Syventävä parodontologiaLaajuus (3 op)
Tunnus: 7051055
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Päivi Pietikäinen
- Jaana Manneros
Ryhmät
-
PSUUNS22Suuhygienisti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Shg opettajan osuus/ Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali ITSissä
Oheismateriaali ITSissä
Ehl opettajan osuus on Moodlessa (Turun yliopisto)
Opetusmenetelmät
Shg opettajan osuus:
- Luennot ja intruktiot
- Simulaatioharjoitukset ryhmissä fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Asiantuntija ja edustajavierailut (American Eagle, Sirona, Hammasväline)
- Yritysvierailu: LM Instruments Oy
- Oppimistehtävät, itsearviointi, vertaisarviointi
- Tietotesti
- Tentti
- EHL opettajan osuus 1 op (erillinen opintojakso Moodlessa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suuhygienistiopettajan osuus:
1. Tentti 25.4
2. Uusinta 14.5
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijakeskeisyys on huomioitu:
-> Opetuksessa keskitytään opiskelijan tarpeisiin ja oppimistavoitteisiin syventävän tiedon avulla
Aktivoivat menetelmät toteutuvat siten, että:
-> Opiskelijoita kannustetaan aktiiviseen osallistumiseen ja itsenäiseen ajatteluun oppimis ja ennakkotehtävien avulla.
Yhteisöllinen oppiminen:
-> Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa esim. simulaatioharjoituksissa
Reflektiivinen oppiminen:
-> Opiskelijat pohtivat omaa oppimistaan ja kehittymistään sekä hyödyntävät vertaisarviointia
Monipuoliset opetusmenetelmät:
-> Opintojaksolla käytetään erilaisia opetusmenetelmiä ja -välineitä: luentoja ja ryhmätöitä ja erilaisia oppimistehtäviä
Työelämälähtöisyys:
-> Opetus ja oppiminen kytkeytyvät tiiviisti työelämään esim. edustajavierailujen ja yritysvierailujen muodossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa osittain kansainvälisessä vaihdossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä
1 op eli 27 h lähiopetusta (luennot, simulaatioharjoitukset, edustaja/asiantuntijavierailut ja yritysvierailut, tentti)
1 op eli 27 h itsenäistä opiskelua (tenttimateriaali, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelumateriaali)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2025:
Shg opettajan osuudessa teoriassa ja simulaatioissa vk 9-17:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli ja IDRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla 4.4
- Tietotesti
- Tentti
Ehl opettajan osuus 1 op:
- erillinen opintojakso Moodlessa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Muut suojautumisvälineet, kuten hanskat ja maskit tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Shg opettajan osuus:
Luennoille ja simulaatioharjoituksiin osallistuminen arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata kirjallisen tehtävän ja Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Osallistuminen edustaja- ja yritysvierailuille arvioidaan hks-hyl (läsnäolovelvollisuus)
Suoritetut oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tietotesti arvioidaan hks-hyl, vain 100 % oikein on hyväksytty
Tentti arvioidaan asteikolla 1-5, -> jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
EHL opettajan osuus: Erikoishammaslääkärin luennoille pe 9.5 osallistuminen välttämätöntä. Luentoja edeltää ennakkomateriaali ja tehtävät, joihin tulee perehtyä niille varattuna aikana. Poissaolot korvataan yliopiston määrittelemällä tavalla ja seuraava toteutus on keväällä 2026.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 28.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Päivi Pietikäinen
- Jaana Manneros
Ryhmät
-
PSUUNS21Suuhygienisti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla ja Moodlessa (Turun yliopisto)
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali
Opetusmenetelmät
- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keväällä 2024:
1. Tentti 14.5
2. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa osittain kansainvälisessä vaihdossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2024:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli ja IDRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Opintojaksolla on mukana opettajaopiskelija Salla Kuusisto.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle Minna Hyötilälle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Milla Lahdenperä
- Riikka Karhuvaara
Ryhmät
-
PSUUNS20Suuhygienisti (AMK), S20
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa toimia ylläpitohoito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- osaa omahoidon ohjauksen ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
- käytettävät materiaalit, laitteet, välineet sekä hoitomenetelmät ylläpito- ja vaativassa parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä
- omahoidon ohjauksen menetelmät ylläpitohoito- ja vaativan parodontologisen potilaan hoidossa
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on ITS learning oppimisalustalla
Tenttimateriaali:
-Parodontiitin käypä hoito suositus
-Therapia odontologica soveltuvin osin (ilmoitetaan erikseen)
-Luentomateriaali
-Muu kirjallinen materiaali
Opetusmenetelmät
- Hammaslääketieteen asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- Harjoitukset fantomeilla ja toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- Oppimistehtävät sekä vertaisarviointi
- Tentti/tietotesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keväällä 2023:
1. Tentti xxx
2. Uusinta xxx
3. Uusinta (sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- asiantuntijaluennot ja edustajavierailut
- harjoitukset fantomeilla/ toisillaan (subgingivaalinen hammaskiven, -biofilmin, ja - ylimäärien poisto)
- oppimistehtävät
- tentti/tietotesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä (sis. harjoitukset, itsenäisen opiskelun, oppimistehtävien tekemisen ja kirjallisen materiaalin lukemisen)
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja sisältö kevät 2023:
- Vaativa parodontologinen hoito suuhygienistin vastuualueella
- Suuhygienistin rooli ylläpitohoidossa
- Parodontiitin käypä hoito suositus
- PRA-malli
- Parodontologiset erikoisinstrumentit
- Erikoishammaslääkärin luennot
- Asiantuntijoiden/ edustajien luennot ja vierailut
- Vierailu LM Instrumentsilla
- Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoituksissa opiskelija käyttää omia suojavaatteita, -kenkiä ja laseja. Viisirit ja muut ajankohtaiset koronatilanteen edellyttämät suojaimet tarjotaan oppilaitoksen puolesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan hks-hyl. Osallistuminen harjoituksiin on välttämätöntä, poissaolot tulee korvata Futudent kameran avulla (max. 1 x poissaolo mahd.korvata).
Erikoishammaslääkärin ja edustajien luennoille osallistuminen välttämätönta/ poissaolo korvattava tutustumalla aiheeseen itsenäisesti ja kirjoittamalla aiheesta 1 s. tiivistelmä-> palautus vastuuopettajalle
Oppimistehtävät arvioidaan hks-hyl.
Tentti/tietotesti arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella opintojakson arviointi kirjataan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää ammattikäsitteitä systemaattisesti ja hahmottaa keskeisen tietoperustan kokonaisuutena,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammatillisesti tavoitteiden suunnassa,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä tilannekohtaisesti ja turvallisesti.
• työskentelee erilaisissa tilanteissa oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• käyttää hallitusti ja systemaattisesti ammattikäsitteistöä ja laaja-alaista tietoperustaansa,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alan tietolähteistä
• tekee yhteenvetoa hankkimastaan tiedosta.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä ammattimaisesti ja tavoitteisesti,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan systemaattisesti hyödyntäen alansa tietoperustaa,
• soveltaa alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti,
• työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen.
• arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa,
• toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• vertaa ja arvioi oman alansa käsitejärjestelmiä ja teoriakokonaisuuksia,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja kriittisesti alansa tietolähteistä sekä tekee synteesiä hankkimastaan tiedosta.
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan laaja-alaista tietoperustaansa kriittisesti hyödyntäen,
• soveltaa oman alansa menetelmiä joustavasti ja turvallisesti muuttuvissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä,
• toimii itsenäisesti ja ammattimaisesti verraten ja analysoiden eri toimintavaihtoehtoja,
• toimii ennakoimattomissa tilanteissa tilanteen erityispiirteet huomioiden ammattieettisesti ja tilannekohtaisesti
• kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
• arvioi kriittisesti omaa toimintaansa,
• tuottaa tietoa ja kehittää sekä omaa, ryhmänsä että alansa toimintaa.
Esitietovaatimukset
Kaikki edeltävät parodontologian opinnot suoritettuna