PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• ymmärrät palvelumuotoilun periaatteita, terminologiaa ja tunnet palvelumuotoilun prosessin
• tunnet ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja välineitä prosessin eri vaiheissa
• osaat suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
• osaat kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja analysoida asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
• ymmärrät käyttäjä- ja asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet
• osaat hyödyntää visualisointia palvelumuotoilun prosessissa
Sisältö
• palvelumuotoilun periaatteet, menetelmät ja työkalut
• tiedon visualisointi
• palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen harjoitustyönä
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
66 - 75
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Laakso
- Meeri Rusi
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
-
PSOSERK24VSosionomi (AMK), Turku, K24
Tavoitteet
• ymmärrät palvelumuotoilun periaatteita, terminologiaa ja tunnet palvelumuotoilun prosessin
• tunnet ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja välineitä prosessin eri vaiheissa
• osaat suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
• osaat kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja analysoida asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
• ymmärrät käyttäjä- ja asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet
• osaat hyödyntää visualisointia palvelumuotoilun prosessissa
Sisältö
• palvelumuotoilun periaatteet, menetelmät ja työkalut
• tiedon visualisointi
• palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen harjoitustyönä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Itslearnigista.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu itslearning-alustalla.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu..
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kesätoteutus 1.6.-15.8
Syystoteutus 1.9.-31.12
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät 5op = 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
OPINTOJAKSO ON TÄYNNÄ!
Toteutus 1.6.2024 - 30.12.2024
- Kesätoteutus 1.6.-15.8.2024
- Syystoteutus 1.9-31.12.2024
31.12.2024 jälkeen palautettuja tehtäviä ei enää tarkasteta.
Opintojakso tehdään yksilötyönä.
Voit tehdä opintojakson tehtävät joko suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla ei ole kontaktitunteja.
Ohjeet ja opiskelutapa löytyvät itslearningista.
Aluksi perehdytään palvelumuotoilun lähtökohtiin 2 op verran tekemällä itslearnigista löytyviä tehtäviä omaan tahtiin.
Sen jälkeen tehdään suunnitelma palvelumuotoilun harjoituksen tekemistä varten. Ohjeet ja palautus itslearnigissä.
Kun suunnitelma on hyväksytty, voitte aloittaa varsinaisen harjoituksen tekemisen. Ohjeet ja palautus itslearningissa.
Opintojakson osat:
A. Palvelumuotoilun periaatteet, terminologia ja palvelumuotoilun prosessi -tehtävä 1 op
Tutustutaan materiaaliin, jonka perusteella tehdään tehtävät ja huoneentaulut.
- Mitä käsitteitä palvelumuotoilun yhteydessä käytetään?
- Mitä työkaluja palvelumuotoilussa käytetään palvelun kuvaamiseen?
- Miten kehittämisestä voi tulla organisaatioon jatkuva (iteratiivinen) prosessi?
- Kirjoitetaan oma palvelumuotoilun soveltamisen huoneentaulu
B. Palvelumuotoilun menetelmät. Tiedon kerääminen asiakkaiden tarpeista ja asiakasymmärryksen analyysi 1 op
- Miten ja millä menetelmillä asiakkaiden tarpeita voi tunnistaa, tutkia ja kerätä?
- Kun on saatu käsitys asiakkaiden tarpeista, miten asiakasymmärryksen analyysi tehdään ja miten sitä hyödynnetään jatkotyössä?
