Siirry suoraan sisältöön

CAD/CAM 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 7191065

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Student
- knows the differences between the milled and additive CAM process
- can choose the correct CAM materials for different indications
- is able to produce milled dental prostheses

Sisältö

- milled CAM process and materials
- additive manufacturing process and materials
- milled restorations

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Johannes Halttu
  • Noora Laiho
  • Sari Silmäri
Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ryhmät
  • PHAMMS21
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S21

Tavoitteet

Student
- knows the differences between the milled and additive CAM process
- can choose the correct CAM materials for different indications
- is able to produce milled dental prostheses

Sisältö

- milled CAM process and materials
- additive manufacturing process and materials
- milled restorations

Opetusmenetelmät

Simulaatio-opiskelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-opetus
Luento-opetus
Käänteinen oppimismenetelmä, flipped base learning
Liiketoiminnallisen laboratorion (DenTech) toimintaan ja työskentelyyn osallistuminen painottuen cad/cam osa-alueisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itslearning:
-Luentomateriaalit, käytettävät laitteet ja materiaalit
-Kirjalliset tehtävät: 5kpl

Simulaatiossa tehdään:
Cad-suunnittelu: kruunut ja täytteet; suunnittelun kertaus
CAM:
-Ivoclar Vivadentin CAM5 käytön harjoittelu
-PM7 jyrsimen käytön opiskelu ja harjoittelu
-laitteen käyttö, toiminta, huollot, terät, kiekot, jne
-omien töiden jyrsintä

Jyrsitään:
Vahakruunu prässikurssille (ja vahahuppu metallokeramiaan?)
PMMA-kruunuja/täytteitä
Emax- kruunu ja tämän prosessi
Empress-kruunu ja tämän prosessi
Tulostetaan, jos mahdollista (vaha, muovi, krkb)

Sisällön jaksotus

Suunnitteluprosessin vahvistaminen
Jyrsinnän ja tulostuksen erot sekä prosessin valitsemisen kriteerit
Keraamiset kruunut ja täytteet
Jyrsintäsuunnittelu CAM
Jyrsittävät materiaalit
Jyrsinnän jälkeiset toimenpiteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

04.07.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 27

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Milla Lahdenperä
Ryhmät
  • PHAMMS20
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S20

Tavoitteet

Student
- knows the differences between the milled and additive CAM process
- can choose the correct CAM materials for different indications
- is able to produce milled dental prostheses

Sisältö

- milled CAM process and materials
- additive manufacturing process and materials
- milled restorations

Opetusmenetelmät

Simulaatio-opiskelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-opetus
Luento-opetus
Käänteinen oppimismenetelmä, flipped base learning
Liiketoiminnallisen laboratorion (DenTech) toimintaan ja työskentelyyn osallistuminen painottuen cad/cam osa-alueisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itslearning:
-Luentomateriaalit, käytettävät laitteet ja materiaalit
-Kirjalliset tehtävät: 5kpl

Simulaatiossa tehdään:
Cad-suunnittelu: kruunut ja täytteet; suunnittelun kertaus
CAM:
-Ivoclar Vivadentin CAM5 käytön harjoittelu
-PM7 jyrsimen käytön opiskelu ja harjoittelu
-laitteen käyttö, toiminta, huollot, terät, kiekot, jne
-omien töiden jyrsintä

Jyrsitään:
Vahakruunu prässikurssille (ja vahahuppu metallokeramiaan?)
PMMA-kruunuja/täytteitä
Emax- kruunu ja tämän prosessi
Empress-kruunu ja tämän prosessi
Tulostetaan, jos mahdollista (vaha, muovi, krkb)

Sisällön jaksotus

Suunnitteluprosessin vahvistaminen
Jyrsinnän ja tulostuksen erot sekä prosessin valitsemisen kriteerit
Keraamiset kruunut ja täytteet
Jyrsintäsuunnittelu CAM
Jyrsittävät materiaalit
Jyrsinnän jälkeiset toimenpiteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat