Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA42
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 24.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Luentojen lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään xxx
Tehtäviä ei oteta vastaan 1.11.24 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Hanketyöskentely:
Sisällön jaksotus
Luento-osuuden vastuuopettaja Susanna Virta. Hankeosuuksien vastuuopettajat tulevat hankkeista.
16.1. kello 8- 13 Jakson aloitus ja sosiaalipedagogiikka (SV)
23.1. kello 8- 11 Hanketyön aloitus
27.1. kello 8.00 - 13.00 Osallisuus ja sen tasot (LN)
3.2. kello 8.00 - 13.00 Osallistavat menetelmät (SV)
10.2. kello 8.00 -13.00 Rakenteellinen sosiaalityö (LN)
27.2. Hanketyö
6.3. Hanketyö
13.3. kello 9-12 Hanketyön väliohjaus
20.3. Hanketyö
27.3. Hanketyö
3.4. Hanketyö
10.4. 8.00 - 11.00 Hanketyön päätös
Tee itsearvionti x. mennessä ja vertaisarviointi viimeistään xx.25.
Kurssin arviointi alkaa xx.25, jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento-osuuden (2 op) tehtävien palauttaminen hyväksytysti kurssin loppuun mennessä, tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus.
Hanketyö (3 op): Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista hanketyöskentelyyn sekä siihen liittyvään lähiopiskeluun (aloitus, väliohjaus, loppuseminaari). Numeerinen arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina, joista muodostuu opintojakson arvosana.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän ei ole osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut aktiivisesti ja innovatiivisesti hanketyöhön.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marju Lindholm
- Laura Närvi
- Tiina Laakso
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Hanketyöskentelyyn osallistuminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu
Hanketyöskentelyyn osallistuminen
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja Laura Närvi
Opetus parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 14-18 välillä, viikot 36-44
4.9. kello 16--17 Hanketotutus alkaa Come stronger-hanke,
16.10 kello 16 -18 Hanketoteutus loppuu
Jakson teoriaosuus toteutetaan itsenäisenä opiskeluna ja parin kanssa kirjoittamisena Itslearning-alustalla.
1. Itsenäisen opiskelun kokonaisuus avautuu 4.9. ja sulkeutuu 16.10. Opiskelija voi suorittaa sitä oman aikataulunsa mukaan. Opintokokonaisuus käsittää 4 eri teemaa.
2. Opiskelija kirjoittaa jokaisesta jakson teemasta vuorotellen a) postauksen teemasta (2 kertaa) b) kommentitn toisen opiskelijan postaukseen (2 kertaa). Tarkempi ohjeistus löytyy Itsistä.
3. Teoriaosuus arvioidaan hyväksytty/ täydennettävä
Jakson arvosana tulee hanketyöskentelyn pohjalta.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) kurssin loppuun mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Opiskelija on osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja innovatiivisesti hanketyöhön.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
AVOSOSERK24VSosionomi (AMK), Salo, verkko K24
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Itsistä jakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset
Itsenäinen- ja parityöskentely
Hanketyöskentely pienryhmässä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento
Blogi-kirjoitus
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätyöskentely
Hanketyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset 0,5 op
Itsenäinen ja parityöskentely 1,5 op
Hanketyöskentely 3 op
Sisällön jaksotus
HUOM! Toteutus on tarkoitettu erikoispolkuopiskelijoille, jotka erikoistuvat varhaiskasvatukseen. Opintojakson materiaalit on valittu tästä näkökulmasta.
Kurssin luento-osuudesta (4 teemaa) kirjoitetaan parin kanssa blogia. Lisäksi Luento-opetuksiin sisältyy palauettavia tehtäviä.
Opetus parittomien viikkojen tiistaisin klo 14-18 välillä, viikot 35-51
Viikko 43 tiistai 22.10 kello 16-18 Opintojakson aloitus / Susanna Virta
Viikko 45 tiistaina 5.11 kello 14-16 Hanketyöskentelyn aloitus
Viikko 49 tiistai 3.12. kello 14-16 Hanketyöskentelyn päättäminen
Kurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 13.12.2024 mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento-osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty
Kurssin arvosana annetaan hanketyöskentelyn perusteella.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
56 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Laura Närvi
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Luentojen lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään pe 1.11.24 (vko 44)
Tehtäviä ei oteta vastaan 1.11.24 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Hanketyöskentely: Osallistut joko Vince- (Virtual Integration Home - Promoting Inclusion and Inclusion Digitally) tai Biodiversiteettipuisto -hankkeen (Urban Biodiversity Parks) toimintaan. Tarkempaa tietoa saat hankeosion aloituksessa 9.9.24.
Sisällön jaksotus
Luento-osuuden vastuuopettaja Susanna Virta. Hankeosuuksien vastuuopettajat tulevat hankkeista.
