Kasvatustyö ja lastensuojeluLaajuus (5 op)
Tunnus: 7081242
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Ilmoittautumisaika
25.03.2022 - 24.04.2022
Ajoitus
25.04.2022 - 05.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki opetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Opetusmenetelmät
- verkko-opetukseen osallistuminen
- ennakkotehtävien työstäminen
- yhteenvetoa opiskeltavista asioista opettajan johdolla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50
Uusintatentti 9.6.2022 kello 9.00-10.30
Sisällön jaksotus
Viikko 17 Verkkotapaaminen 26.4. klo 16.00-18.00 Lastensuojelu / SV
Teemat:Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut sekä lastensuojelun avohuolto
Viikko 18 Verkkotapaaminen 3.5. kello 16.00-18.00 / IU Kasvatuksen olemuksesta, kasvatustyylit ,varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdemallit
Viikko 19 Verkkotapaaminen 10.5. kello 16:00-18:00 ( SV)
Teemat: Lapsi erityisen suojelun kohteena ja lastensuojelun sijaishuolto sekä lastensuojelun työntekijän työrooli ja työssä vaadittava osaaminen
Viikko 20 Verkkotapaaminen 17.5. kello 16.00-18.00/ (MK) Varhaiskasvatus kasvuympäristönä. Sosionomi varhaiskasvatuksessa. (Maarit Ketola)
viikko 21 Verkkotapaaminen 24.5.2020 kello 16.00-18.00 / IU/SV
************
Viikko 21. Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50
Uusintatentti 9.6. kello 9.00-10.30
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 10.04.2022
Ajoitus
11.04.2022 - 17.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Heli Virjonen
- Ilkka Uusitalo
- Laura Närvi
Ryhmät
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
+ artikkeli koululaisten hyvinvointitaidoista:
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
***********************************************************************************************************
Opetusmenetelmät
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 17.5.2022 klo 9.00 - 11.00. Uusintatentti 15.9 ja 16.11 klo 16.00 - 18.00 verkkotenttinä. Ilmoittautuminen sähköpostitse jakson vastuuopettajalle (Niina Vuoristo) kaksi viikkoa ennen tenttipäivää.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja lähiopetus 3 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI
Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, lähitapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) 10.5.2022.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.
Viikko 15
11.4.2022 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / IU, LN, NV
klo 10.00 - 15.00 ennaltaehkäisevä lastensuojelu / LN
12.4.2022
Kello 9.00 - 15.00 Kasvatuksesta ja kasvusta eri elämänvaiheissä, IU, lapsuus elämänvaiheena / Maarit Ketola
***************************************************************************
Viikko 16
18.4.2022 Pääsiäinen
19.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana /MK; Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria; Junioriamkin käynnistäminen / HV ja MK
**************************************************************************
Viikko 17
25.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / NV
26.4.2022 klo 9.00 - 11.30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde / HV; klo 12.30-15.00 Lapsuuden traumaattiset kokemukset, kiintymyssuhdehäiriöisen lapsen tukeminen ja oma ohjaajan työ sijaishuollossa / IU
**************************************************************************
Viikko 18
2.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / NV
3.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvu ja sen tukeminen, pajojen suunnittelua / HV, MK
**************************************************************************
Viikko 19
9.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuollon lastensuojelu ja jälkihuolto / LN
10.5.2022 klo 8-14 Kasvatustyö/ Juniori AMK:n työpajat / HV, MK
**********
Vko 20
16.5.2022 klo 9.00 - 15.00 opintojakson kertaus, lastensuojelun kokemuskumppanin puheenvuoro / IU, MK, LN
17.5.2022 verkkotentti auki Itslearningissä klo 9.00 - 11.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 65 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Lähiopetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 17.5.2022.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 15.11.2021
Ajoitus
08.11.2021 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Outi Arvola
- Susanna Virta
- Janina Luoto
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT HUOM pävitetty 28.10.2021 lastensuojelun osalta.
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
*
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
***********************************************************************************************************
Opetusmenetelmät
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
- verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan 14.12.2021 klo 9.00 - 15.00. Uusintatentti Itslearningissä kevät 2022 yleisinä uusintatenttipäivinä 26.1.2022 klo 16-19 välillä ja 30.3.2022 klo 16-19 välillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja verkko-opiskelu 3 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu etäopiskeluna verkossa. Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, verkkotapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) kampuksella.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa. Linkit verkkotapaamisiin ovat Itslearningissä
Viikko 45
8.11.2021 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / JL, OA, SV, NV
klo 10.00 - 11.00 Juniori AMK-työpajojen ryhmäjako ja ohjeet / OA ja JL
11.00-15.00Kasvatustyön teoreettinen perusta, lapsuus elämänvaiheena / JL
9.11.2021
Kello 9.00 - 15.00 Ennaltaehkäisevä lastensuojelu / NV
***************************************************************************
Viikko 46
15.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus / JL
16.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / SV
**************************************************************************
Viikko 47
22.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana, Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria / OA
23.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / SV
**************************************************************************
Viikko 48
29.11.2020 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvun tukeminen, Juniori AMK:n työpajat / OA
30.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuolto ja jälkihuolto / NV
**************************************************************************
Viikko 49
7.12..2021 klo 10.00 - 14.00 opintojakson kertaus / NV, SV, OA
Viikko 50
14.12.2021 Tentti on tehtävissä klo 9.00 - 15.00 välillä, ks. ohjeistus Itsissä. Vastaa myös opintojakson palautekyselyyn, kiitos.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 60 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Verkkotapaamisissa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa verkkotapaamisissa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- Juniori AMK:n hyväksytty työpajasuunnitelma ja toteutus
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 14.12.2021.
Ennakkotehtävien 1. palautus on ennen ko. opetusta, toinen palautus viikko opetuksen jälkeen, 3.palautus 14.12.2021.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön