Opinnäytetyön ideoiminen ja suunnitteleminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7062075
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen
- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen
- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta
- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa
- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi
- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)
- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa
Sisältö
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen
- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)
Esitietovaatimukset
Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
Ryhmät
-
PRÖNTS22Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen
- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen
- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta
- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa
- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi
- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)
- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa
Sisältö
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen
- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)
Oppimateriaalit
Ketui verkko-opintojakso
Opetusmenetelmät
Opiskelija valitsee toimeksiannoista tai saa aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa. Opinnäytetyö tehdään pareittain tai 3-hlö ryhmässä. Opinnäytetyö on toteutusmenetelmältään toiminnallinen tai tutkimuksellinen.
Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmän yhteiset ohjaukset säännöllisesti koko syksyn ajan. Henkilökohtainen ohjaus tarpeen vaatiessa, mutta max. 3 kertaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27h=135h.
Opetus sisältää alkuluennon ja itsenäistä opiskelua/ opinnäytetyösuunnitelman työstämistä.
Opintojakson päättyessä opiskelija on tehnyt opinnäytetyösuunnitelman joka sisältää mm.
-Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite
-Keskeiset käsitteet/teoriapohja¨
-Kehittämistyön malli
-Alustava aikataulu ja totetutus
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittänyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kolmen (3) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin
Sisällön jaksotus
Ajoitus viikolla 35-50.
Opinnäytetyöprosessin aloittaminen ja opinnäytetyösuunnitelman esittäminen joulukuun seminaarissa.
Ohjaukset sekä koko ryhmän yhteisiä, että opinnäytetyöntekijöiden henkilökohtaisia ohjauksia.
Opintojaksoon sisältyy myös KunSun opinnäytetyöpajat, jolloin opiskelijalla on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja esittää oma suunnitelma.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan, että kaikki opintojakson osat on suoritettu hyväksytysti ja erikseen sovittujen määräaikojen sisällä.
Esitietovaatimukset
Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
Ryhmät
-
PRÖNTS21Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen
- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen
- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta
- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa
- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi
- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)
- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa
Sisältö
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen
- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)
Oppimateriaalit
KeTuMe verkko-opintojakso
Opetusmenetelmät
Opiskelija valitsee toimeksiannoista itellensä aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa., jonka perusteella opiskelija valitsee toteutusmenetelmän toiminnallinen/tutkimuksellinen
Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ohjaus tarpeen vaatiessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27 t
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittämyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kahdeksn (8) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin
Sisällön jaksotus
DiSKun opinnäyttyöpajat, joilloin on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja/tai esittää oma suunnitelma tai raportti.
Ohjaukset opinnäytetyötä ohjaavan opettaja kanssa sovitaan erikseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen edellyttää opintojakson Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Esitietovaatimukset
Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
Ryhmät
-
PRÖNTS20Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja perustella kehittämiskohteen ja/tai –tarpeen
- soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitoja kuvatessaan kehittämiskohteen tietoperustan näyttöön perustuen
- muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta
- valita kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa
- laatia realistisen suunnitelman ja aikataulun kehittämistoiminnan toteuttamiseksi
- soveltaa ja kehittää ilmaisutaitojaan (suullinen, kirjallinen ja visuaalinen)
- sitoutua ja ottaa vastuun pitkäjänteisestä kehittämistoiminnasta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa
Sisältö
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen
- Opinnäytetyön vertaisarviointi (opponointi)
Oppimateriaalit
KeTuMe verkko-opintojakso
Opetusmenetelmät
Opiskelija valitsee toimeksiannoista itellensä aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa., jonka perusteella opiskelija valitsee toteutusmenetelmän toiminnallinen/tutkimuksellinen
Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ohjaus tarpeen vaatiessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27 t
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittämyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kahdeksn (8) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin
Sisällön jaksotus
DiSKun opinnäyttyöpajat, joilloin on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja/tai esittää oma suunnitelma tai raportti.
Ohjaukset opinnäytetyötä ohjaavan opettaja kanssa sovitaan erikseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen edellyttää opintojakson Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Esitietovaatimukset
Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteisessa. (OPS tekstiin).