Mielenterveys- ja päihdehoitotyön syventävät opinnotLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CL04
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP MIPSY
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• syventää osaamistaan mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidossa
• lisää tietojaan erityisosaamista vaativasta mielenterveys- ja päihdetyöstä
• osaa keskeiset vaativassa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tarvittavat hoitomenetelmät sekä turvallisen hoitoympäristön luomisen
• osaa käyttää työnohjausta ammatillisen kasvun sekä mielenterveyden ja päihdehoitotyön osaamista tukevana menetelmänä.
• tuntee erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä mielenterveyden edistämisen hankkeita ja strategioita.
Sisältö
Sisältö:
• Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
• Päihdetyön erityiskysymykset
• Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
• Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät
• Terveysteknologia väestön mielenterveyden tukemisessa
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 22.04.2025
Ajoitus
22.04.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sonja Sahla
Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
-
PSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
-
MSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
-
MSAISS22Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
-
PSHTS22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
Tavoitteet
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP MIPSY
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• syventää osaamistaan mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidossa
• lisää tietojaan erityisosaamista vaativasta mielenterveys- ja päihdetyöstä
• osaa keskeiset vaativassa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tarvittavat hoitomenetelmät sekä turvallisen hoitoympäristön luomisen
• osaa käyttää työnohjausta ammatillisen kasvun sekä mielenterveyden ja päihdehoitotyön osaamista tukevana menetelmänä.
• tuntee erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä mielenterveyden edistämisen hankkeita ja strategioita.
Sisältö
Sisältö:
• Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
• Päihdetyön erityiskysymykset
• Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
• Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät
• Terveysteknologia väestön mielenterveyden tukemisessa
Oppimateriaalit
Opintojaksoon ei kuulu varsinaista oppikirjaa. Käytössä ajantasaiset verkkomateriaalit sekä opettajan materiaali ITS:ssä.
Opetusmenetelmät
Me-We-Us menetelmä.
Ennakkotehtävien avulla opiskelija tutustuu käsiteltävään aiheeseen. Tunneilla aiheesta reflektoidaan ensin pienryhmissä ja sitten koko ryhmän kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson päättyessä verkossa. Tentin voi uusia sovittuna ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustelua aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu
Oman oppimisen reflektio suullisesti ja kirjallisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa 135 opiskelijan työtuntia
Ennakkotehtävät
Oman osaamisen kansio
Tentti
Sisällön jaksotus
Opintojaksolle voi osallistua, kun Mielenterveys- ja päihdetyön perusopinnot ja perusharjoittelu (MIHA) on suorittu hyväksytysti.
Opintojaksossa syvennytään mielenterveys- ja päihdetyön teemoihin.
Opintojakso sisältää seuraavat teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
- Itsetuhoinen asiakas
- Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
- Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät ja hankkeet, TKI- integraatio
- Syventävä osaaminen eri-ikäisten mielenterveys- ja päihdetyössä
Opintojakso toteutetaan viikoittain vaihtuvien teemojen pohjalta. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä opiskelua.
Opintojakso on toteutetaan kokonaan etänä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan:
Its tehtävät hyv/hyl
Oman osaamisen kansio Hyl-K5
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.03.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 20.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Mäkinen
Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
-
PSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
-
MSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
-
MSAISS22Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
-
PSHTS22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
Tavoitteet
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP MIPSY
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• syventää osaamistaan mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidossa
• lisää tietojaan erityisosaamista vaativasta mielenterveys- ja päihdetyöstä
• osaa keskeiset vaativassa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tarvittavat hoitomenetelmät sekä turvallisen hoitoympäristön luomisen
• osaa käyttää työnohjausta ammatillisen kasvun sekä mielenterveyden ja päihdehoitotyön osaamista tukevana menetelmänä.
• tuntee erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä mielenterveyden edistämisen hankkeita ja strategioita.
Sisältö
Sisältö:
• Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
• Päihdetyön erityiskysymykset
• Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
• Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät
• Terveysteknologia väestön mielenterveyden tukemisessa
Oppimateriaalit
Opintojaksoon ei kuulu varsinaista oppikirjaa. Käytössä ajantasaiset verkkomateriaalit sekä opettajan materiaali ITS:ssä.
Opetusmenetelmät
Me-We-Us menetelmä.
Ennakkotehtävien avulla opiskelija tutustuu käsiteltävään aiheeseen. Tunneilla aiheesta reflektoidaan ensin pienryhmissä ja sitten koko ryhmän kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson päättyessä verkossa. Tentin voi uusia sovittuna ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustelua aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu
Oman oppimisen reflektio suullisesti ja kirjallisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa 135 opiskelijan työtuntia
Ennakkotehtävät
Oman osaamisen kansio
Tentti
Sisällön jaksotus
Opintojaksolle voi osallistua, kun Mielenterveys- ja päihdetyön perusopinnot ja perusharjoittelu (MIHA) on suorittu hyväksytysti. Lisäksi muut perusopinnot on pääosin suoritettu.
Opintojaksossa syvennytään mielenterveys- ja päihdetyön teemoihin.
Opintojakso sisältää seuraavat teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
- Itsetuhoinen asiakas
- Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
- Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät ja hankkeet, TKI- integraatio
- Syventävä osaaminen eri-ikäisten mielenterveys- ja päihdetyössä
Opintojakso toteutetaan viikoittain vaihtuvien teemojen pohjalta. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä opiskelua.
Opintojakso on toteutetaan kokonaan etänä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan:
Its tehtävät hyv/hyl
Oman osaamisen kansio Hyl-K5
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
10.02.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sonja Sahla
Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
-
PSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
-
MSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
-
MSAISS22Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
-
PSHTS22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
Tavoitteet
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP MIPSY
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• syventää osaamistaan mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidossa
• lisää tietojaan erityisosaamista vaativasta mielenterveys- ja päihdetyöstä
• osaa keskeiset vaativassa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tarvittavat hoitomenetelmät sekä turvallisen hoitoympäristön luomisen
• osaa käyttää työnohjausta ammatillisen kasvun sekä mielenterveyden ja päihdehoitotyön osaamista tukevana menetelmänä.
• tuntee erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä mielenterveyden edistämisen hankkeita ja strategioita.
Sisältö
Sisältö:
• Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
• Päihdetyön erityiskysymykset
• Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
• Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät
• Terveysteknologia väestön mielenterveyden tukemisessa
Oppimateriaalit
Opintojaksoon ei kuulu varsinaista oppikirjaa. Käytössä ajantasaiset verkkomateriaalit sekä opettajan materiaali ITS:ssä.
Opetusmenetelmät
Me-We-Us menetelmä.
Ennakkotehtävien avulla opiskelija tutustuu käsiteltävään aiheeseen. Tunneilla aiheesta reflektoidaan ensin pienryhmissä ja sitten koko ryhmän kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson päättyessä verkossa. Tentin voi uusia sovittuna ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustelua aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu
Oman oppimisen reflektio suullisesti ja kirjallisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa 135 opiskelijan työtuntia
Ennakkotehtävät
Oman osaamisen kansio
Tentti
Sisällön jaksotus
Opintojaksolle voi osallistua, kun Mielenterveys- ja päihdetyön perusopinnot ja perusharjoittelu (MIHA) on suorittu hyväksytysti.
Opintojaksossa syvennytään mielenterveys- ja päihdetyön teemoihin.
Opintojakso sisältää seuraavat teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys mielenterveyden tukemisessa
- Itsetuhoinen asiakas
- Vähemmistö- ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt
- Kansainväliset ja kansalliset mielenterveyden ajankohtaiset menetelmät ja hankkeet, TKI- integraatio
- Syventävä osaaminen eri-ikäisten mielenterveys- ja päihdetyössä
Opintojakso toteutetaan viikoittain vaihtuvien teemojen pohjalta. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä opiskelua.
Opintojakso on toteutetaan kokonaan etänä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan:
Its tehtävät hyv/hyl
Oman osaamisen kansio Hyl-K5
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.