Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön ideoiminen ja suunnitteleminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7062075

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen

- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen

- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta

- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät

- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa

- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi

- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)

- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa

Sisältö

- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen

- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen

- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Säde Huhtanen
Ryhmät
  • PRÖNTS22
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen

- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen

- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta

- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät

- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa

- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi

- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)

- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa

Sisältö

- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen

- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen

- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)

Oppimateriaalit

Ketui verkko-opintojakso

Opetusmenetelmät

Opiskelija valitsee toimeksiannoista tai saa aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa. Opinnäytetyö tehdään pareittain tai 3-hlö ryhmässä. Opinnäytetyö on toteutusmenetelmältään toiminnallinen tai tutkimuksellinen.

Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmän yhteiset ohjaukset säännöllisesti koko syksyn ajan. Henkilökohtainen ohjaus tarpeen vaatiessa, mutta max. 3 kertaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27h=135h.
Opetus sisältää alkuluennon ja itsenäistä opiskelua/ opinnäytetyösuunnitelman työstämistä.
Opintojakson päättyessä opiskelija on tehnyt opinnäytetyösuunnitelman joka sisältää mm.
-Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite
-Keskeiset käsitteet/teoriapohja¨
-Kehittämistyön malli
-Alustava aikataulu ja totetutus

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittänyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kolmen (3) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin

Sisällön jaksotus

Ajoitus viikolla 35-50.
Opinnäytetyöprosessin aloittaminen ja opinnäytetyösuunnitelman esittäminen joulukuun seminaarissa.
Ohjaukset sekä koko ryhmän yhteisiä, että opinnäytetyöntekijöiden henkilökohtaisia ohjauksia.

Opintojaksoon sisältyy myös KunSun opinnäytetyöpajat, jolloin opiskelijalla on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja esittää oma suunnitelma.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan, että kaikki opintojakson osat on suoritettu hyväksytysti ja erikseen sovittujen määräaikojen sisällä.

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Säde Huhtanen
Ryhmät
  • PRÖNTS21
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen

- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen

- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta

- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät

- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa

- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi

- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)

- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa

Sisältö

- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen

- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen

- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)

Oppimateriaalit

KeTuMe verkko-opintojakso

Opetusmenetelmät

Opiskelija valitsee toimeksiannoista itellensä aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa., jonka perusteella opiskelija valitsee toteutusmenetelmän toiminnallinen/tutkimuksellinen

Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ohjaus tarpeen vaatiessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27 t

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittämyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kahdeksn (8) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin

Sisällön jaksotus

DiSKun opinnäyttyöpajat, joilloin on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja/tai esittää oma suunnitelma tai raportti.

Ohjaukset opinnäytetyötä ohjaavan opettaja kanssa sovitaan erikseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen edellyttää opintojakson Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen hyväksyttyä suoritusta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Säde Huhtanen
Ryhmät
  • PRÖNTS20
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen

- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen

- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta

- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät

- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa

- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi

- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)

- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa

Sisältö

- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen

- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen

- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)

Oppimateriaalit

KeTuMe verkko-opintojakso

Opetusmenetelmät

Opiskelija valitsee toimeksiannoista itellensä aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa., jonka perusteella opiskelija valitsee toteutusmenetelmän toiminnallinen/tutkimuksellinen

Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ohjaus tarpeen vaatiessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27 t

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittämyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kahdeksn (8) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin

Sisällön jaksotus

DiSKun opinnäyttyöpajat, joilloin on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja/tai esittää oma suunnitelma tai raportti.

Ohjaukset opinnäytetyötä ohjaavan opettaja kanssa sovitaan erikseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen edellyttää opintojakson Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen hyväksyttyä suoritusta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).