Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemuksen perusteetLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00BW28

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PTERTK24
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K24

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Oppimateriaalit

Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali käsitellään ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja 44 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.ryhmätyöskentelyn, tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).

Sisällön jaksotus

Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ravitsemuksen perusteet: numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PTERTK23
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Oppimateriaalit

Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali käsitellään ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista etäopetustunteja 10 ja 44 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.ryhmätyöskentelyn, tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).

Sisällön jaksotus

Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ravitsemuksen perusteet: numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 03.03.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PTERTK22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Oppimateriaalit

Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali käsitellään ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista etäopetustunteja 10 ja 44 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.ryhmätyöskentelyn, tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).
Opetus yhdessä PENHOK22-ryhmän kanssa.

Sisällön jaksotus

Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5)