Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00CK82

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.

Sisältö

Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 02.05.2025

Ajoitus

28.04.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Katri Mattsson
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.

Sisältö

Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 04.04.2025

Ajoitus

11.04.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 45

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.

Sisältö

Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 16.5 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 16.5 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 03.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 02.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Minna Nurminen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHSK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.

Sisältö

Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.01.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHTK23B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.

Sisältö

Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti (tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 31.1 klo 8-23 välisenä aikana), reflektiotehtävä on It'sissä ja palaute annetaan linkin kautta Peppiin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5