Siirry suoraan sisältöön

Hoitotieteen, etiikan ja näyttöön perustuvan hoitotyön perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CX79

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
• tuntee hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet sekä kansalliset ja kansainväliset ohjeet.
• osaa soveltaa hoitotyön arvoja ja eettisiä periaatteita hoitotyössä, terveydenhuollon palveluissa ja digitaalisissa palveluissa.
• tuntee näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä.
• osaa hakea tietoa yleisimpien terveystieteiden tietokantojen avulla.

Sisältö

• Epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet.
• Eettinen lähestymistapa hoitotyössä.
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely.
• Hoitotiede tieteenalana.
• Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja perusteet hoitotyössä.
• Tiedonhakuopinnot 1 op.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.02.2025

Ajoitus

28.02.2025 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kero
  • Hannele Mikkola
Ryhmät
  • PSHTS24M
    Sairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M

Tavoitteet

Opiskelija:
• tuntee hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet sekä kansalliset ja kansainväliset ohjeet.
• osaa soveltaa hoitotyön arvoja ja eettisiä periaatteita hoitotyössä, terveydenhuollon palveluissa ja digitaalisissa palveluissa.
• tuntee näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä.
• osaa hakea tietoa yleisimpien terveystieteiden tietokantojen avulla.

Sisältö

• Epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet.
• Eettinen lähestymistapa hoitotyössä.
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely.
• Hoitotiede tieteenalana.
• Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja perusteet hoitotyössä.
• Tiedonhakuopinnot 1 op.

Oppimateriaalit

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. tai e-kirja 2015. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Helsinki. Luvut 1-8.
Suomen lait ja asetukset
Artikkelit ja videomateriaali ITS-alustalla

Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin oppimateriaalina https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

hotus.fi sivut
Huovinen ym. Kliininen hoitotyö 2023, (11. uudistettu painos). Luku 1.1.1 Näytön osa-alueet.

Tenttimaterial:
ItsLearning ITS materiaali
Etiikka hoitotyössä kappaleet: 2-8
Huovinen ym. Kliininen hoitotyö 2023, (11. uudistettu painos). Luku 1.1.1 Näytön osa-alueet.

Opetusmenetelmät

oppimiskeskutelut
Ryhmätyöt
Oppimispäiväkirja (Työkalupakki)
Itsenäinen työskentely
Tieteellinen kirjoittaminen
Seminaaritöiden esitys
Simulaatio
Yksilötentti
Tiedonhankinnan perusteet -toteutus verkossa, sisältäen lähiopetuksena aloitusinfon ja ohjauksen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti Turun AMK ICT-kampuksella 27.3. 2025
Uusintatenttipäivä sovitaan yhdessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käytämme tällä kurssilla erilaisia oppimismenetelmiä
Oppimiskeskustelut
Ryhmätyöt
Yksilölliset reflektoivat tehtävät (oppimispäiväkirja eli työkalupakki), digitaaliset oppimisympäristöt ja aktivoivat ryhmätyömenetelmät, pääpaino suomen kielen sanaston kartuttamisessa (lisää suomen kielen sanoja), simulaatio

Tiedonhankinnan perusteet: Itsenäinen oppiminen verkossa pedagogisena työskentelytapana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole mahdollista korvata muilla suorituksilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5 x 27h) = 135 h
1 opintopiste (op) on yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
Tuntityöskentely ja Oppimiskahvila (0,5 op)
Hoitotiede ja näyttöön perustuva hoitotyö (1 op)
Oppimispäiväkirja (työkalupakki) (0,5 op)
Seminaarityö ja sen esittäminen (1 op)
Yksilötentti ja simulaatio(1 op)
Tiedonhankinta (1 op) = 27 tuntia

Sisällön jaksotus

Viikot 9-13
Teemat:
1. Hoitotyön arvot ja eettiset perioaatteet
2. Moraaliteoriat ja eettiset ongelmat hoitotyössä
3. Hoitotiede ja näyttöön perustuva hoitotyö
4. Seminaarityö ja tieteellinen raportointi
5. Tiedonhankinta
6. Simulaatio

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi (1 op) on oma, erillinen kurssi ItsLearningissä.

Aloitusinfo: 28.2. 2025 aloituskerran yhteydessä
Ohjaustapaaminen (1 h): 7.3. klo 8.15-9.45
Tehtävien viimeinen palautuspäivä: lisätään
Opettaja informaatikko Hannele Mikkola

Viestintäkanava ja lisätietoja

Vain sähköpostilla

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimiskahvila ja oppimispäiväkirja (työkalupakki) (1 op)
Seminaarityö ja sen esittäminen (1 op) arviointi 0-5
Yksilötentti (1 op) arviointi 0-5
Tiedonhankinta (1 cr) arviointi 0-5

Opiskelijoiden panos ja osallistuminen ryhmätyöhön voivat vaikuttaa yksilölliseen arvosanaan.
Opintojakson arvosana on numeeristen arviointien keskiarvo.

Hylätty (0)

Tiedot
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai
hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen

Tiedot
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa
tilanteen mukaan.

Asenteet
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.

Tiedot
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan
valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.

Asenteet
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen,
taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot
Ymmärtää opintojakson laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.