Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustyö ja lastensuojeluLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081242

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Ilmoittautumisaika

25.03.2022 - 24.04.2022

Ajoitus

25.04.2022 - 05.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki opetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).

Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/

MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Opetusmenetelmät

- verkko-opetukseen osallistuminen
- ennakkotehtävien työstäminen
- yhteenvetoa opiskeltavista asioista opettajan johdolla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50
Uusintatentti 9.6.2022 kello 9.00-10.30

Sisällön jaksotus

Viikko 17 Verkkotapaaminen 26.4. klo 16.00-18.00 Lastensuojelu / SV
Teemat:Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut sekä lastensuojelun avohuolto

Viikko 18 Verkkotapaaminen 3.5. kello 16.00-18.00 / IU Kasvatuksen olemuksesta, kasvatustyylit ,varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdemallit

Viikko 19 Verkkotapaaminen 10.5. kello 16:00-18:00 ( SV)
Teemat: Lapsi erityisen suojelun kohteena ja lastensuojelun sijaishuolto sekä lastensuojelun työntekijän työrooli ja työssä vaadittava osaaminen

Viikko 20 Verkkotapaaminen 17.5. kello 16.00-18.00/ (MK) Varhaiskasvatus kasvuympäristönä. Sosionomi varhaiskasvatuksessa. (Maarit Ketola)

viikko 21 Verkkotapaaminen 24.5.2020 kello 16.00-18.00 / IU/SV





************
Viikko 21. Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50

Uusintatentti 9.6. kello 9.00-10.30

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.04.2022

Ajoitus

11.04.2022 - 17.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Heli Virjonen
  • Ilkka Uusitalo
  • Laura Närvi
Ryhmät
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT

LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y

*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).


***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.

+ artikkeli koululaisten hyvinvointitaidoista:
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/




***********************************************************************************************************

Opetusmenetelmät

- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 17.5.2022 klo 9.00 - 11.00. Uusintatentti 15.9 ja 16.11 klo 16.00 - 18.00 verkkotenttinä. Ilmoittautuminen sähköpostitse jakson vastuuopettajalle (Niina Vuoristo) kaksi viikkoa ennen tenttipäivää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja lähiopetus 3 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, lähitapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) 10.5.2022.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.


Viikko 15
11.4.2022 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / IU, LN, NV
klo 10.00 - 15.00 ennaltaehkäisevä lastensuojelu / LN

12.4.2022
Kello 9.00 - 15.00 Kasvatuksesta ja kasvusta eri elämänvaiheissä, IU, lapsuus elämänvaiheena / Maarit Ketola
***************************************************************************
Viikko 16
18.4.2022 Pääsiäinen

19.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana /MK; Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria; Junioriamkin käynnistäminen / HV ja MK

**************************************************************************
Viikko 17
25.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / NV

26.4.2022 klo 9.00 - 11.30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde / HV; klo 12.30-15.00 Lapsuuden traumaattiset kokemukset, kiintymyssuhdehäiriöisen lapsen tukeminen ja oma ohjaajan työ sijaishuollossa / IU


**************************************************************************
Viikko 18
2.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / NV

3.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvu ja sen tukeminen, pajojen suunnittelua / HV, MK

**************************************************************************
Viikko 19
9.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuollon lastensuojelu ja jälkihuolto / LN
10.5.2022 klo 8-14 Kasvatustyö/ Juniori AMK:n työpajat / HV, MK

**********
Vko 20
16.5.2022 klo 9.00 - 15.00 opintojakson kertaus, lastensuojelun kokemuskumppanin puheenvuoro / IU, MK, LN

17.5.2022 verkkotentti auki Itslearningissä klo 9.00 - 11.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 65 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Lähiopetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.

Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 17.5.2022.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 15.11.2021

Ajoitus

08.11.2021 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Outi Arvola
  • Susanna Virta
  • Janina Luoto
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT HUOM pävitetty 28.10.2021 lastensuojelun osalta.
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y

*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).


***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
*
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)

***********************************************************************************************************

Opetusmenetelmät

- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
- verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan 14.12.2021 klo 9.00 - 15.00. Uusintatentti Itslearningissä kevät 2022 yleisinä uusintatenttipäivinä 26.1.2022 klo 16-19 välillä ja 30.3.2022 klo 16-19 välillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja verkko-opiskelu 3 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu etäopiskeluna verkossa. Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, verkkotapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) kampuksella.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.

Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa. Linkit verkkotapaamisiin ovat Itslearningissä

Viikko 45
8.11.2021 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / JL, OA, SV, NV
klo 10.00 - 11.00 Juniori AMK-työpajojen ryhmäjako ja ohjeet / OA ja JL
11.00-15.00Kasvatustyön teoreettinen perusta, lapsuus elämänvaiheena / JL

9.11.2021
Kello 9.00 - 15.00 Ennaltaehkäisevä lastensuojelu / NV
***************************************************************************
Viikko 46
15.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus / JL

16.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / SV

**************************************************************************
Viikko 47
22.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana, Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria / OA

23.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / SV

**************************************************************************
Viikko 48
29.11.2020 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvun tukeminen, Juniori AMK:n työpajat / OA

30.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuolto ja jälkihuolto / NV
**************************************************************************
Viikko 49
7.12..2021 klo 10.00 - 14.00 opintojakson kertaus / NV, SV, OA

Viikko 50
14.12.2021 Tentti on tehtävissä klo 9.00 - 15.00 välillä, ks. ohjeistus Itsissä. Vastaa myös opintojakson palautekyselyyn, kiitos.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 60 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Verkkotapaamisissa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa verkkotapaamisissa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.

Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- Juniori AMK:n hyväksytty työpajasuunnitelma ja toteutus
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 14.12.2021.

Ennakkotehtävien 1. palautus on ennen ko. opetusta, toinen palautus viikko opetuksen jälkeen, 3.palautus 14.12.2021.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön