Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081169

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 16.02.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Laakso
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävien materiaalien lisäksi suositeltavaa materiaalia (saattaa päivittyä ennen opintojakson alkua):

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, itsenäinen työskentely, kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op (ennakkotehtävät on palautettava jakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin kello 16-18, Aikuissosiaalityö II moduulin 2. opintojakso toteutuu vko 8 - 15.
Muutokset toteutukseen mahdollisia opintojakson alkuun asti.

Viikko 8, 19.2. - 25.2.2024 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen:
a) Ennakkotehtävä (reflektiopaperi) palauetaan viimeistään 29.2.2024
b) Ennakkotentti Itslearningissä. Suoritetaan viimeistään 29.2.2024.

29.2.2024 16-18. Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely, opettajien etukäteen laatimat pienryhmät, monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityispiirteet, MR (läsnäolovelvollisuus).

6.3.2024 Suunnitelmien työstäminen.

21.3.2024 16-18. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen (16-16.50) MR. Suunnitelmien esittäminen kahdessa ryhmässä (17-18) MR, TL (läsnäolovelvollisuus)

Pienryhmät (3-4 henkilöä) ohjaavat monikulttuurista ryhmää hyväksytyn suunnitelman mukaisesti kolme kertaa, joista yksi sovitaan erikseen ohjaavan ja ohjattavan ryhmän kesken.

28.3.2024 16-18 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

4.4.2024 16-18 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

11.4.2024 16-18 Ryhmäohjaustehtävien purku ja vertaisarvioinnit. Toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä verkossa./ MR ja TL (läsnäolovelvollisuus)


Oppimistehtävä palautetaan ensisijaisesti 12.4.2024.
2. palautuspäivä 31.5.2024
3. palautuspäivä 16.8.2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op hyväksytty / täydenennttävä
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op 1-5/ täydennettävä

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jakson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 24.10.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riina Riihimäki
  • Liisa Pirinen
  • Kaarina Rajala
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
Korhonen, V.; Puukari, P. 2017. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, Nikkala (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
Nummi, P. 2007. Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &, Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi: Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Schön, U-K 2015: User Involvement in Social Work and Education-A Matter of Participation? Link to the article: https://www.researchgate.net/publication/278044245_User_Involvement_in_Social_Work_and_Education-A_Matter_of_Participation
Törrönen, M et al. 2013: Empowering social work: research and practise. Part I and II .Link: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41105/empowering_social_work.pdf

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ryhmätyö
Tehtävien esittäminen - osallistuvat menetelmät, ryhmät ja esitys (esitystapa vapaa).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen raportin palautus 15.12.23.
2. palautus 31.1.2024.
3. palautus 30.5.2024.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö
Kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen/ennakkotehtävät 1 op. (ennakkotehtävät palautettavat jakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

Moduulin 2 opetus on tiistaisin. Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Jaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään ryhmätehtävänä monikulttuurisen asiakasryhmän kanssa.
---
24.-30.10.2023 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentti Itslearningissä suoritetaan viimeistään 30.10.2023.
---
31.10.2023 klo 9-11.30 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen. KR, RR (läsnäolovelvollisuus)
12.30-16 Pienryhmätyöskentelyn aloitus. Oman oppimistehtävän suunnitelman ideointia pienryhmässä. Opiskelijaryhmille on etukäteen sovittu jo tapaamiset ohjattavien ryhmien yhteyshenkilöiden kanssa.
---
7.11.2023 klo 9-11.30 Osallisuutta tukevat menetelmät ryhmän ohjauksessa. Monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityiskysymyksiä. RR, KR (läsnäolovelvollisuus)
klo 12.30 -15.45 Toimintasuunnitelmien esittäminen. KR, RR (läsnäolovelvollisuus)
---
14.11.2023 klo 9-13.00 Yhteiskehittäminen, RR
Klo 13.00-16 pienryhmätyöskentelyä, monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Pienryhmät varaavat iltapäivään itse tilan. HUOM! Mahdollinen tutustumiskäynti klo 14-16 paikkaan X.
---
21.11., 28.11. ja 5.12.2023 klo 8.15-16.00 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmissä. Pienryhmät varaavat itse tilan.

12.12.2023 klo 9-15.45 Tehtävien purku RR, KR (läsnäolovelvollisuus)
15.12.2023 raporttien palautus.
2. rästipalautus 31.1.2024.
3. rästipalautus 30.5.2024.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportti: T1-K5/täyd
Ennakkotehtävät/itsenäiset tehtävät: hyv/hyl

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jakson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja toteuttaa valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaiden osallistamiseen pyrkivää toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskleija on osallistunut lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ja innostavana ryhmän jäsenenä lähiopetukseen.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 20.09.2023

Ajoitus

27.09.2023 - 01.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riina Riihimäki
  • Liisa Pirinen
  • Kaarina Rajala
Ryhmät
  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävien materiaalien lisäksi suositeltavaa materiaalia (saattaa päivittyä ennen opintojakson alkua):

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, itsenäinen työskentely, kontaktiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op (ennakkotehtävät on palautettava jakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op

Sisällön jaksotus

Toteutuu viikoilla 39-44 keskiviikkoisin klo 8-10. Muutokset toteutukseen mahdollisia opintojakson alkuun asti.

20.-27.9.2023 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentti Itslearningissä suoritetaan viimeistään 3.10.2023.

27.9.2023 klo 8-10: Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely, opettajien etukäteen laatimat pienryhmät, monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityispiirteet, KR ja RR (läsnäolovelvollisuus)

4.10.2023 mennessä ennakkotehtävä: lue yhteiskehittämisen materiaali Itslearningistä ja tee reflektiopaperi

4.10.2023 klo 8-9 Orientaatio osallisuuden käsitteeseen, RR, ja klo 9-10 suunnitelmien esittäminen kahdessa ryhmässä KR, RR (läsnäolovelvollisuus)

11.10.2023 klo 8-10 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

18.10.2023 klo 8-10 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

25.10.2023 klo 8-10 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

1.11.2023 klo 8-10 Ryhmäohjaustehtävien purku ja vertaisarvioinnit. Toteutetun toiminnan esittely verkossa./ KR ja RR (läsnäolovelvollisuus) Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66103380564


Oppimistehtävä palautetaan ensisijaisesti 6.11.2023.
2. palautuspäivä 30.11.2023
3. palautuspäivä 1.5.2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op, Hyl./1-5

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jakson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 13.02.2023

Ajoitus

14.02.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaarina Rajala
  • Marjo Vähäkangas
Ryhmät
  • PSOSS20V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S20

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävien materiaalien lisäksi suositeltavaa materiaalia (saattaa päivittyä ennen opintojakson alkua):

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä palautetaan ensisijaisesti 31.3.2023.
2. palautuspäivä 30.4.2023
3. palautuspäivä 15.9.2023

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, itsenäinen työskentely, kontaktiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op

Sisällön jaksotus

Toteutuu viikoilla 7-13 tiistaisin klo 16.00-18.00. Muutokset toteutukseen mahdollisia opintojakson alkuun asti.

14.2.2023-17.2.2023 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentti Itslearningissä suoritetaan viimeistään 17.2.2023.

14.2.2023 klo 16-18: Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely, opettajien etukäteen laatimat pienryhmät, valmentavan koulutuksen ryhmäinfo/lehtori Tiina Hirard ja monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityispiirteet / KR ja MV

28.2.2023 mennessä ennakkotehtävä: lue yhteiskehittämisen materiaali Itslearningistä ja tee reflektiopaperi

28.2.2023 klo 16-17 Orientaatio osallisuuden käsitteeseen ja klo 17-18 suunnitelmien esittäminen 17-18 / KR ja MV

7.3.2023 klo 16-18 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely.

14.3.2023 klo 16-18 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely.

21.3.2023 klo 16-18 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely.

28.3.2023 klo 16-18 Ryhmäohjaustehtävien purku ja vertaisarvioinnit. Toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä verkossa./ KR ja MV

Oppimistehtävä palautetaan 31.3.2023.
2. palautuspäivä 30.4.2023
3. palautuspäivä 15.9.2023

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op, Hyl./1-5

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jakson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaarina Rajala
  • Marjo Vähäkangas
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
Korhonen, V.; Puukari, P. 2017. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Schön, U-K 2015: User Involvement in Social Work and Education-A Matter of Participation? Link to the article: https://www.researchgate.net/publication/278044245_User_Involvement_in_Social_Work_and_Education-A_Matter_of_Participation
Törrönen, M et al. 2013: Empowering social work: research and practise. Part I and II .Link: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41105/empowering_social_work.pdf

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ryhmätyö
Tehtävien esittäminen - osallistuvat menetelmät, ryhmät ja esitys (esitystapa vapaa). Esitysmateriaalit kaikki ryhmät laativat englanniksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö
Kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen 1 op.
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

Moduulin 2 opetus on maanantaisin . Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Jaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään ryhmätehtävänä monikulttuurisen asiakasryhmän kanssa.
Jaksolla on vaihto-opiskelijoita, joten opetus järjestetään osittain englanniksi.

26.9.2022 klo 9-12.30 Jakson aloitus (9-9.20) ja jakson oppimistehtävän esittely (11.45-12.30min). Orientaatio osallisuuden käsitteeseen (9.20-11). KR, AM
13-16 Pienryhmätyöskentelyn aloitus. Oman oppimistehtävän suunnitelman ideointia pienryhmässä. Opiskelijaryhmille on etukäteen sovittu jo tapaamiset ohjattavien ryhmien yhteysyhenkilöiden kanssa.
3.10.2022 klo 10.30-11.30 Osallisuutta tukevat menetelmät ryhmän ohjauksessa. Monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityiskysymyksiä. MV, KR
klo 12.15 -15.30 Toimintasuunnitelmien esittäminen. KR, MV
THL Osallisuusviikko. Osallisuusviikon luennoille osallistuminen.
Ma 3.10. klo 9–10.30 Osallisuustyön johtaminen kunnissa ja alueilla
Ti 4.10. klo 9–10.30 Osallisuuden kokemuksen mittaaminen ja arviointi
Ke 5.10. klo 9–10.30 Hyvät osallisuuden edistämisen mallit käyttöön
To 6.10. klo 9–10.30 Osallisuuden 24 apukysymystä
Tutustu tarkemmin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan 26.9. mennessä!
https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/8897262

Tapahtuman ohjelma ja ilmoittautuminen THL:n tapahtumakalenterissa
10.10.2022 klo 10-13.00 Yhteiskehittäminen. MV, KR
Klo 13.00-16 pienryhmätyöskentelyä, monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Vertaisryhmät klo 15-16. Pienryhmät varaavat iltapäivään itse tilan.
17.10.2022 klo 8.15-16.00 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmissä. Pienryhmät varaavat itse tilan.
24.10.2022 klo 10-15.45 Tehtävien purku MV, KR
31.10.2022 klo 8.00- 10.00 Itsenäinen työskentely, raporttien viimeistely. Vertaisarviointi. Pienryhmät varaavat itse tilan.




Raportti palautetaan 31.10.2022 . Raportin toinen palautuspäivä 31.11.2022.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 4 op
Kohteet löytyvät jakson tehtävästä.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja toteuttaa valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaiden osallistamiseen pyrkivää toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskleija on osallistunut lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ja innostavana ryhmän jäsenenä lähiopetukseen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 22.02.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Laakso
  • Hanna Kirjavainen
Vastuuopettaja

Tiina Laakso

Ryhmät
  • PSOSS19V
    Sosionomi, verkko, Turku

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä palautetaan 5.4.2022. Tehtävän toinen palautuspäivä 31.5.2022
.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op. Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
.

Sisällön jaksotus

Toteutuu tiistaiaamuisin klo 8.00-10.00

Ennen jokaista tapaamista tehdään ennakkotehtävä.

15.2.2022 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen./ HK
15.2.-22.2.2022 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentin hyväksytty suorittaminen.
1.3.2022 Suunnitelmien esittäminen /TL, HK
8.3.2022 Orientaatio osallisuuden ja sosiaalisen inkluusion menetelmiin /HK
15.3.2022 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Tehtävän tarkastelu. /TL
22.3.2022 Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä /TL
29.3.2022 Ryhmäohjaustehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä. /TL, HK
Oppimistehtävä palautetaan 5.4.2022. Tehtävän toinen palautuspäivä 31.5.2022

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sisältö tarkentuu myöhemmin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.