Fysioterapeutti (AMK), S22: PFYSIS22B
Tunnus: PFYSIS22
Koulutuksen kuvaus
Fysioterapeutin(AMK) opinnot pohjautuvat ammattikorkeakouluja ja ammatinharjoittamista koskevaan lainsäädäntöön, Eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (European Qualifications Framework = EQF, Kansalliseen tutkintojen viitekehykseen (National Qualifications Framework = NQF, www.minedu.fi/OPM) ja Turun ammattikorkeakoulun tutkintosääntöön ja strategiaan. Lisäksi on hyödynnetty Suomen Fysioterapeutit ry:n yhteistyössä eri ammattikorkeakoulujen kanssa laatimia fysioterapian ydinosaamiskuvauksia, joiden laadinnassa on sovellettu niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimuksia ja fysioterapeutin työn kuvauksia.
Valmistuttuasi fysioterapeutiksi osaat toimia asiantuntijana terveys-, sosiaali-, liikunta- ja kuntoutusjärjestelmissä. Voit toimia esim. terveyskeskuksessa, sairaalassa, kuntoutuslaitoksessa fysioterapeuttina tai perustaa oman fysioterapia-alan yrityksen. Opintojesi aikana opit hahmottamaan ammatillisen tehtäväalueesi, sen laajuuden ja rajapinnat. Lisäksi omaksut valmiudet arvioida ja kehittää omaa oppimistasi ja osaamistasi.
Työsi tavoitteena on tukea asiakasta ylläpitämään ja edistämään liikkumis- ja toimintakykyään sekä hyvinvointiaan ja terveyttään ottaen huomioon kulloinkin vallitsevat ympäristöolosuhteet ja yhteiskunnallinen tilanne. Fysioterapiaprosessin mukaisesti osaat tutkia asiakkaasi asiakaslähtöisesti ja luotettavasti sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä tutkimistuloksistasi. Osaat suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa.
Opintojesi aikana omaksut taidot kohdata erilaisia ihmisiä sekä ohjata ja harjoittaa heidän liikkumistaan yksilöllisesti ja tilannekohtaisesti. Toimintasi perustuu hallitsemaasi laaja-alaiseen fysioterapiatietoon, minkä ytimenä on fysioterapiatiede ja -tutkimus. Toimintasi perustuu näyttöön perustuviin menettelytapoihin (EBP), joissa paras mahdollinen saatavissa oleva tieto yhdistyy käytännön kokemukseen.
Fysioterapeuttina omaat myös valmiuksia kehittää fysioterapiaa, mikä edellyttää kykyä tarkastella ja arvioida fysioterapiaa kriittisesti sekä soveltaa tutkittua tietoa toimintaan. Osaat ottaa toiminnassasi huomioon myös kansalliset ja kansainväliset haasteet. Lisäksi koulutuksessa omaksut taitoja johtaa ammatillisia ryhmiä ja projekteja. Koulutuksen myötä opit kiinnittämään huomiota myös kestävän kehityksen periaatteiden toteutumiseen sosiaali- ja terveysalalla.
Fysioterapeuttikoulutuksessa opinnot rakentuvat työelämän odotuksille ja osaamistarpeille. Oppimissuunnitelma on laadittu yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.
Fysioterapian osaamisalueita on seitsemän. Tutkimis- ja arviointiosaamisessa (1) opiskelet erilaisia, eri-ikäisille ja eri kuntoisille soveltuvia liikkeen, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä niiden edellytysten esim. lihasvoiman ja tasapainon tutkimisen keinoja. Terapiaosaamisen (2) opinnoissa omaksut keinoja vaikuttaa asiakkaasi toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin esim. nivelen liikkuvuuteen, voimaan ja liikkeen hallintaan sekä miten niitä sovelletaan asiakaskohtaisesti. Fysioterapian ohjaus- ja neuvontaosaamisessa (3) korostuu asiakkaan tasavertainen, resurssit huomioiva ja motivaatiota tukeva työote. Opinnoissa harjoittelet yksilö- ja ryhmäohjausta, jossa käytät mm. suullista ja erityisesti käsillä tapahtuvaa ohjausta. Ohjausympäristönä voi olla niin terapiatila kuin digitaalinen ympäristö.
Teknologia- (4), esteettömyys- ja saavutettavuusosaamisen (5) opinnoissa perehdyt mm. erilaisiin apuvälineisiin, ergonomisiin ratkaisuihin sekä esteettömän ympäristön arviointiin ja suunnitteluun. Yhteiskuntaosaamisessa (6) hahmottuu sinulle erilaiset sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutusjärjestelmien rakenteet ja toimintamallit sekä mitä yhteiskunta edellyttää toiminnaltasi. Eettinen osaaminen (7) luo perustan toiminnallesi.
Fysioterapian osaamisalueet yhdistyvät fysioterapiaprosessissa, missä toimimista harjoittelet ensin tapauskuvauksiin perustuen sekä teoriassa että käytännössä opiskeluryhmässäsi. Osaamisen kehittyessä pääset työelämän harjoitteluissa soveltamaan osaamistasi yhä haastavampiin asiakastilanteisiin.
Fysioterapeutin opintojen kokonaislaajuus on 210 opintopistettä (op), minkä suorittaminen edellyttää noin 3,5 vuoden päätoimista opiskelua. Oppimissuunnitelma mahdollistaa opintojen suorittamisen nopeamminkin oppimisvalmiuksistasi ja aikaisemmasta osaamisestasi riippuen. Fysioterapian opinnot on jaettu kahteen laajempaan kokonaisuuteen: ydinosaaminen ja laajentava osaaminen.
Ydinosaamisen tiedot ja taidot opiskelet ensimmäisten lukuvuosien aikana. Perehdyt fysioterapiatieteen tietoperustaan ja tutkimukseen perustuvaan parhaaseen mahdolliseen fysioterapiakäytäntöön fysioterapiaprosessin eri vaiheissa. Lisäksi ydinosaamisen opinnot sisältävät tutkintoon vaadittavat asetuksen (352/2003 8§) mukaiset kieliopinnot. Ydinosaamisen opinnot koostuvat perusopinnoista, ammattiopinnoista ja harjoittelusta, joiden sisältöjä yhdistetään toisiinsa erilaisin opetuksellisin ratkaisuin. Täten sinulle muodostuu oppimisen ja fysioterapeuttina toimimisen kannalta mielekkäitä kokonaisuuksia.
Harjoittelussa sovellat teoriaa käytäntöön perustelemalla omaa toimintaasi teorian kautta. Harjoittelu tapahtuu ensin opettajien ohjauksessa pienryhmätyöskentelynä sekä myöhemmin osaamisen karttuessa erilaisissa aidoissa asiakastilanteissa projekteissa ja erityisesti työelämässä. Harjoittelupaikkoina toimivat mm. terveyskeskukset, kuntoutusvuodeosastot, sairaalat, yksityiset kuntoutuslaitokset ja yritykset sekä kolmannen sektorin toimijat.
Ydinosaamisen opinnot muodostavat kumulatiivisen kokonaisuuden. Ensimmäisenä vuotena perehdyt ihmisen rakenteeseen ja toimintaan, fysioterapian menetelmiin tutkia ja vaikuttaa ihmisen terveyteen, kun ihmisen toimintakykyyn ja terveyteen liittyvät riskit ovat vähäiset. Toisena opintovuotenasi syvennät osaamistasi tilanteisiin, joissa asiakkaallasi on terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä pysyviä riskitekijöitä ja rajoitteita. Omaksut valmiuksia toimia ikääntyneiden, työikäisten, nuorten ja lasten kanssa ottaen huomioon heidän resurssinsa, tavoitteensa ja toimintaympäristönsä. Asiakkaasi tavoitteena voi olla esim. kotona arjessa selviytyminen tai fyysisen huippusuorituksen tekeminen.
Laajentavan osaamisen opinnot sijoittuvat opintojen viimeiselle 1,5 vuodelle. Näissä opinnoissa laajennat ja syvennät aikaisemmin omaksumaasi fysioterapian osaamistasi opinnäytetyön (15 op) ja tutkimus- ja kehittämisopintojen (5 op), vapaasti valittavien opintojen (15 op) sekä valinnaisten harjoitteluiden kautta (20 op). Valinnaisessa harjoittelussa voit perehtyä itseäsi erityisesti kiinnostavaan fysioterapian osaamisalueeseen. Näin syvennät ja laajennat fysioterapiaosaamistasi esim. psykofyysisessä fysioterapiassa, lastenfysioterapiassa tai urheilufysioterapiassa.
Ydinosaamisen ja laajentavan osaamisen opinnot on ryhmitelty moduuleihin eli oppimiskokonaisuuksiin, joiden laajuudet vaihtelevat. Moduulit koostuvat opintojaksoista, joiden keskimääräinen laajuus on 5 op. Oppimissuunnitelman sisältöihin ja rakenteeseen voit tarkemmin perehtyä Peppi- järjestelmässä.
Osaamistavoitteet
Fysioterapeutin(AMK) opinnot pohjautuvat ammattikorkeakouluja ja ammatinharjoittamista koskevaan lainsäädäntöön, Eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (European Qualifications Framework = EQF, Kansalliseen tutkintojen viitekehykseen (National Qualifications Framework = NQF, www.minedu.fi/OPM) ja Turun ammattikorkeakoulun tutkintosääntöön ja strategiaan. Lisäksi on hyödynnetty Suomen Fysioterapeutit ry:n yhteistyössä eri ammattikorkeakoulujen kanssa laatimia fysioterapian ydinosaamiskuvauksia, joiden laadinnassa on sovellettu niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimuksia ja fysioterapeutin työn kuvauksia.
Valmistuttuasi fysioterapeutiksi osaat toimia asiantuntijana terveys-, sosiaali-, liikunta- ja kuntoutusjärjestelmissä. Voit toimia esim. terveyskeskuksessa, sairaalassa, kuntoutuslaitoksessa fysioterapeuttina tai perustaa oman fysioterapia-alan yrityksen. Opintojesi aikana opit hahmottamaan ammatillisen tehtäväalueesi, sen laajuuden ja rajapinnat. Lisäksi omaksut valmiudet arvioida ja kehittää omaa oppimistasi ja osaamistasi.
Työsi tavoitteena on tukea asiakasta ylläpitämään ja edistämään liikkumis- ja toimintakykyään sekä hyvinvointiaan ja terveyttään ottaen huomioon kulloinkin vallitsevat ympäristöolosuhteet ja yhteiskunnallinen tilanne. Fysioterapiaprosessin mukaisesti osaat tutkia asiakkaasi asiakaslähtöisesti ja luotettavasti sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä tutkimistuloksistasi. Osaat suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa.
Opintojesi aikana omaksut taidot kohdata erilaisia ihmisiä sekä ohjata ja harjoittaa heidän liikkumistaan yksilöllisesti ja tilannekohtaisesti. Toimintasi perustuu hallitsemaasi laaja-alaiseen fysioterapiatietoon, minkä ytimenä on fysioterapiatiede ja -tutkimus. Toimintasi perustuu näyttöön perustuviin menettelytapoihin (EBP), joissa paras mahdollinen saatavissa oleva tieto yhdistyy käytännön kokemukseen.
Fysioterapeuttina omaat myös valmiuksia kehittää fysioterapiaa, mikä edellyttää kykyä tarkastella ja arvioida fysioterapiaa kriittisesti sekä soveltaa tutkittua tietoa toimintaan. Osaat ottaa toiminnassasi huomioon myös kansalliset ja kansainväliset haasteet. Lisäksi koulutuksessa omaksut taitoja johtaa ammatillisia ryhmiä ja projekteja. Osaat lisäksi toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti opintojaksokohtaisesti soveltuvin osin huomioiden ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden, sekä niiden tuottaman pääoman. Jätämme tällä pääomalla tuleville sukupolville yhtä paljon mahdollisuuksia kuin meillä on ollut, ellei jopa enemmän.
Pedagogiset toimintatavat
Turun ammattikorkeakoulun pedagogisena linjauksena on innovaatiopedagogiikka. Innovaatiopedagogiikassa oppiminen rakentuu sosiaalikonstruktiiviselle ajattelulle, missä oppija rakentaa uutta tietoa aikaisempaa osaamistaan ja tiimityöskentelyä hyödyntäen. Pedagogiikan tavoitteena on tukea opiskelijaa kehittämään omaan tapaansa oppia ja ajatella, jotta hän omaksuisi työelämää kehittävät ja uudistavat toimintatavat. Oppimisen keskiössä on mm. työelämälähtöisyys, moniammatillisuus ja –alaisuus, opintojen yhdistäminen tutkimus- ja kehittämistoimintaan, yrittäjyys ja kansainvälisyys.
Innovaatiopedagogiikan mukainen toiminta edellyttää sinulta kykyä arvioida omaa osaamistasi realistisesti. Fysioterapeuttikoulutuksessa innovaatiopedagogiikka toteutuu monella tavalla: tapauskuvaustyöskentelynä, asiakastyöskentelynä, paneelikeskusteluina, erilaisia pelejä hyödyntäen, mentorointimallilla (pidemmällä opinnoissa olevat opiskelijat tukevat aloittavien opiskelijoiden itsenäistä opiskelua), videotyöskentelynä jne.
Asiakastyöhön perehdyt ensin simulaatiotilanteissa erilaisten asiakaskuvausten kautta ja osaamisesi kehittyessä työskentelet erilaisten asiakkaiden kanssa projekteissa ja erilaisissa työyhteisöissä. Aidot asiakastilanteet ovat välttämättömyys asiantuntijuuteen kasvullesi. Projektit voivat olla osa moniammatillista ja –alaista tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelu moniammatillisesti tukee sinua hahmottamaan omaa osaamistasi ja fysioterapeutin rooliasi. Projektissa toimiminen valmentaa sinua myös yrittäjyyteen. Opit ottamaan vastuuta omasta toiminnastasi, kehittämään sitä tavoitteisesti ja suunnitelmallisesti. Opit suunnittelemaan ja markkinoimaan palvelutuotteita ja -prosesseja sekä lisäksi arvioimaan niihin liittyviä riskitekijöitä.
Opiskelu fysioterapeuttikoulutuksessa edellyttää itseohjautuvuutta. Lähiopetuksessa korostuu teoreettisen tiedon soveltaminen käytäntöön. Tämä edellyttää sinulta etukäteisvalmistautumista perehtymällä etukäteen oppimateriaaliin esim. verkossa. Erilaiset kirjalliset tehtävät opettavat sinua jäsentämään fysioterapiakokonaisuutta ja harjaantumaan fysioterapian dokumentoinnissa. Itsenäinen opiskelu ei kohdennu pelkästään teoreettiseen opiskeluun vaan myös fysioterapeutin työssä tarvittaviin taitoihin. Pienryhmissä voit harjoitella mm. käsin tapahtuvaa asiakkaan liikkumisen ohjaamista tai lihasvoiman mittaamista. Tiimityyppisessä pienryhmätyöskentelyssä opit ammatin ydinsisältöjen lisäksi työelämässä tarvittavia taitoja esim. ryhmätyöskentelytaitoja ja luovaa ajattelua.
Opettajat ohjaavat oppimistasi ja ottavat ohjauksessa huomioon aikaisemman osaamisesi. Opinto-ohjaaja toimii tutoropettajan työparina ja häneltä saat neuvoja esim. opiskeluaikaan, opintososiaalisiin etuihin liittyvissä kysymyksissä.
Fysioterapeuttikoulutuksessa oppiminen tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä moninaisia pedagogisia ratkaisuja hyödyntäen, mikä edistää taitoasi ajatella kriittisesti ja luovasti sekä kykyäsi toimia työryhmissä fysioterapeutin roolissa.
Arviointi
Fysioterapeuttikoulutuksessa arvioinnin tärkeimpänä tavoitteena on oppimisesi ohjaaminen ja tukeminen sekä ammatillisen kasvusi edistäminen. Arvioinnissa ohjataan sinua omaksumaan työtapoja ja oppimismenetelmiä, joita voit hyödyntää toimiessasi fysioterapeutin asiantuntijatehtävissä. Fysioterapian valtakunnallinen ydinosaamisen kuvaus on arvioinnin lähtökohta. Kuvauksessa määritetään mitä osaamista edellytetään valmiilta fysioterapeutilta.
Arvioinnissa saat palautetta osaamisestasi ja edistymisestäsi suhteessa osaamisen tavoitteisiin. Arvioitavia suoritteita ovat mm. suulliset ja kirjalliset kokeet, oppimistehtävien multimediaesitykset, raportit, oppimispäiväkirjat ja käytännön simulaatiokokeet. Arviointi on hylätty tai hyväksytty (1-5). Suorituksestasi saat joko suullisen tai kirjallisen palauteen. Opettajan arvioinnin ja työyhteisöissä tapahtuvan harjoittelun ohjaajan arvioinnin lisäksi opiskelijan itsearviointi ja opiskelijatoverin suorittama vertaisarviointi ovat tärkeä osa arviointia.
Opintojaksojen arviointikriteerit on kirjattu opintojakson kuvaukseen ja niiden laadinnassa on hyödynnetty Turun ammattikorkeakoulun yleisiä arviointiohjeita. Arviointikriteereissä kuvataan erikseen ammattitieto ja tiedon hankinta, ammattitaito sekä itsearviointi ja vastuun ottaminen oppimisesta. Lisäksi arviointikriteerien tasokuvauksissa on otettu huomioon opiskelijan osaamisen vaiheet (ydinosaaminen ja laajentava osaaminen).
Fysioterapeuttikoulutuksen toimintaa kehitetään keräämällä opiskelijapalautetta esim. opintojaksojen toteutuksesta ja lukuvuosittain palautepäivässä. Turun ammattikorkeakoulussa toteutetaan vuosittain opiskelijatyytyväisyyskysely (opiskelijabarometri). Opintojen päättyessä vastaat AVOP – kyselyyn.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
151 | |||||||||||||||||||||||||||||
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot
(Valitaan kaikki) |
4 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BY07 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 | 2 | 2 | 1.5 | 0.5 | 0.8 | 0.8 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||
TH00BY08 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||
TH00BY09 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1014 |
Viestintäosaaminen
(Valitaan kaikki) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 | |||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1001 |
Fysioterapiaosaamista tukevat opinnot
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BD89 | Ravitsemus fysioterapian tukena | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
TH00BD88 | Lääkehoito fysioterapian tukena | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1002 |
Fysioterapiatyön ammatillisia lähtökohtia
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BD90 | Fysioterapian perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BT83 | Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
TH00BT86 | Kuntoutus – kohti asiakaslähtöistä toimintakyvyn edistämistä ja ylläpitoa | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1003 |
Ihminen toimijana ja oppijana
(Valitaan kaikki) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BY05 | Toiminnallinen anatomia 1 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BD94 | Toiminnallinen anatomia 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
TH00BD95 | Ihmisen oppimisen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1004 |
Ihmisen liikkumisen analysointi ja harjoittamisen perusteet eri ikäkausina
(Valitaan kaikki) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BD96 | Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
TH00BD97 | Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00CJ56 | Patient handling in safe and rehabilitating way | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1005 |
Terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä tukeva ja edistävä fysioterapia
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BU27 | Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BU28 | Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1006 |
Asiakkaan vitaalitoimintoja tukeva fysioterapia
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BE00 | Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE01 | Sisätaudit | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1007 |
Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapia
(Valitaan kaikki) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BE02 | Kipuasiakkaan tutkiminen ja kipuun vaikuttaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BE03 | Ortopedia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BZ56 | Asiakkaan lantio ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BZ57 | Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BZ58 | Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1008 |
Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BE07 | Neurologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE08 | Lasten neurologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00CJ61 | Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1015 |
Psykofyysinen fysioterapia
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BD91 | Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE10 | Psykiatria | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE11 | Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1009 |
Fysioterapian erityispiirteitä eri ikäkausina
(Valitaan kaikki) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00CJ57 | Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE12 | Geriatria | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BE13 | Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1010 |
Fysioterapian perusharjoittelut ja yrittäjyys
(Valitaan kaikki) |
39 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00CJ63 | Fysioterapian ja projektitoiminnan perusteiden soveltaminen asiakasprojekteissa | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
TH00BE15 | Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE16 | Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BE17 | Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE18 | Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE19 | Soveltava liikunta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
59 | |||||||||||||||||||||||||||||
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | 5 | 10 | 5 | 10 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1011 |
Valinnainen harjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 2 | 18 | 2 | 18 | 1 | 1 | 9 | 9 | ||||||||||||||||||||
TH00BE20 | Valinnainen harjoittelu: traumatologisen ja ortopedisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BE21 | Valinnainen harjoittelu: asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF29 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapian psykofyysinen lähestymistapa asiakkaan tukena | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF30 | Valinnainen harjoittelu: ikääntyvän asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF31 | Valinnainen harjoittelu: lapsiasiakkaan toimintakykyä ja osallistumista tukeva fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF32 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapia työhyvinvoinnin tukena | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF33 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapia urheilijan suorituksen tukena | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF34 | Valinnainen harjoittelu: neurologisen asiakkaan toimintaa tukeva fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF35 | Valinnainen harjoittelu: asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF36 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapiapalveluiden tuottaminen yrittäjänä | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF37 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapeuttina projektissa | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF38 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapian ammatillisen oppimisen ohjaaminen ja sen kehittäminen | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF39 | Valinnainen harjoittelu: soveltava liikunta fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukena | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF40 | Valinnainen harjoittelu: fysioterapiaosaamista laajentava ja syventävä fysioterapiaharjoittelu | 6 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1012 |
Fysioterapian kehittäminen
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BY06 | Fysioterapiatiede, laatu ja johtaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BO20 | Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
PFYSIS22-1013 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00BE24 | Fysioterapian opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 5 | 1 | 4 | 1 | 4 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
TH00BE25 | Fysioterapian opinnäytetyön toteuttaminen ja dokumentointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
TH00BE26 | Fysioterapian opinnäytetyön julkistaminen ja kypsyysnäyte | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 61 | 59 | 54 | 0 | 26.5 | 34.5 | 23.5 | 35.5 | 22.5 | 31.5 | 0 | 13.3 | 13.3 | 11.6 | 11.6 | 11.6 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.3 | 11.3 | 10.47 | 10.47 | 10.47 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.