Siirry suoraan sisältöön

Syventävä parodontologiaLaajuus (3 op)

Tunnus: 7051055

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Sisältö

- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Esitietovaatimukset

Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Minna Hyötilä
  • Päivi Pietikäinen
  • Jaana Manneros
Ryhmät
  • PSUUNS22
    Suuhygienisti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Sisältö

- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla ja Moodlessa (Turun yliopisto)
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali

Opetusmenetelmät

- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keväällä 2025:
1. Tentti 25.4 (Suuhygienistin osuus)
2. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa osittain kansainvälisessä vaihdossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)

Sisällön jaksotus

Ajoitus ja sisältö kevät 2025:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli ja IDRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle Minna Hyötilälle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.

Esitietovaatimukset

Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 28.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Minna Hyötilä
  • Päivi Pietikäinen
  • Jaana Manneros
Ryhmät
  • PSUUNS21
    Suuhygienisti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Sisältö

- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla ja Moodlessa (Turun yliopisto)
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali

Opetusmenetelmät

- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keväällä 2024:
1. Tentti 14.5
2. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa osittain kansainvälisessä vaihdossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)

Sisällön jaksotus

Ajoitus ja sisältö kevät 2024:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli ja IDRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.

Opintojaksolla on mukana opettajaopiskelija Salla Kuusisto.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle Minna Hyötilälle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.

Esitietovaatimukset

Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 12.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Minna Hyötilä
  • Milla Lahdenperä
  • Riikka Karhuvaara
Ryhmät
  • PSUUNS20
    Suuhygienisti (AMK), S20

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Sisältö

- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali

Opetusmenetelmät

- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keväällä 2023:
1. Tentti xxx
2. Uusinta xxx
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla/ toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)

Sisällön jaksotus

Ajoitus ja sisältö kevät 2023:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.

Esitietovaatimukset

Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Minna Hyötilä
Ryhmät
  • PSUUNS19
    Suuhygienisti

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Sisältö

- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali

Opetusmenetelmät

- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keväällä 2022:
1. Tentti 26.4 klo 14.15-15.45 (ICT Beta B1032)
2. Uusinta 17.5 klo 16.00-16.45 (Troll)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)

Sisällön jaksotus

Ajoitus ja sisältö kevät 2022:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.

Esitietovaatimukset

Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna