Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00CK82
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.
Sisältö
Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 04.04.2025
Ajoitus
11.04.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tuija Leinonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.
Sisältö
Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.
Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 16.5 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.
Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 16.5 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its pulmanurkka/yleiskatsaus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.
Hylätty (0)
alle 35p = Hylätty (0)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
49-55 p = H3
56-62 p = H4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
63-70 p = K5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 03.02.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 02.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Minna Nurminen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.
Sisältö
Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.
Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.
Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its pulmanurkka/yleiskatsaus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.
Hylätty (0)
alle 35p = Hylätty (0)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
49-55 p = H3
56-62 p = H4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
63-70 p = K5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tuija Leinonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.
Sisältö
Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.
Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.
Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its pulmanurkka/yleiskatsaus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.
Hylätty (0)
alle 35p = Hylätty (0)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
49-55 p = H3
56-62 p = H4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
63-70 p = K5