Varhaiskasvatuksen lähtökohdatLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BZ35
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 09.03.2023
Ajoitus
02.03.2023 - 12.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 19
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Ilkka Uusitalo
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2022 tai 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti (verkkotentti) 23.3.2023 klo 16-17
Uusintatentit:
ke 12.4. klo 17-18
ma 8.5. klo 16-17
Ilmoittaudu uusintaan sähköpostitse vastuuopettajalle viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Luennot
Parityöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 1 op
Oppimistehtävät 2 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Torstai 2.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus ja tehtävät (IU & TS)
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus (IU)
***********************************************************************************************************
Torstai 9.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)
***********************************************************************************************************
Torstai 16.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66333947713
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)
Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)
***********************************************************************************************************
Torstai 23.3.2023
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Klo 16-17 tentti (TS)
Klo 17-18 jakson purku ja päätös (IU & TS)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson verkkotapaamiset ovat pakollisia ja jos niistä on pois, tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Poissaoloja voi olla max. 50 % opetuksesta. Korvaustehtävä ja ohjeet löytyvät Itsistä.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.
Hylätty (0)
Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 27.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 15.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Ilkka Uusitalo
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti (verkkotentti, tehdään koululla) 10.2.2023 klo 8.15-9.15
Uusintatentit:
ke 8.3. klo 8.15-9.15
ke12.4. klo 8.15-9.15.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot
Pari -ja pienryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 1op
Tehtävä 1op (Päivä päiväkodissa-tehtävä)
Tentti 3op
Sisällön jaksotus
perjantai 20.1.
klo 8.30-11.30 Varhaiskasvatuksen opintoihin orientoituminen: opintojakson aloitus, ryhmään tutustuminen, oppimistehtävät ja ryhmäjaot (IU ja TS)
klo 12.30-15 Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus. (IU)
**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 27.1.
klo 8.30-11.30 Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
klo 12.30-15 Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)
**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 3.2.
klo 8.30-11.30 Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)
klo 12.30-15 Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)
**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 10.2.
klo 8.15-9.15 Tentti (verkkotentti, joka tehdään kampuksella) (TS)
klo 9.30-11.30 Oppimistehtävän purku ja opintojakson päätös (IU ja TS)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson lähiopetuskerrat ovat pakollisia ja jos niistä on pois (max 50% opetuskerroista), niin tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Korvaustehtävä ja sen ohjeet löytyvät Itsistä.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.
Hylätty (0)
Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 20.01.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 03.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heli Virjonen
- Janina Luoto
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti verkossa 3.2.2022 klo 8.15-9.15
Uusintakerrat
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Luennot
Pari -ja pienryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 1op
Tehtävä 1op (Paritehtävä kirjallisuudesta / Päivä päiväkodissa-tehtävä)
Tentti 3op
Sisällön jaksotus
Opetus verkossa zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63933982497
to 13.1. klo 9-11.30 Aloitus, ryhmään tutustuminen ja jakson oppimistehtävän tehtäväksianto ja ryhmäjaot (HV & JL)
klo 12.30-15 Alle kouluikäisen lapsen kehitys (JL)
***********************************************************************************************************
Opetus verkossa zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/64307290711
to 20.1. klo 9-14 Päivähoidosta varhaiskasvatukseen - varhaiskasvatuksen kehittyminen,
Varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus, Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (HV);
***********************************************************************************************************
Opetus verkossa zoom
to 27.1. klo 9.00-11.30 Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (JL) zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63933982497
klo 12.30-14.30 Perheet ja varhaiskasvatus, yhteistyö huoltajien kanssa (HV) zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/64307290711
***********************************************************************************************************
Tentti ja tehtävän purku verkossa
ti 3.2. klo 8.15-9.15 Tentti (HV,JL) Itslearning
klo 9.30-12 Tehtävän purku ja opintojakson päätös (HV,JL) zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/64307290711
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson verkko- ja lähiopetustunnit ovat pakolliset ja jos niistä on pois (max 50% lähiopetuksesta), niin tulee aina sopia ja tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena opintojakson tentti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.