Siirry suoraan sisältöön

Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BW01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

31.12.2023 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Sanna Ojala
  • Nina Korsström

Ryhmät

  • PENHOK21
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K21
  • 10.01.2024 13:00 - 14:30, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä, Teoria TH00BW01-3001
  • 15.01.2024 12:00 - 15:00, Yhteissimulaatio, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3001
  • 15.02.2024 10:00 - 13:00, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3001
  • 15.02.2024 13:00 - 16:00, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3001

Tavoitteet

Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti

Sisältö

Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen

Oppimateriaalit

KESKEN.
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.

http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.

Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit

Nämä vielä työn alla,
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät

Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet

Opetusmenetelmät

Etäluennot
Lähitunnit

Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h
3 op = 81h

Teoriaa 7h
Simulaatiot yms. 5h
Itsenäinen työskentely 69h

Sisällön jaksotus

Joulukuu 2023 Info opintojaksosta

Tammikuu 2024
Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).

Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi

Potilasscenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (Puhelin, video, chat yms.)

Kotiuttaminen potilasohjauksen näkökulmasta

Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähitunnit pakollisia (simulaatiot yms. potilasscenaarioiden käsittelyt)

Tehtävät aikataulun mukaisesti palautettu

Ryhmätyö erilaisista ohjausmenetelmistä arvioidaan 1-5.