Siirry suoraan sisältöön

Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1Laajuus (2 op)

Tunnus: 7191081

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Sari Silmäri
Ryhmät
  • PHAMMS24
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSistä

Opetusmenetelmät

Luennot ja kirjalliset tehtävät
Opintojakson toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopistoluennot toteutuvathuhti-toukokuussa -25

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät ja tentti
Vertaisopetus Ht-HLL

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä

Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2025

Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson luennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit alla

Hylätty (0)

0 = ei ymmärtämistä. Tehtävä on ymmärretty väärin eikä oppimispäiväkirjaan ole panostettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1- 2 = niukka ymmärtäminen. Oppimispäiväkirja on kuvaileva raportti. Käsitteet ja määritelmät on ymmärretty, mutta oppimispäiväkirjassa ei ole reflektioita ja pohdintaa omasta oppimisprosessista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = asioiden ymmärtäminen Käsitteiden ja määritelmien ymmärtämisen lisäksi oppimispäiväkirjassa on pohdintaa oppimisprosessista. Kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista ei ole kuitenkaan muodostettu eikä opittua tietoa ole pystytty soveltamaan.

4 = asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen. Opiskelija tunnistaa käsiteiden väliset yhteydet ja on muodostanut kokonaiskuvan opiskeltavista asioista. Hän osaa myös soveltaa oppimaansa tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = syvällinen ymmärtäminen. Opiskelija yhdistää oppimansa asiat aikaisempaan tietämykseensä ja laajempaan yhteyteen. Hän osaa kriittisesti vertailla ja arvioida oppimaansa sekä perustelee näkemyksensä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Sari Silmäri
Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ryhmät
  • PHAMMS23
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSistä

Opetusmenetelmät

Luennot ja kirjalliset tehtävät
Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopiston antamat luennot toteutuvat toukokuussa -24

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät ja tentti
Vertaisopetus Ht-HLL

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä

Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2024

Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja osallistuminen luento-opetukseen
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit alla

Hylätty (0)

0 = ei ymmärtämistä. Tehtävä on ymmärretty väärin eikä oppimispäiväkirjaan ole panostettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1- 2 = niukka ymmärtäminen. Oppimispäiväkirja on kuvaileva raportti. Käsitteet ja määritelmät on ymmärretty, mutta oppimispäiväkirjassa ei ole reflektioita ja pohdintaa omasta oppimisprosessista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = asioiden ymmärtäminen Käsitteiden ja määritelmien ymmärtämisen lisäksi oppimispäiväkirjassa on pohdintaa oppimisprosessista. Kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista ei ole kuitenkaan muodostettu eikä opittua tietoa ole pystytty soveltamaan.

4 = asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen. Opiskelija tunnistaa käsiteiden väliset yhteydet ja on muodostanut kokonaiskuvan opiskeltavista asioista. Hän osaa myös soveltaa oppimaansa tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = syvällinen ymmärtäminen. Opiskelija yhdistää oppimansa asiat aikaisempaan tietämykseensä ja laajempaan yhteyteen. Hän osaa kriittisesti vertailla ja arvioida oppimaansa sekä perustelee näkemyksensä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Milla Lahdenperä
  • Sari Silmäri
Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ryhmät
  • PHAMMS22
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSistä

Opetusmenetelmät

Luennot ja kirjalliset tehtävät
Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopiston antamat luennot toteutuvat toukokuussa -23

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät
Vertaisopetus Ht-HLL

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä

Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2023

Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja osallistuminen luento-opetukseen
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit alla

Hylätty (0)

0 = ei ymmärtämistä. Tehtävä on ymmärretty väärin eikä oppimispäiväkirjaan ole panostettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1- 2 = niukka ymmärtäminen. Oppimispäiväkirja on kuvaileva raportti. Käsitteet ja määritelmät on ymmärretty, mutta oppimispäiväkirjassa ei ole reflektioita ja pohdintaa omasta oppimisprosessista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = asioiden ymmärtäminen Käsitteiden ja määritelmien ymmärtämisen lisäksi oppimispäiväkirjassa on pohdintaa oppimisprosessista. Kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista ei ole kuitenkaan muodostettu eikä opittua tietoa ole pystytty soveltamaan.

4 = asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen. Opiskelija tunnistaa käsiteiden väliset yhteydet ja on muodostanut kokonaiskuvan opiskeltavista asioista. Hän osaa myös soveltaa oppimaansa tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = syvällinen ymmärtäminen. Opiskelija yhdistää oppimansa asiat aikaisempaan tietämykseensä ja laajempaan yhteyteen. Hän osaa kriittisesti vertailla ja arvioida oppimaansa sekä perustelee näkemyksensä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Johannes Halttu
  • Milla Lahdenperä
  • Sari Silmäri
Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ryhmät
  • PHAMMS21
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Opetusmenetelmät

Simulaatioharjoittelu
Osan opetuksesta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Työskentely palvelulaboratoriossa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatiopedagogiikka
Tiimioppiminen
Vertaisopettaminen, -oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Luennot
Proteesin korjaukset ja pohjaukset
Biometrinen kp/kp (IvoclarVivadent)

20h työskentelyä palvelulaboratoriossa

Sisällön jaksotus

Huhtikuu-toukokuu

Opiskelija ymmärtää hammasteknisestä näkökulmasta
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.03.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 15

Koulutus
  • Hammasteknikon koulutus
Opettaja
  • Johannes Halttu
  • Milla Lahdenperä
  • Sari Silmäri
Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutuu työelämälähtöisyys
Itsenäinen työskentely: pinteiden taivuttaminen, osaproteesin asettelu ja valmistaminen itsenäisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itslearning -alueelta löytyvä kirjallinen materiaali
Proteesin korjaus, hampaan lisäys ja pohjaus

Sisällön jaksotus

Kirjallinen tehtävä / tentti
Näyttökoe: proteesin pohjaus, korjaus ja hampaan lisäys
Kevään näyttöpäivät: 7.4 tai 5.5 (valitaan toinen)

Opiskelija ymmärtää hammasteknisestä näkökulmasta
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5