Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi (AMK), K22: PSOSTK22

Tunnus: PSOSTK22

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2022

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Sosionomi (AMK) -tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä. Tutkinnon keskimääräinen suoritusaika on 3,5 vuotta henkilökohtaisen oppimissuunnitelman mukaan.

Sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) mukaisesti sosionomin ammatti on nimikesuojattu ja laillistettu. Sosionomi (AMK) -tutkinnon suoritettuaan valmistunut voi hakea Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralta oikeutta harjoittaa sosionomin ammattia laillistettuna ammattihenkilönä.
Varhaiskasvatuksen opintojen suorittaminen antaa mahdollisuuden toimia varhaiskasvatuksen sosionomina. Valmistumisvaiheessa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta anotaan erillisellä hakemuksella sosionomin tutkintotodistuksen lisäksi.

Sosionomitutkinto antaa laaja-alaiset valmiudet työskennellä sosiaalialan ammattihenkilönä sosiaalialalla, varhaiskasvatuksessa ja laajemminkin hyvinvointipalveluissa erilaisissa ohjaus-, kasvatus-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Työllistymismahdollisuudet ovat monipuoliset. Ammattinimikkeitä ovat muun muassa sosiaaliohjaaja, ohjaaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja perhetyöntekijä. Tutkinnon suorittaneella on perusvalmiudet esimiestyöhön ja yrittäjänä toimimiseen. Tutkinto antaa myös hyvät valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja opintojen jatkamiseen esimerkiksi ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteritutkintoon yliopistossa.

Tutkinto koostuu ydinosaamisen ja laajentavan osaamisen opinnoista. Opintoihin sisältyy opinnäytetyö, harjoitteluja ja vapaasti valittavia opintoja. Opinnot järjestetään moduuleina, jotka jakautuvat pääosin viiden opintopisteen laajuisiin opintojaksoihin.

Osaamistavoitteet

Opintojen tavoitteena on kouluttaa luovia, reflektiotaidot omaavia, tiedostavia, omaa osaamistaan arvostavia ja ammatti-identiteetiltään vahvoja sosiaalialan ammattilaisia.

Sosionomin työn edellyttämä osaaminen on kuvattu kompetensseissa, jotka on sovittu valtakunnallisesti sosiaalialan AMK-verkostossa. Sosionomin kompetenssit ovat (teoksesta Ammattina sosionomi 2020):

1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
2. Asiakastyön osaaminen
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
4. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

Turun ammattikorkeakoulun määrittelemät innovaatiokompetenssit integroituvat sosionomin kompetensseihin (ks. luku Pedagogiset toimintatavat).
Ydinosaamisen opinnoissa opiskelija saa sosiaali- ja kasvatusalan ammatillisen perusosaamisen, kuten vuorovaikutuksen, ohjaamisen, oppimisen, tiedonhankinnan ja kehittämisen taidot. Opiskelija laatii henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), jonka mukaisesti hän syventää osaamistaan laajentavissa opinnoissa ja harjoitteluissa. Hän syventää ja laajentaa menetelmällistä osaamistaan (15 opintopistettä) ja osaamistaan tiettyjen asiakasryhmien kanssa työskentelyssä (20 opintopistettä + 10 opintopistettä). Asiakasryhmäkohtaiset opinnot ovat:

-sosionomi aikuistyössä
-sosionomi vammaistyössä ja ikääntyneiden palveluissa
-sosionomi lastensuojelussa
-sosionomi kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä
-sosionomi varhaiskasvatuksessa

Valmistuttuaan opiskelija saa yleisen sosionomikelpoisuuden riippumatta siitä, mitä opintoja hän on valinnut. Ainoa poikkeus liittyy varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen (varhaiskasvatuslaki 540/2018), joka edellyttää varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot. Sen mukaisesti varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden saadakseen opiskelija suorittaa 30 opintopisteen laajuiset varhaiskasvatuksen teoriaopinnot sekä syventävän harjoittelun (15 op) päiväkodissa ja varhaiskasvatukseen liittyvän opinnäytetyön (15 op).