Opetuspäivä maanantai, viikot 35-44
Jakso jakautuu luento-opetukseen (2op) ja hankeosuuteen (3op).Luento-osuudessa kirjoitetaan blogia jokaisen luennon jälkeen blogi-parin kanssa. Hankeosuudessa osa opiskelijoista tekee toimeksiannon VINCE -hankkeelle ja toinen osa Biodiversiteetti -hankkeelle.
2.9.24 Jakson aloitus ja tehtävät. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio 8-13 SV /Luento
9.9.24 Hanketyöskentely alkaa 9-12 (SK/OT,EB)
16.9.24 Osallisuus ja sen tasot 9-14 LN /Luento
23.9.24 Rakenteellinen sosiaalityö: Kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat 10-15 LN /Luento
30.9.24 Menetelmät 9-14 SV /Luento
- osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
7.10.24 Hanketyön väliohjaus 9-12 (SK,RR/EB, OT)
Hanketyön toteutus, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
21.10.24 Hanketyön loppuseminaari 9-12 (SK,RR/EB).
Tee itsearvionti 21.10. mennessä ja vertaisarviointi viimeistään 22.10.24.
Kurssin arviointi alkaa 21.10.24, jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento-osuuden (2 op) tehtävien palauttaminen hyväksytysti kurssin loppuun mennessä, tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus.
Hanketyö (3 op): Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista hanketyöskentelyyn sekä siihen liittyvään lähiopiskeluun (aloitus, väliohjaus, loppuseminaari). Numeerinen arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina, joista muodostuu opintojakson arvosana.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän ei ole osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut aktiivisesti ja innovatiivisesti hanketyöhön.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) kurssin loppuun mennessä.
Englanniksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 09.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Katri Viippo
- Tiina Laakso
- Laura Närvi
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 9.4.2024.
Tehtäviä ei oteta vastaan 9.4.2024 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Hanketyöskentely: sisältää erilaisia tehtäviä ja työskentelymenetelmiä jotka selviävät hankkeen alussa (3op). Arvioidaan 1-5 josta tulee koko kurssin (5op) arvosana.
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä maanantai, viikot 3-15
Jakso jakautuu luento-opetukseen (2op) ja hankeosuuteen (3op).Luento-osuudessa kirjoitetaan blogia jokaisen luennon jälkeen blogi-parin kanssa. Hankeosuudessa osa opiskelijoista tekee toimeksiannon VINCE -hankkeelle ja osa Maakunta Työllistää -hankkeelle.
15.1. Jakson aloitus ja tehtävät. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio 9-14 SV /Luento
22.1. Osallisuus ja sen tasot 9-14 LN /Luento
29.1. Hanketyöskentely alkaa 9-12 HK ja RR & TL ja KV /Hanke
5.2. Menetelmät 9-14 SV /Luento
- osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
12.2. Kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat 9-14 LN /Luento
26.2. Väliohjaus 9-12 RR ja HK & TL ja KV /Hanke
Maaliskuu: hanketyön toteutus, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
8.4. Hanketyön purku 9-12 RR ja HK & TL, KV /Hanke
Kurssin arviointi alkaa 9.4. 24 jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Meeri Rusi
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
ryhmätyöskentely
parityöskentely
oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Kehittämällä oppiminen
Luento-opetus
Blogi-kirjoitus
Sisällön jaksotus
ti 5.9. klo 9-14.00 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
ti 12.9. klo 9-14.00 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
ti 19.9. klo 9- 14.00 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
ti 26.9 klo 9-14.00 Menetelmät (SV)
Luennoista kirjoitetaan blogi-kirjoitus parin kanssa joka arvioidaan hyv/hyl.
Blogi-kirjoitus tulee valmistua perjantain aikana jotta vastakirjoittaja ehtii kommentoida la-su aikana ennen seuraavaa tuntia.
Opintojakson hankkeissa (DigiSosku ja Vince) tehtävä osio:
7.9.23 klo 9-11.30 Yhteinen aloitus. Meeri Rusi (DigiSosku), Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen (Vince).
21.9.23 klo 9-11.30 Väliohjaukset. Meeri Rusi, Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen.
10.10.23 klo 9-11.30 Ryhmät esittävät tuloksiaan ja tuotoksiaan (sekaryhmät). Meeri Rusi, Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen.
Loppuraportti palautetaan 10.10.23 (2. palautuspäivä 30.11.23, 3. palautuspäivä 31.3.24). Tarkemmat ohjeet Itslearningissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hankeosio (suunnittelu, toteutus, esittäminen ja raportointi hyväksytysti (HYV/Täyd)
Itsearviointi ja ryhmän vertaisarviointi.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Kuvataan Itslearningissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op. Se toteutetaan VINCE-hankkeessa. Ohjaavina opettajina toimivat Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki.
Läsnäolo opetuksessa 100% josta 50% mahdollisuus tehdä korvaavina tehtävinä.
Sisällön jaksotus
Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op)
Tarkemmat tiedot hanketyön osuudesta päivitetään ennen jakson alkamista.