C. Suunnitelma palvelun (palvelun osan) kehittämisestä palvelumuotoilun avulla 1 op
D. Palvelumuotoilun tehtävä ja tiedon visualisointi 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun periaatteet, terminologia ja prosessi 1 op
Palvelumuotoilun menetelmät ja asiakasymmärrys 1 op
Harjoitustyön suunnitelma 1 op
Harjoitustyön toteuttaminen 2 op
Hylätty (0)
- Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä A, B C ja D
- Opiskelija ei tunne eikä ymmärrä palvelumuotoilun käsitteitä ja työkaluja, eikä ole tehnyt suunnitelmaa ja toteutusta palvelumuotoilun harjoitukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on jakson kaikkien oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen, Opiskelija tuntee tyydyttävästi palvelumuotoilun käsitteitä, periaatteita ja työkaluja. Opiskelija osaa soveltaa niitä yksinkertaisissa tehtävissä tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on jakson kaikkien oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen. Opiskelija tuntee hyvin palvelumuotoilun käsitteitä, periaatteita ja työkaluja ja osaa soveltaa palelumuotoilun periaatteita hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson kiitettävän suorituksen edellytyksenä on jakson kaikkien oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen. Opiskelija tuntee kiitettävästi palvelumuotoilun käsitteitä, periaatteita ja työkaluja ja osaa soveltaa niitä kiitettävästi.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Meeri Rusi
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• ymmärrät palvelumuotoilun periaatteita, terminologiaa ja tunnet palvelumuotoilun prosessin
• tunnet ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja välineitä prosessin eri vaiheissa
• osaat suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
• osaat kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja analysoida asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
• ymmärrät käyttäjä- ja asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet
• osaat hyödyntää visualisointia palvelumuotoilun prosessissa
Sisältö
• palvelumuotoilun periaatteet, menetelmät ja työkalut
• tiedon visualisointi
• palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen harjoitustyönä
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu itslearning-alustalla.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu yksin tai parin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät 5op = 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Toteutus 1.9.2023 - 30.11.2023
- Aikataulun päivitys 21.11.2023: Tehtäviä a, b c ja d voi palauttaa 31.12.2023 asti. (MR)
Opintojakson voi suorittaa yksin tai yhdessä parin kanssa.
Voit tehdä opintojakson tehtävät joko suomeksi tai englanniksi.
Opintojakson itsenäinen opiskelu kannattaa aloittaa heti syyskuun alussa. Opintojaksolla ei ole kontaktitunteja.
Ohjeet ja opiskelutapa löytyvät itslearningista.
Aluksi perehdytään palvelumuotoilun lähtökohtiin 2 op verran tekemällä itslearnigista löytyviä tehtäviä omaan tahtiin.
Sen jälkeen tehdään suunnitelma palvelumuotoilun harjoituksen tekemistä varten. Ohjeet ja palautus itslearnigissä.
Kun suunnitelma on hyväksytty, voitte aloittaa varsinaisen harjoituksen tekemisen. Ohjeet ja palautus itslearningissa.
Opintojakson osat:
1.9 - 30.9.2023
A. Palvelumuotoilun periaatteet, terminologia ja palvelumuotoilun prosessi -tehtävä 1 op
Tutustutaan materiaaliin, jonka perusteella tehdään tehtävät ja huoneentaulut.
- Mitä käsitteitä palvelumuotoilun yhteydessä käytetään?
- Mitä työkaluja palvelumuotoilussa käytetän palvelun kuvaamiseen?
- Miten kehittämisestä voi tulla organisaatioon jatkuva (iteratiivinen) prosessi?
- Kirjoitetaan oma palvelumuotoilun soveltamisen huoneentaulu
B. Tiedon kerääminen asiakkaiden tarpeista ja asiakasymmärryksen analyysi 1 op
- Miten ja millä menetelmillä asiakkaiden tarpeita voi tunnistaa, tutkia ja kerätä?
- Kun on saatu käsitys asiakkaiden tarpeista, miten asiakasymmärryksen analyysi tehdään ja miten sitä hyödynnetään jatkotyössä?
1.10.-30.11.2023
C. Suunnitelma palvelun (palvelun osan) kehittämisestä palvelumuotoilun avulla 1 op
D. Palvelumuotoilun tehtävä ja tiedon visualisointi 2 op
Arviointiasteikko
H-5