Opintojen aikana opiskelija osallistuu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan projekteihin, jotka painottuvat sosiaalisen osallisuuden ja toimijuuden edistämiseen. Kansainvälisyys on osa opintoja. Kansainvälisyysosaamista kartuttavat esimerkiksi opiskelu- tai harjoitteluvaihto, vieraskieliset opintojaksot tai harjoittelu monikulttuurisessa toimintaympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat

Turun ammattikorkeakoulussa toimimme yhteisönä innovaatiopedagogiikan (Innopeda®) periaatteiden mukaisesti. Innovaatiopedagogiikassa oppiminen yhdistyy tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Oppiminen nähdään oppijan tiedon rakentumisen prosessina, joka tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa erilaisissa oppimisympäristöissä. Opiskelijan aktiivinen rooli oman oppimisensa kehittymisessä ja kehittämisessä on keskeinen.

Sosionomin työotetta tarkastelemme sosiaalisesta ja kasvatuksellisesta näkökulmasta. Sosiaalisella viitataan ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, yhteiselämään, yhteisöihin ja yhteisöllisyyteen. Kasvatuksellista ajattelua tarvitsemme, jotta voimme vaikuttaa tietoisella tavalla ohjaustyössämme yksilön kasvun tukemiseen osana hänen yhteisöjään ja yhteiskuntaa.

Sovellamme opetuksessa aktivoivia ja yhteisöllisiä oppimismenetelmiä sekä toiminnallisuutta. Eri moduuleissa käytämme vaihtelevia oppimismenetelmiä ja lähestymistapoja kuten käänteinen oppiminen ja simulaatiot. Oppiminen tapahtuu yksilöllisesti ja erilaisissa ryhmissä.

Sosionomiopinnoissa korostuvat teorian ja käytännön yhdistäminen sekä tutkiva työote. Ammatillisen kehittymisen keskeinen työväline on reflektiivisyys, missä pysähdytään
tarkastelemaan ja arvioimaan omaa toimintaa kriittisesti. Opintojen aikana sovelletaan teorioita ja tutkittua tietoa käytäntöön harjoitteluissa sekä projekti- ja kehittämistehtävissä.

Tiivis yhteistyö moninaisten työelämäkumppanien kanssa takaa sen, että sosionomiopiskelijat saavat parhaan tuen ja opin tulevaan ammattiinsa sosiaalialan erilaisilla tehtäväkentillä. Opiskelija voi harjoitteluissa sekä projekti- ja kehittämistehtävissä syventää myös vuorovaikutus- ja ohjausosaamistaan, tutkivaa työotetta sekä sosiaalialan asiantuntijuuttaan.

Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle, erilaisten näkökulmien yhdistämiselle ja luovuudelle. Innovaatiopedagogiikan tavoitteena on, että valmistuvalla opiskelijalla on oman alan osaamisen lisäksi edellytykset hyvään elämään sekä tiedot, taidot ja asenteet osallistua kestävän tulevaisuuden luomiseen.

Arviointi

Sosionomikoulutuksessa oppimisen arviointi perustuu opiskelijan osaamiseen ja sen kehittymiseen. Opintojaksot arvioidaan pääsääntöisesti numeerisesti (0–5), harjoittelut asteikolla hyväksytty/ täydennettävä. Arvioinnin kriteerit ja osaamiskuvaukset eri tasoilla (0= hylätty, 1-2= tyydyttävä, 3-4= hyvä ja 5= kiitettävä) ilmaistaan opintojakson toteutussuunnitelmassa. Oppimista arvioidaan erilaisten oppimistehtävien, raporttien, oppimispäiväkirjojen, videotehtävien tai tenttien perusteella. Arviointitapoja ovat mm. itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi tai ryhmäarviointi.

Opinnot koostuvat ydinosaamisen ja laajentavan osaamisen opinnoista ja harjoitteluista seuraavan taulukon mukaisesti:

YDINOSAAMISEN OPINNOT 95 op

Opiskelutaidot ja työelämävalmiudet 20 op

Hyvän elämän edistäminen 15 op

Asiakastyön perusteet ja menetelmät 15 op

Sosiaalinen osallisuus 15 op

Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja johtaminen 15 op

Vapaasti valittavat opinnot 15 op

LAAJENTAVAN OSAAMISEN OPINNOT 65 op

Kehittäminen ja tutkiminen 20 op (josta opinnäytetyö 15 op)

Valinnaiset menetelmäopinnot 15 op

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot 20 op + 10 op (Varhaiskasvatukseen suuntautuvat valitsevat sosionomi varhaiskasvatuksessa 30 op)

