Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksentekoLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CL08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

KLIINISEN HOITOTYÖN YRITTÄJYYS, KEHITTÄMINEN, JOHTAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO 5 OP HYJO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Opiskelija
· harjaantuu itsensä johtamisessa
· tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
· tutustuu johtamisammatin mahdollisuuksiin ja tunnistaa perustutkintonsa jälkeiset urakehitysmahdollisuudet
· ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
· ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden sekä tiedonhallinnan päätöksenteon perusteena
· saa valmiuksia työhyvinvoinnin johtamiseen ja osaa toimia rakentavasti työyhteisössä
· osaa toimia hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
· perehtyy johtamistyön edellytyksiin ja saa valmiuksia lähijohtamiseen (tiimit, työryhmät) ja kehittämiseen
· tuntee johtamisen perusprosessit
· tunnistaa tuloksellisen, vaikuttavan ja kestävän toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä ja sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
· ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa kehitysmyönteisesti
· käyttää soveltuvia kehittämistyön ja palvelumuotoilun menetelmiä

Sisältö

Sisältö
· Itsensä johtaminen
· Johtaminen ammattina
· Sosiaali- ja terveysalan johtamisen erityispiirteet ja reunaehdot
· Vastuullisuus, laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa
· Tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtaminen
· Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen
· Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden perusteet

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

18.03.2025 - 20.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Riikka Teuri
  • Teija Franck
Ryhmät
  • PSHSK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
  • PSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
  • PSHTK23B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
  • MSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
  • MSAISS22
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHSS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A

Tavoitteet

KLIINISEN HOITOTYÖN YRITTÄJYYS, KEHITTÄMINEN, JOHTAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO 5 OP HYJO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Opiskelija
· harjaantuu itsensä johtamisessa
· tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
· tutustuu johtamisammatin mahdollisuuksiin ja tunnistaa perustutkintonsa jälkeiset urakehitysmahdollisuudet
· ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
· ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden sekä tiedonhallinnan päätöksenteon perusteena
· saa valmiuksia työhyvinvoinnin johtamiseen ja osaa toimia rakentavasti työyhteisössä
· osaa toimia hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
· perehtyy johtamistyön edellytyksiin ja saa valmiuksia lähijohtamiseen (tiimit, työryhmät) ja kehittämiseen
· tuntee johtamisen perusprosessit
· tunnistaa tuloksellisen, vaikuttavan ja kestävän toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä ja sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
· ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa kehitysmyönteisesti
· käyttää soveltuvia kehittämistyön ja palvelumuotoilun menetelmiä

Sisältö

Sisältö
· Itsensä johtaminen
· Johtaminen ammattina
· Sosiaali- ja terveysalan johtamisen erityispiirteet ja reunaehdot
· Vastuullisuus, laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa
· Tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtaminen
· Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen
· Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden perusteet

Oppimateriaalit

oppimateriaali löytyy ITS alustalta linkkeinä tai lähteinä

Opetusmenetelmät

Ohjeistettua lähi- ja verkkotyöskentelyä, aktivoivat teorialuennot, itsenäinen perehtyminen materiaaleihin, kirjallisten tehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely pienryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiaikataulu sovitaan opintojakson alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen, case-pohjainen oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEEMA 1: Johtaminen sote-alalla
- lähi- ja verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, tentti ja itsenäinen tehtävä johtamisosaamisen kehittämisestä

· TEEMA 2: Yrittäjyysosaaminen
- lähi- ja verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, yrittäjyyden kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin ryhmätehtävä

· TEEMA 3: Minä kehittäjänä
- lähi- ja verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, Hackathon -työskentely eli todellisten työelämän ongelmien eli toimeksiantajien esittämien haasteiden ratkaiseminen

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu viikoilla 12 - 16

Sisältö:
· TEEMA 1: Johtaminen sote-alalla
-sisällöt: eettinen johtaminen, päätöksenteko, tietojohtaminen, työhyvinvoinnin johtaminen, muutosjohtajuus, asiantuntijana kehittyminen

· TEEMA 2: Yrittäjyysosaaminen
-Sisällöt: sote-alan yrittäjyyden perusteet, yrittäjyyskompetenssit, asiakaslähtöisyys, palvelumuotoilu

· TEEMA 3: MInä kehittäjänä
-Sisällöt: osaamisen kehittäminen, urapolun kehittäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista tai tapaamisissa, ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.

Opintojakson osallistumiseen edellytetään noin 100 op ja seuraavat opintojaksot suoritettuna:

- SUSTAINABLE CLIENT-ORIENTED SOCIAL AND HEALTH SERVICES AND THE BASICS OF ENTRPREUNERSHIP 5 op
- DIGITAALISET PALVELUT, TULEVAISUUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT, JOHTAMINEN JA KEHITYSTYÖ 4 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen tehtävät :hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Ryhmätehtävä: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Työpajat: Edellyttävät 100 % läsnäoloa. Läsnäoloksi lasketaan osallistuminen tunnin alusta tunnin loppuun. Ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Tentti: numeerinen arviointi HYL-5

Hylätty (0)

Osallistumisia tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.