Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF62
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.
Sisältö
Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.
Sisältö
Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä. Lähipäivät toteutuvat Turun ammattikorkeakoulun tiloissa lähitoteutuksena
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä Tiimioppijan käsikirjasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautetaan ennen teeman käsittelyyn liittyvää lähipäivää opettajan nähtäväksi, lähipäivän jälkeinen reflektio (vapaaehtoinen, ei tarvitse palauttaa Itslearningiin), ja reflektiopaperi opintojakson lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä, tällä opintojaksolla 5op eli yhteensä 135 tuntia opiskelijatyötä.
Sisällön jaksotus
Info
Verkkotyöskentely: Ikääntyneille suunnattujen palveluiden tarpeen arviointi RAI verkkokoulutus
Lähipäivä Ikääntymiseen vaikuttavat tekijät- onnistunut vanheneminen ja saatavilla olevat palvelut
Lähipäivä Kotona asuminen ja kotikuntoutus
Lähipäivä Muistisairaudet ja toimintaterapia
Lähipäivä Toiminnallinen menetelmä Lifestyle Redesing
näyttökoe (sisältää kirjallisen yksilötehtävän, suullinen yksilö / tiiminäyttö ja opintojakson kiteytys)
henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 29.2.2024 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kysymykset Its:n infon kysymys ja vastaus palstalle ja tieto kysymykset Its:n viestitoiminnon kautta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautettuna ennen teeman lähipäivää, aktiivisuuden osoittaminen valmistautumalla, hyväksytty / hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä, näyttökoe, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteerit löytyvät Itsistä. Arviointi perustuu arviointikehikkoon.
Hylätty suoritus, opiskelija ei ole suoriutunut tehtävistä tyydyttävällä tasolla.
- ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- tarkastelee asioita virheellisesti
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
- ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
- ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
- ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
- tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
- ei noudata dialogin perusperiaatteita
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei noudata ohjeita
- ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
- työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
- työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
- organisoi omaa toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
- käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- hallitsee lähdeviitteiden käytön
- käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
- työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
- kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
- antaa palautetta rakentavasti
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
16.06.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.
Sisältö
Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä ja Tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja, lähtökohtaisesti lähipäivät toteutetaan kampuksella.
Superseniori tapahtuma järjestetään yhteistyössä Sun klinikan kanssa. Mikäli päivä ei toteudu, järjestetään ryhmän kanssa soveltaen Lifestyle Redesign ohjelman mukainen toteutus klo 8.15- 11.45
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen tuotos ennen lähipäiviä ja reflektiopaperi opintojaksojen lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearning.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä.
Sisällön jaksotus
info
Verkkotyöskentelynä teema: Ikääntyneille suunnattujen palveluiden tarpeen arviointi RAI verkkokoulutus
Lähipäivä 29.8.2023 teema: Ikääntymiseen vaikuttavat tekijät- onnistunut vanheneminen ja saatavilla olevat palvelut
Lähipäivä 31.8.2023 teema: Kotona asuminen ja kotikuntoutus.
Lähipäivä 1.9.2023 teema: Muistisairaudet ja toimintaterapia
Näyttökoe 26.9.2023
Teema toiminnalliset menetelmät käytännön toteutus Superseniori tapahtuma (Sun klinikka / Tuija) 29.9.2023
Henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 2.10.2023 mennessä (arviointi marraskuun loppuun mennessä)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Kirjalliset tuotokset ja verkkotehtävät hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä ja aktiivisuus verkkotyöskentelyssä, näyttöpäivä, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla (hyväksytty) 1-5.
Osana arviointia ovat aktiivisuus ja läsnäolo tiimipäivissä. Mikäli poissaolon vuoksi haluaa osoittaa aktiivisuutensa ja osoittaa osaamisensa, sovitaan osaamisen näyttö opiskelija kohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.
Hylätty (0)
Arvionti perustuu arviointikehikkoon, joka nähtävissä KOTE kansiossa
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 02.04.2023
Ajoitus
27.02.2023 - 01.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.
Sisältö
Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä. Lähipäivät toteutuvat Turun ammattikorkeakoulun tiloissa lähitoteutuksena
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä Tiimioppijan käsikirjasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautetaan ennen teeman käsittelyyn liittyvää lähipäivää, lähipäivän jälkeinen reflektio (vapaaehtoinen, ei tarvitse palauttaa Itslearningiin), ja reflektiopaperi opintojakson lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä, tällä opintojaksolla 5op eli yhteensä 135 tuntia opiskelijatyötä.
Sisällön jaksotus
Info
Verkkotyöskentely: Ikääntyneille suunnattujen palveluiden tarpeen arviointi RAI verkkokoulutus
Lähipäivä 10.3.2023: Ikääntymiseen vaikuttavat tekijät- onnistunut vanheneminen ja saatavilla olevat palvelut
Lähipäivä 21.3.2023: Kotona asuminen ja kotikuntoutus. Työelämävierailija toimintaterapeutti Johanna Weeman.
Lähipäivä 28.3 ja 31.3.2023: Muistisairaudet ja toimintaterapia (työelämävierailija toimintaterapeutti Hanne- Maarit Mansala ja KV luennoitsija Joke Raats) 31.3 työelämävierailija toimintaterapeutti Marika Löfgren
Lähipäivä 24.3.2023: Toiminnallinen menetelmä Lifestyle Redesing
näyttökoe 3.4.2023 (sisältää kirjallisen yksilötehtävän, suullinen yksilö / tiiminäyttö ja opintojakson kiteytys)
henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 17.4.2022 klo 8.00 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kysymykset Its:n infon kysymys ja vastaus palstalle ja tieto kysymykset Its:n viestitoiminnon kautta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautettuna ennen teeman lähipäivää, aktiivisuuden osoittaminen valmistautumalla, hyväksytty / hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä, näyttökoe, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteerit löytyvät Itsistä.
Hylätty suoritus, opiskelija ei ole suoriutunut tehtävistä tyydyttävällä tasolla.
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 01.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 02.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Vastuuopettaja
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.
Sisältö
Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivässä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä ja Tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esseet ennen lähipäiviä ja reflektiopaperi opintojaksojen lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearning.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä.
Sisällön jaksotus
info
1 teema verkkotyöskentelynä onnistunut ikääntyminen ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
2 teema verkkotyöskentelynä erilaiset laitoshoitomuodot
3 teema verkkotyöskentelynä kotona asuminen ja kotikuntoutus
4 teema muistisairaudet
5 teema toiminnalliset menetelmät
näyttökoe toteutetaan lähiopetuksena
henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 30.10.22 mennessä (arviointi marraskuun loppuun mennessä)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Kirjalliset tuotokset ja verkkotehtävät hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä ja aktiivisuus verkkotyöskentelyssä, näyttöpäivä, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla (hyväksytty) 1-5.
Hylätty (0)
Arvionti perustuu arviointikehikkoon, joka nähtävissä KOTE kansiossa
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 06.03.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 17.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS20AToimintaterapeutti, S20A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.
Sisältö
Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä. Lähipäivät toteutuvat Turun ammattikorkeakoulun tiloissa lähitoteutuksena, vain korona ohjeistuksen niin vaatiessa etätoteutuksena, näistä tiedotetaan infossa ja ennen sovittua opiskelupäivää.
Poissaolot vaikuttavat aktiviisuuteen arvosanaa alentavasti, mahdollisuus tehdä seuraavan toteutuksen yhteydessä syksyllä 2022.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä Tiimioppijan käsikirjasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautetaan ennen teeman käsittelyyn liittyvää lähipäivää, lähipäivän jälkeinen reflektio (vapaaehtoinen, ei tarvitse palauttaa Itslearningiin), ja reflektiopaperi opintojakson lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä, tällä opintojaksolla 5op eli yhteensä 135 tuntia opiskelijatyötä.
Sisällön jaksotus
info
Ikääntyneille suunnattujen palveluiden tarpeen arviointi
Ikääntymiseen vaikuttavat tekijät- onnistunut vanheneminen ja saatavilla olevat palvelut
Kotona asuminen ja kotikuntoutus
Muistisairaudet ja toimintaterapia
Käytännön harjoittelu: Toiminnallinen menetelmä Lifestyle Redesing
näyttökoe
henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 17.4.22 mennessä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautettuna ennen teeman lähipäivää, aktiivisuuden osoittaminen valmistautumalla, hyväksytty / hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä, näyttökoe, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5