YDIN- JA LAAJENTAVAN OSAAMISEN HARJOITTELUT 50 op

Vapaaehtoistyö (5 op)

Asiakastyön projektiharjoittelu (5 op)

Asiakastyön harjoittelu (10 op)

Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu (10 op)

TKI-toiminnan harjoittelu (5 op)

Laajentavan osaamisen harjoittelu 15 op

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 Kevät 2022 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 Kevät 2025 3. / 2022 4. / 2022 5. / 2022 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 5. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024 5. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 5. / 2025
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

95
PSOSTK22-1003
Opiskelutaidot ja työelämävalmiudet

(Valitaan kaikki)

20
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3 3 3 1 1 1
1001004 English Professional Skills, B2 3 3 3 1.5 1.5
TH00CA31 Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi 1 1 1 0.3 0.3 0.3
TH00CA32 Tietotekniikka, tiedonhaku ja tutkimuksen perusteet 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA33 Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 3 1.5 1.5 1.5 1.5 0.5 0.5 0.5 0.8 0.8
TH00CA34 Sosionomin ammatillinen kehittyminen 2 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.2 0.2 0.2 0.3 0.3
TH00CA35 Sosionomin ammatillinen kehittyminen 3 1 0.3 0.6 0.3 0.3 0.3 0.1 0.1 0.1 0.2 0.2 0.1 0.1
PSOSTK22-1002
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki)

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1 1 1 0.3 0.3 0.3
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2 2 2 0.7 0.7 0.7
PSOSTK22-1004
Hyvän elämän edistäminen

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA36 Elämänkaari ja kasvatus 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA37 Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA38 Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1005
Asiakastyön perusteet ja menetelmät

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA39 Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA40 Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA41 Palveluohjaus ja kirjaaminen 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1006
Sosiaalinen osallisuus

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA42 Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työ 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA43 Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA44 Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSTK22-1007
Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja johtaminen

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA45 Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA46 Sosiaali- ja kasvatuspalveluiden tuottaminen ja yritystoiminta 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA47 Työpaikan turvallisuus ja lääkehoito 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1008
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15 5 10 5 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.7 1.7 1.7
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

65
PSOSTK22-1009
Kehittäminen ja tutkiminen

(Valitaan kaikki)

20
TH00CA48 Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät 5 5 5 1.7 1.7 1.7
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA49 Opinnäytetyön suunnitelma 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA50 Opinnäytetyön toteutus 5 3.3 3.3 1.7 1.7
TH00CA51 Opinnäytetyön raportti 5 3.3 3.3 1.7 1.7
PSOSTK22-1010
Valinnaiset menetelmäopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
TH00CA52 Ryhmänohjauksen menetelmät 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA53 Toiminnalliset ja luovat menetelmät 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA54 Luonto- ja ympäristölähtöiset menetelmät 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA55 Digi- ja mediaosaaminen sosionomin työssä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA56 Työyhteisön ja työyksikön johtaminen 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA57 Palvelumuotoilu 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA58 Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA59 Sosiaali- ja kasvatusalan yrittäjyysvalmennus 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA60 Taloussosiaalityö 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA61 Kriisi- ja traumatyö 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1011
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
PSOSTK22-1012
Sosionomi (AMK) aikuistyössä

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1017
Aikuistyön ammatilliset lähtökohdat ja asiakasryhmät

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
TH00CA62 Aikuistyön lähtökohdat 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA63 Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSTK22-1018
Aikuistyön menetelmät

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
TH00CA64 Aikuistyön työmenetelmät 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA65 Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1013
Sosionomi (AMK) vammaistyössä ja ikääntyneiden palveluissa

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1019
Sosionomi vammaistyössä

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA66 Vammaistyön perusteet, palvelut ja asiakasryhmät 5 3.3 3.3 1.7 1.7
TH00CA67 Kehitysvammatyö vammaistyön erityisalueena 5 3.3 3.3 1.7 1.7
PSOSTK22-1020
Sosionomi ikääntyneiden palveluissa

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA68 Moniammatillinen seniori- ja vanhustyö 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA69 Toimijuutta ja toimintakykyä tukeva seniori- ja vanhustyö 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1014
Sosionomi (AMK) lastensuojelussa

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1021
Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA70 Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA71 Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSTK22-1022
Lapsi lastensuojelun asiakkaana

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA72 Lapsen asema lastensuojelussa 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA75 Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1015
Sosionomi (AMK) kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1023
Koulu- ja oppilaitostyö

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA76 Koulu kohtaamispaikkana 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA77 Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSTK22-1024
Nuorten kanssa toimiminen

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA78 Nuoruus ja toiminnallisuus 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA79 Nuorten ohjaaminen 5 5 5 2.5 2.5
PSOSTK22-1016
Sosionomi (AMK) varhaiskasvatuksessa

(Valitaan kaikki)

30
PSOSTK22-1025
Varhaiskasvatuksen perusteet

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA80 Varhaiskasvatuksen lähtökohdat 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA81 Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CA82 Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSTK22-1026
Varhaiskasvatuksen syventävät opinnot

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA83 Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA84 Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA85 Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat 5 5 5 2.5 2.5
YDIN JA LAAJENTAVAN OSAAMISEN HARJOITTELUT

(Valitaan kaikki)

50
TH00CA86 Vapaaehtoistyö 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 0.8 0.8 0.8
TH00CA87 Asiakastyön projektiharjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA88 Asiakastyön harjoittelu 10 10 10 3.3 3.3 3.3
TH00CA89 Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu 10 10 10 3.3 3.3 3.3
TH00CA90 TKI-toiminnan harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
TH00CA91 Laajentavan osaamisen harjoittelu 15 10 10 5 5
Yhteensä 210 30.5 73 110.8 83.8 30.5 27 46 45.5 65.3 60.3 23.5 10.3 10.3 10.3 13.6 13.6 15.5 15.5 15.5 22.8 22.8 22.1 22.1 22.1 30.2 30.2 11.9 11.9 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Asetuksen mukainen jäsentely AMK

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät
Ryhmänohjauksen menetelmät
Toiminnalliset ja luovat menetelmät
Luonto- ja ympäristölähtöiset menetelmät
Digi- ja mediaosaaminen sosionomin työssä
Työyhteisön ja työyksikön johtaminen
Palvelumuotoilu
Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa
Sosiaali- ja kasvatusalan yrittäjyysvalmennus
Taloussosiaalityö
Kriisi- ja traumatyö
Aikuistyön lähtökohdat
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä
Aikuistyön työmenetelmät
Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä
Vammaistyön perusteet, palvelut ja asiakasryhmät
Kehitysvammatyö vammaistyön erityisalueena
Moniammatillinen seniori- ja vanhustyö
Toimijuutta ja toimintakykyä tukeva seniori- ja vanhustyö
Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö
Lapsen asema lastensuojelussa
Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa
Koulu kohtaamispaikkana
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa
Nuoruus ja toiminnallisuus
Nuorten ohjaaminen
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat
Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana
Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat
Harjoittelu
Vapaaehtoistyö
Asiakastyön projektiharjoittelu
Asiakastyön harjoittelu
Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu
TKI-toiminnan harjoittelu
Laajentavan osaamisen harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportti
Perusopinnot
Suomen kieli ja viestintä
English Professional Skills, B2
Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
Tietotekniikka, tiedonhaku ja tutkimuksen perusteet
Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1
Sosionomin ammatillinen kehittyminen 2
Sosionomin ammatillinen kehittyminen 3
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation
Elämänkaari ja kasvatus
Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa
Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen
Palveluohjaus ja kirjaaminen
Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työ
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä
Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Sosiaali- ja kasvatuspalveluiden tuottaminen ja yritystoiminta
Työpaikan turvallisuus ja lääkehoito
Vapaasti valittavat

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

95
PSOSTK22-1003
Opiskelutaidot ja työelämävalmiudet

(Valitaan kaikki)

20
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3
1001004 English Professional Skills, B2 3
TH00CA31 Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi 1
TH00CA32 Tietotekniikka, tiedonhaku ja tutkimuksen perusteet 5
TH00CA33 Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 3
TH00CA34 Sosionomin ammatillinen kehittyminen 2 1
TH00CA35 Sosionomin ammatillinen kehittyminen 3 1
PSOSTK22-1002
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki)

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2
PSOSTK22-1004
Hyvän elämän edistäminen

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA36 Elämänkaari ja kasvatus 5
TH00CA37 Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa 5
TH00CA38 Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut 5
PSOSTK22-1005
Asiakastyön perusteet ja menetelmät

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA39 Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka 5
TH00CA40 Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen 5
TH00CA41 Palveluohjaus ja kirjaaminen 5
PSOSTK22-1006
Sosiaalinen osallisuus

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA42 Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työ 5
TH00CA43 Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen 5
TH00CA44 Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä 5
PSOSTK22-1007
Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja johtaminen

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA45 Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot 5
TH00CA46 Sosiaali- ja kasvatuspalveluiden tuottaminen ja yritystoiminta 5
TH00CA47 Työpaikan turvallisuus ja lääkehoito 5
PSOSTK22-1008
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

65
PSOSTK22-1009
Kehittäminen ja tutkiminen

(Valitaan kaikki)

20
TH00CA48 Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät 5
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA49 Opinnäytetyön suunnitelma 5
TH00CA50 Opinnäytetyön toteutus 5
TH00CA51 Opinnäytetyön raportti 5
PSOSTK22-1010
Valinnaiset menetelmäopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
TH00CA52 Ryhmänohjauksen menetelmät 5
TH00CA53 Toiminnalliset ja luovat menetelmät 5
TH00CA54 Luonto- ja ympäristölähtöiset menetelmät 5
TH00CA55 Digi- ja mediaosaaminen sosionomin työssä 5
TH00CA56 Työyhteisön ja työyksikön johtaminen 5
TH00CA57 Palvelumuotoilu 5
TH00CA58 Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa 5
TH00CA59 Sosiaali- ja kasvatusalan yrittäjyysvalmennus 5
TH00CA60 Taloussosiaalityö 5
TH00CA61 Kriisi- ja traumatyö 5
PSOSTK22-1011
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
PSOSTK22-1012
Sosionomi (AMK) aikuistyössä

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1017
Aikuistyön ammatilliset lähtökohdat ja asiakasryhmät

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
TH00CA62 Aikuistyön lähtökohdat 5
TH00CA63 Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä 5
PSOSTK22-1018
Aikuistyön menetelmät

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
TH00CA64 Aikuistyön työmenetelmät 5
TH00CA65 Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä 5
PSOSTK22-1013
Sosionomi (AMK) vammaistyössä ja ikääntyneiden palveluissa

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1019
Sosionomi vammaistyössä

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA66 Vammaistyön perusteet, palvelut ja asiakasryhmät 5
TH00CA67 Kehitysvammatyö vammaistyön erityisalueena 5
PSOSTK22-1020
Sosionomi ikääntyneiden palveluissa

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA68 Moniammatillinen seniori- ja vanhustyö 5
TH00CA69 Toimijuutta ja toimintakykyä tukeva seniori- ja vanhustyö 5
PSOSTK22-1014
Sosionomi (AMK) lastensuojelussa

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1021
Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA70 Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena 5
TH00CA71 Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö 5
PSOSTK22-1022
Lapsi lastensuojelun asiakkaana

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA72 Lapsen asema lastensuojelussa 5
TH00CA75 Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa 5
PSOSTK22-1015
Sosionomi (AMK) kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä

(Valitaan kaikki)

20
PSOSTK22-1023
Koulu- ja oppilaitostyö

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA76 Koulu kohtaamispaikkana 5
TH00CA77 Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa 5
PSOSTK22-1024
Nuorten kanssa toimiminen

(Valitaan kaikki)

10
TH00CA78 Nuoruus ja toiminnallisuus 5
TH00CA79 Nuorten ohjaaminen 5
PSOSTK22-1016
Sosionomi (AMK) varhaiskasvatuksessa

(Valitaan kaikki)

30
PSOSTK22-1025
Varhaiskasvatuksen perusteet

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA80 Varhaiskasvatuksen lähtökohdat 5
TH00CA81 Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen 5
TH00CA82 Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana 5
PSOSTK22-1026
Varhaiskasvatuksen syventävät opinnot

(Valitaan kaikki)

15
TH00CA83 Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut 5
TH00CA84 Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen 5
TH00CA85 Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat 5
YDIN JA LAAJENTAVAN OSAAMISEN HARJOITTELUT

(Valitaan kaikki)

50
TH00CA86 Vapaaehtoistyö 5
TH00CA87 Asiakastyön projektiharjoittelu 5
TH00CA88 Asiakastyön harjoittelu 10
TH00CA89 Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu 10
TH00CA90 TKI-toiminnan harjoittelu 5
TH00CA91 Laajentavan osaamisen harjoittelu 15