Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA57-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

66 - 75

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Laakso
  • Meeri Rusi

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSS23EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• ymmärrät palvelumuotoilun periaatteita, terminologiaa ja tunnet palvelumuotoilun prosessin
• tunnet ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja välineitä prosessin eri vaiheissa
• osaat suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
• osaat kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja analysoida asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
• ymmärrät käyttäjä- ja asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet
• osaat hyödyntää visualisointia palvelumuotoilun prosessissa

Sisältö

• palvelumuotoilun periaatteet, menetelmät ja työkalut
• tiedon visualisointi
• palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen harjoitustyönä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Itslearnigista.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu itslearning-alustalla.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu yksin tai parin kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kesätoteutus 1.6.-15.8
Syystoteutus 1.9.-31.12

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät 5op = 135h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Toteutus 1.6.2024 - 30.12.2024
- Kesätoteutus 1.6.-15.8.2024
- Syystoteutus 1.9-31.12.2024
31.12.2024 jälkeen palautettuja tehtäviä ei enää tarkasteta.

Opintojakson voi suorittaa yksin tai yhdessä parin kanssa.
Voit tehdä opintojakson tehtävät joko suomeksi tai englanniksi.

Opintojaksolla ei ole kontaktitunteja.
Ohjeet ja opiskelutapa löytyvät itslearningista.
Aluksi perehdytään palvelumuotoilun lähtökohtiin 2 op verran tekemällä itslearnigista löytyviä tehtäviä omaan tahtiin.
Sen jälkeen tehdään suunnitelma palvelumuotoilun harjoituksen tekemistä varten. Ohjeet ja palautus itslearnigissä.
Kun suunnitelma on hyväksytty, voitte aloittaa varsinaisen harjoituksen tekemisen. Ohjeet ja palautus itslearningissa.

Opintojakson osat:
A. Palvelumuotoilun periaatteet, terminologia ja palvelumuotoilun prosessi -tehtävä 1 op
Tutustutaan materiaaliin, jonka perusteella tehdään tehtävät ja huoneentaulut.
- Mitä käsitteitä palvelumuotoilun yhteydessä käytetään?
- Mitä työkaluja palvelumuotoilussa käytetään palvelun kuvaamiseen?
- Miten kehittämisestä voi tulla organisaatioon jatkuva (iteratiivinen) prosessi?
- Kirjoitetaan oma palvelumuotoilun soveltamisen huoneentaulu
B. Palvelumuotoilun menetelmät. Tiedon kerääminen asiakkaiden tarpeista ja asiakasymmärryksen analyysi 1 op
- Miten ja millä menetelmillä asiakkaiden tarpeita voi tunnistaa, tutkia ja kerätä?
- Kun on saatu käsitys asiakkaiden tarpeista, miten asiakasymmärryksen analyysi tehdään ja miten sitä hyödynnetään jatkotyössä?
C. Suunnitelma palvelun (palvelun osan) kehittämisestä palvelumuotoilun avulla 1 op
D. Palvelumuotoilun tehtävä ja tiedon visualisointi 2 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun periaatteet, terminologia ja prosessi 1 op
Palvelumuotoilun menetelmät ja asiakasymmärrys 1 op
Harjoitustyön suunnitelma 1 op
Harjoitustyön toteuttaminen 2 op

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä A, B C ja D
- Opiskelija ei tunne eikä ymmärrä palvelumuotoilun käsitteitä ja työkaluja, eikä ole tehnyt suunnitelmaa ja toteutusta palvelumuotoilun harjoitukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on jakson kaikkien oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen, Opiskelija tuntee tyydyttävästi palvelumuotoilun käsitteitä, periaatteita ja työkaluja. Opiskelija osaa soveltaa niitä yksinkertaisissa tehtävissä tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on jakson kaikkien oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen. Opiskelija tuntee hyvin palvelumuotoilun käsitteitä, periaatteita ja työkaluja ja osaa soveltaa palelumuotoilun periaatteita hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävän suorituksen edellytyksenä on jakson kaikkien oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen. Opiskelija tuntee kiitettävästi palvelumuotoilun käsitteitä, periaatteita ja työkaluja ja osaa soveltaa niitä kiitettävästi.