Muutokset ovat mahdollisia.
29.8. klo 8-10 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716
31.8.23 klo 8-10 Projektitoteutuksen käynnistys ja mahdollinen ryhmäjako (Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki)
3.10. klo 8-10 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
10.10. klo 8-10 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
24.10. klo 8-10 klo 8-9 Projektitoteutuksen purku (Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki), 9-10 Menetelmät ( SV)
31.10 klo 8-10 Tehtävien purku (RR & SV)
Projektitoteutuksen väliohjaukset sopimuksen mukaan.
Projektitoteutuksen arviointi HYL/T1-K5 tehdään itse- ja vertaisarviointina.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
AVOSOSERK23VSosionomi (AMK), Turku, verkko K23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Kuvataan Itslearningissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op
Sisällön jaksotus
Opettajat: Susanna Virta ja Riina Riihimäki
Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op).
Jakson verkko-opetus:
ke 30.8. klo 14-16 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
klo 16-18 Osallisuuden tasot, ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
ke 22.11 klo 14-15 Menetelmät (SV)
klo 15-16 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
klo 17-18 hanketyö (KP)
Hanketyön ajoittuminen ja tarkempi sisältö julkaistaan ennen jakson alkamista Itslearningissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 25.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Kaija Penttala
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Kuvataan Itslearningissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op
Sisällön jaksotus
Opettajat: Kaija Penttala ja Susanna Virta
Hanketyön osuus: Hanna Kirjavainen ja Niina Vuoristo
Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op)
18.1. klo 16-18 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716
1.2. klo 16-17 Hanketyön osuuden aloitus (HK ja NV)
1.2 klo 17-18 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (KP)
Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952
8.2. klo 16-18 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (KP)
Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952
15.2. klo 16-18 Menetelmät (SV)
PROJEKTITYÖSKENTELYÄ JOKA KESKIVIIKKO KLO 16-18 AJALLA 22.2. - 12.4.
Opiskelijat toteuttavat osana jaksoa Digismarts -hankkeen ja Turun kaupungin konsernihallinnon yhteistyöllä toteutettavan ihmisoikeuskampanjan ja webinaarin digitaalisesta osallisuudesta.
Projektiryhmät työstävät 1) ihmisoikeuksiin liittyvää some-kampanjaa, 2) toteuttavat kyselyn nuorten kokemuksista ihmisoikeuksiin liittyen, ja 3) järjestävät webinaarin nuorten osallisuudesta.
Projektin toimeksiannot kuvataan Teamsissä tiimissä nimeltä "Ihmisoikeuspäivä 4.5.2023." johon opiskelijat saavat oikeudet.
Projektin aikataulu:
Projektin suunnittelu 1.2 - 28.2. Suunnitelmaseminaari 1.3.2023 klo 16-18.
Projektin toteutus 1.3 - 5.4.
Webinaari digitaalisesta osallisuudesta 5.4 klo 16-18
Projektin päättäminen ja arviointi 5.4 - 12.4.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Projektin työskentelyalue on Teams.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Liisa Pirinen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento-opetus
Blogi-kirjoitus
Kenttäharjoittelu
Itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajojen valmistelu: suunnittelu, toteutus ja esittely (3op)
Sisällön jaksotus
16.1. klo 9-14.00 sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
23.1. klo 10-15.00 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (KP)
30.1. klo 9.15-12.15 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (KP)
06.2. klo 9-14.00 menetelmät (SV)
Luennoista kirjoitetaan blogi-kirjoitus parin kanssa joka arvioidaan hyv/hyl.
Blogi-kirjoitus tulee valmistua perjantain aikana jotta vastakirjoittaja ehtii kommentoida la-su aikana ennen seuraavaa tuntia.
Työpajatyöskentelyn aikataulu:
25.1.2023 Työpajojen aloitustapaaminen
13.2.2023 Opiskelijat suunnittelevat ryhminä toteutukset (9-15)
17.2.2023 Suunnitelmien palautus Itsiin (HYV/Täyd)
27.2.2023 Työpajat 1 ja 2
- 9.00-11.30 työpaja 1
- 12.30 -15.00 työpaja 2
6.3.2023 Työpajat 3 ja 4
13.3.2023 Työpajat 5 ja 6
20.3.2023 Työpajat 7 ja 8 (klo 9-11 ja 12.30-14.30)
27.3.2023 Työpaja 9 ja kello 12.30 -15.00 opiskelijoilla aikaa loppuraportin suunnitteluun
3.4.2023 Lopputapahtuma 9-14 (Erillinen ohjelma myöhemmin)
6.4.2023 Raportin palautus (Hyv/Täyd)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työpajan suunnittelu, toteutus, 3.4 esittäminen ja 6.4 raportointi hyväksytysti (HYV/Täyd)
Itsearviointi ja ryhmän vertaisarviointi.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 22.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Arviointiasteikko
H-5