Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA48

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä
• kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa
• osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi
• osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
• osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
• kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
• kirjallisuuskatsaus

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

66 - 75

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mira Lehti
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22

Tavoitteet

• tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä
• kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa
• osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi
• osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
• osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
• kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
• kirjallisuuskatsaus

Oppimateriaalit

Löytyy Itslearningista

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu. Osallistuminen aloitusinfoon on suositeltavaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

12.3.2025
16.4.2025
14.5.2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Sisällön jaksotus

Jakso toteutetaan TERHYn yhteisinä opintoina. Alustana on It's Learning. Jakson suorittaminen ajoittuu tammi-toukokuulle 2025.

Jakson aloitusinfo (ei pakollinen) on 14.1.2025 klo 16-17 verkossa. Zoom-linkki infoon on ITSissä.

Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna tehtäviä tehden, materiaaleihin perehtyen ja tentin suorittamalla. ITsin suunnitelmissa on aiheeseen liittyviä, laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä ja niiden työstämiseen tai ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.

Jakson osa-alueet:

1. Orientaatio tutkimus- ja kehittämistoimintaan
2. Johdanto kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
3. Johdanto kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
4. Johdanto tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamiseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
5. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä lähtökohtia ja ohjeita (Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeet korkeakouluille).
6. Tentti (Jakson arvosana).

Mahdollisia tenttipäiviä on kolme. Tentti on auki 45 min Itsissä em. tenttipäivinä klo 8-23 välillä. Tentti on suoritettava kerralla loppuun, kun sen on tenttipäivänä avannut. Mikäli sinulla on oikeus tentin lisäaikaan, ilmoita tämä ajoissa vastuuopettajalle.

Opintojakson kokonaissuoritusaika on 14.1.-18.5.2024. Tähän mennessä myös kaikki tehtävät on oltava suoritettuna. Yksittäisenkin tehtävän tekemättä jättäminen siirtää koko opintojakson arvioinnin seuraavan toteutuksen arvioinnin yhteyteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet
1. suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
2. olet täyttänyt reflektiotehtävän

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5 

Hylätty (0)

Et ole suorittanut hyväksytysti kaikkia verkkokurssin tehtäviä ja/tai tehnyt tenttiä hyväksytysti (alle 35 p).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Olet suorittanut hyväksytysti kaikki verkkokurssin tehtävät ja saanut tentistä numeron 35-41 p (T1) tai 42-48p (T2).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Olet suorittanut hyväksytysti kaikki verkkokurssin tehtävät ja saanut tentistä 49-55 p (H3) tai 56-62p (H4).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Olet suorittanut hyväksytysti kaikki verkkokurssin tehtävät ja saanut tentistä 63-70 p (K5).

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 10

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
Ryhmät
  • DKOTYK24
    Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

• tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä
• kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa
• osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi
• osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
• osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
• kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
• kirjallisuuskatsaus

Oppimateriaalit

Tietoa tiedonkeruusta:

Saaranen-Kauppinen, Anita & Puusniekka, Anna 2006. Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. . (Viitattu 5.6.2020.) 

sekä muut soveltuvat lähteet

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen,
luento-opetus,
itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen,
luento-opetus,
ohjaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämistehtävän suunnitelman luominen ja teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen 5op

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävän suunnitelman luominen ja teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen hyväksytysti ohjeen (itsissä) mukaan

Sisällön jaksotus

Toteutus on suunnattu vain ryhmän dkotyk24 opiskelijoille.

Opetus tiistaisin klo 16-18, 7.1. ja 11.2.

ti 7.1 klo 16-18 Aloituskerta, ohjeet ja pohdinnat /HR

ti 11.2 klo 16-18 Suunnitelmien läpikäymistä ja reflektiota /HR

tapaamispaikka: https://turkuamk.zoom.us/j/61669205175

Muutokset mahdollisia. Läsnäolovelvollisuus kahdella tapaamiskerralla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävän suunnitelman luominen ja teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen hyväksytty

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mira Lehti
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22

Tavoitteet

• tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä
• kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa
• osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi
• osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
• osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
• kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
• kirjallisuuskatsaus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam 13.5.2025
Exam 20.5.2025
Exam retake 27.5.2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Study sessions and independent work.
Participation in the kick-off info is recommended.

In addition to passing the exam, you must have
1. Successfully completed all the assignments under the themes
2. You have completed the reflection assignment

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Orientation to research and development
2. Introduction to the qualitative research approach (implemented as learning assignments and reporting)
3. Introduction to the quantitative research approach (implemented through learning assignments and reporting)
4. Introduction to research, development and innovation skills (implemented through learning assignments and reporting)
5. Ethical starting points and guidelines for research and development activities (Finnish National Board on Research Integrity's guidelines for higher education institutions).
6. Exam

Sisällön jaksotus

The course is implemented mainly as independent online studies by completing assignments, familiarising oneself with materials and taking an exam. In addition, there will be onsite teaching events.
IT's platform includes related tasks of varying sizes and materials for working on or solving them.

Onsite teaching events:

14.1.2025, 9.30-12.00
11.2.2025, 9.30-12.00
11.3.2025, 9.30-12.00
15.4.2025, 9.30-12.00
13.5. 2025, 9.30-11.00 Exam

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

To successfully complete the course module, you must:

Successfully complete ALL tasks under the themes.
Complete the reflection task.
The course will be graded numerically on a scale of 0-5. The grade will be determined based on the exam score.

Hylätty (0)

You have not successfully completed all the course tasks and/or passed the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

You have successfully completed all the course tasks and received a grade of 1-2 on the exam.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

You have successfully completed all the course tasks and received a grade of 3-4 on the exam.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

You have successfully completed all the course tasks and received a grade of 5 on the exam.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

66 - 125

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Essi Teuri
  • Katri Viippo
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä
• kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa
• osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi
• osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
• osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
• kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
• kirjallisuuskatsaus

Oppimateriaalit

Löytyy Itslearningista

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu. Osallistuminen aloitusinfoon on suositeltavaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

22.10.2024
12.11.2024
10.12.2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Sisällön jaksotus

Jakso toteutetaan TERHYn yhteisinä opintoina. Alustana on It's Learning. Jakson suorittaminen ajoittuu elo-joulukuulle 2024.

Jakson aloitusinfo (ei pakollinen) on 27.8.2024 klo 16-17 verkossa. Zoom-linkki infoon on ITSissä.

Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna tehtäviä tehden, materiaaleihin perehtyen ja tentin suorittamalla. ITsin suunnitelmissa on aiheeseen liittyviä, laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä ja niiden työstämiseen tai ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.

Jakson osa-alueet:

1. Orientaatio tutkimus- ja kehittämistoimintaan
2. Johdanto kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
3. Johdanto kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
4. Johdanto tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamiseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
5. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä lähtökohtia ja ohjeita (Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeet korkeakouluille).
6. Tentti (Jakson arvosana).

Mahdollisia tenttipäiviä on kolme. Tentti on auki 45 min Itsissä em. tenttipäivinä klo 8-23 välillä. Tentti on suoritettava kerralla loppuun, kun sen on tenttipäivänä avannut. Mikäli sinulla on oikeus tentin lisäaikaan, ilmoita tämä ajoissa vastuuopettajalle.

Opintojakson kokonaissuoritusaika on 27.8.-15.12.2024. Tähän mennessä myös kaikki tehtävät on oltava suoritettuna. Yksittäisenkin tehtävän tekemättä jättäminen siirtää koko opintojakson arvioinnin seuraavan toteutuksen arvioinnin yhteyteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet
1. suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
2. olet täyttänyt reflektiotehtävän

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5 

Hylätty (0)

Et ole suorittanut hyväksytysti kaikkia verkkokurssin tehtäviä ja/tai tehnyt tenttiä hyväksytysti (alle 35 p).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Olet suorittanut hyväksytysti kaikki verkkokurssin tehtävät ja saanut tentistä numeron 35-41 p (T1) tai 42-48p (T2).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Olet suorittanut hyväksytysti kaikki verkkokurssin tehtävät ja saanut tentistä 49-55 p (H3) tai 56-62p (H4).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Olet suorittanut hyväksytysti kaikki verkkokurssin tehtävät ja saanut tentistä 63-70 p (K5).

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

66 - 85

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katri Viippo
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22

Tavoitteet

• tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä
• kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa
• osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi
• osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
• osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
• kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
• kirjallisuuskatsaus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.3.2024
17.4.2024
15.5.2024

Sisällön jaksotus

Jakso toteutetaan TERHYn yhteisinä opintoina. Alustana on It's Learning. Jakson suorittaminen ajoittuu tammi-toukokuulle 2024.

Jakson aloitusinfo (ei pakollinen) on 16.1.2024 klo 16-17 verkossa. Zoom-linkki infoon on ITSissä.

Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna tehtäviä tehden, materiaaleihin perehtyen ja tentin suorittamalla. ITsin suunnitelmissa on aiheeseen liittyviä, laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä ja niiden työstämiseen tai ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.

Jakson osa-alueet:

1. Orientaatio tutkimus- ja kehittämistoimintaan
2. Johdanto kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
3. Johdanto kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
4. Johdanto tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamiseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
5. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä lähtökohtia ja ohjeita (Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeet korkeakouluille).
6. Tentti (Jakson arvosana).

Mahdollisia tenttipäiviä on kolme. Tentti on auki 45 min Itsissä em. tenttipäivinä klo 8-23 välillä. Tentti on suoritettava kerralla loppuun, kun sen on tenttipäivänä avannut. Mikäli sinulla on oikeus tentin lisäaikaan, ilmoita tämä ajoissa vastuuopettajalle.

Opintojakson kokonaissuoritusaika on 16.1.-31.5.2024. Tähän mennessä myös kaikki tehtävät on oltava suoritettuna. Yksittäisenkin tehtävän tekemättä jättäminen siirtää koko opintojakson arvioinnin seuraavan toteutuksen arvioinnin yhteyteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet
1. suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
2. olet täyttänyt reflektiotehtävän