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jani Paulin
Ryhmät
-
PENHOK23Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h
Info + luento 2h
Työpaja 4h
Simulaatio 8h
Virtuaalinen case-harjoittelu 8h
Työpaja / V-S pelastuslaitos 4h
Itsenäinen työskentely 28h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- etuk.tehtävien hyv. hyl. -arv.kriteerit kuvattu Itsissä, osallistuminen työpaja- ja simulaatio-opetuksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- etukäteistehtävät (erilliset arviointikriteerit), osallistuminen työpaja- ja simulaatio-opetuksiin
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jani Paulin
Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h
Info + luento 2h
Työpaja 4h
Simulaatio 8h
Virtuaalinen case-harjoittelu 8h
Työpaja / V-S pelastuslaitos 4h
Itsenäinen työskentely 28h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- etuk.tehtävien hyv. hyl. -arv.kriteerit kuvattu Itsissä, osallistuminen työpaja- ja simulaatio-opetuksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- etukäteistehtävät (erilliset arviointikriteerit), osallistuminen työpaja- ja simulaatio-opetuksiin
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jani Paulin
Ryhmät
-
MENHOK25Ensihoitaja, Turku, monimuoto, erillishaku, K25
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h
Info + työpaja 4h
Simulaatio 8h
Virtuaalinen case-harjoittelu 8h
Työpaja / V-S pelastuslaitos 4h
Itsenäinen työskentely 30h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- etuk.tehtävien arv.kriteerit kuvattu Itsissä, osallistuminen työpaja- ja simulaatio-opetuksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- etukäteistehtävät (erilliset arviointikriteerit), osallistuminen työpaja- ja simulaatio-opetuksiin
Ilmoittautumisaika
01.09.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jani Paulin
Ryhmät
-
PENHOS23Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h
Info + luento 2h
Työpaja 4h
Simulaatio 8h
Virtuaalinen case-harjoittelu 8h
Työpaja / V-S pelastuslaitos 4h
Itsenäinen työskentely 28h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jani Paulin
Ryhmät
-
PENHOK22Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jani Paulin
Ryhmät
-
PENHOS22Ensihoitajakoulutus, Turku, S22
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Pekka Toikka
Ryhmät
-
PENHOK21Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K21
Tavoitteet
Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa
Sisältö
Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Opetusmenetelmät
Toteutustavat:
- luento-opetus 11h
- käytännön harjoitukset 4h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luento-opetus 11h
- käytännön harjoitukset 4h
- itsenäinen työskentely 39h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
- motivoiva haastattelu ja mini-interventio
Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. keinoja auttaa päihderiippuvuudesta kärsivää 5. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin