Syventävä parodontologiaLaajuus (3 op)
Tunnus: 7051055
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Päivi Pietikäinen
- Jaana Manneros
Ryhmät
-
PSUUNS22Suuhygienisti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla ja Moodlessa (Turun yliopisto)
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali
Opetusmenetelmät
- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keväällä 2025:
1. Tentti 25.4 (Suuhygienistin osuus)
2. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa osittain kansainvälisessä vaihdossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2025:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli ja IDRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle Minna Hyötilälle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 28.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Päivi Pietikäinen
- Jaana Manneros
Ryhmät
-
PSUUNS21Suuhygienisti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla ja Moodlessa (Turun yliopisto)
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali
Opetusmenetelmät
- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keväällä 2024:
1. Tentti 14.5
2. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa osittain kansainvälisessä vaihdossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2024:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli ja IDRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Opintojaksolla on mukana opettajaopiskelija Salla Kuusisto.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle Minna Hyötilälle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Milla Lahdenperä
- Riikka Karhuvaara
Ryhmät
-
PSUUNS20Suuhygienisti (AMK), S20
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali
Opetusmenetelmät
- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keväällä 2023:
1. Tentti xxx
2. Uusinta xxx
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla/ toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2023:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
Ryhmät
-
PSUUNS19Suuhygienisti
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali
Opetusmenetelmät
- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keväällä 2022:
1. Tentti 26.4 klo 14.15-15.45 (ICT Beta B1032)
2. Uusinta 17.5 klo 16.00-16.45 (Troll)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2022:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna