Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissäLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00BW01
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
Sisältö
Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
- Sanna Ojala
- Nina Korsström
Ryhmät
-
PENHOK22Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22
Tavoitteet
Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
Sisältö
Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
Oppimateriaalit
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.
http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.
Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät
Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet
Opetusmenetelmät
Etäluennot
Lähitunnit
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimi- ja ryhmäoppiminen
Moniammatillinen yhteistyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h
3 op = 81h
Teoriaopetus 7 h
Simulaatiot 5h
Järjestötapaaminen 10 h
Kirjalliset tehtävät ja itsenäinen työskentely 59h
Sisällön jaksotus
Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (Satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).
Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi
Potilasskenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (puhelin, video, chat yms.)
Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena
Viestintäkanava ja lisätietoja
ItsLearning
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna 140 op osallistuakseen opintojaksolle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Erilaisista ohjausmenetelmät teoriassa ja käytännössä 2 op:
viestintäteknologia: essee ja posteri 5-1 / hylätty
muut tehtävät : hyväksytty / hylätty
simulaatiot: hyväksytty / korvattava
Järjestöt osana terveyden- ja hyvinvointisektoria 1 op hyväksytty / hylätty
Järjestöön tutustuminen hyväksytty / korvattava
Järjestö raportti: hyväksytty / hylätty
Lähitunnit hyväksytty / korvattava
Päiväkirja potilasohjausosaamisesta hyväksytty - hylätty
Hyvin laadittu järjestöraportti ja päiväkirja voivat korottaa arvosanaa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 19.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Ojala
- Nina Korsström
Ryhmät
-
PENHOS21Ensihoitajakoulutus, Turku, S21
Tavoitteet
Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
Sisältö
Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
Oppimateriaalit
KESKEN.
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.
http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.
Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit
Nämä vielä työn alla,
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät
Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet
Opetusmenetelmät
Etäluennot
Lähitunnit
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimi- ja ryhmäoppimienn
moniammatillinen yhteistyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h
3 op = 81h
Teoriaa 7 h
Simulaatiot 5h
Järjestö tapaaminen 10 h
Kirjalliset tehtävät ja Itsenäinen työskentely 59h
Sisällön jaksotus
Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).
Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi
Potilasscenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (Puhelin, video, chat yms.)
Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Erilaisista ohjausmenetelmät teoriassa ja käytännössä 2 op:
viestitnäteknologia essee ja posteri 5-1 / hylätty
muut tehtävät : hyväksytty / hylätty
simulaatiot: hyväksytty / korvattava
Järjestöt osana terveyden- ja hyvinvointi sektoria 1 op hyväksytty / hylätty
Järjestö tutustuminen hyväksytty / korvattava
järjestö raportti: hyväksytty / hylätty
Lähitunnit hyväksytty / korvatta
Päiväkirja potilasohjaus osaamisesta hyväksytty - hylätty
Hyvin laadittu järjestöraportti ja päiväkirja voivat korottaa arvosanaa.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
31.12.2023 - 03.03.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Ojala
- Nina Korsström
Ryhmät
-
PENHOK21Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K21
Tavoitteet
Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
Sisältö
Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
Oppimateriaalit
KESKEN.
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.
http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.
Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit
Nämä vielä työn alla,
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät
Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet
Opetusmenetelmät
Etäluennot
Lähitunnit
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h
3 op = 81h
Teoriaa 7h
Simulaatiot yms. 5h
Itsenäinen työskentely 69h
Sisällön jaksotus
Joulukuu 2023 Info opintojaksosta
Tammikuu 2024
Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).
Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi
Potilasscenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (Puhelin, video, chat yms.)
Kotiuttaminen potilasohjauksen näkökulmasta
Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähitunnit pakollisia (simulaatiot yms. potilasscenaarioiden käsittelyt)
Tehtävät aikataulun mukaisesti palautettu
Ryhmätyö erilaisista ohjausmenetelmistä arvioidaan 1-5.