Siirry suoraan sisältöön

Purentafysiologian ja suukirurgian perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 7051070

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa purentaelimen kokonaisuutena, sen toiminnan sekä siinä ilmenevät poikkeavuudet
- tunnistaa leukanivelen, alaleuan liikkeiden ja hampaiden muodostama kokonaisuus
- tunnistaa purentaelimen toimintahäiriöiden epidemiologiaa, etiologiaa ja diagnostiikkaa
- kuvata purentafysiologisen asiakkaan tutkimisen periaatteet
- kuvata tavallisimmat purentafysiologiset hoitomuodot ja toteuttaa purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- kuvata suukirurgisia hoitomenetelmiä
- nimetä perusvälineistön ja –laitteiston suukirurgiassa
- kuvata perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheet suukirurgisen potilaan hoidossa
- ottaa huomioon aseptiikan suukirurgisessa työskentelyssä
- ohjata asiakasta suun terveydenhoitoon liittyvissä tarpeissa suukirurgisten hoitojen yhteydessä
- toteuttaa suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät suukirurgisessa hoidossa

Sisältö

- purentaelin ja purentaelimen toimintahäiriöt
- Purentaelimen tutkimisen periaatteet
- Purentaelimen toimintahäiriöiden tavallisimmat hoitomuodot ja kotihoidon ohjaus
- Purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- Suukirurgiset hoitomenetelmät
- Perioperatiivinen hoitoprosessi ja asiakkaan ohjaaminen
- Aseptiikka suukirurgisessa työskentelyssä
- Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa
- Harjoitus hoitohuoneen varustelusta suukirurgista leikkausta varten

Esitietovaatimukset

Osia ammatti ja perusopinnoista

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Päivi Pietikäinen
  • Sini Kieksi
  • Jaana Manneros
Ryhmät
  • PSUUNS22
    Suuhygienisti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa purentaelimen kokonaisuutena, sen toiminnan sekä siinä ilmenevät poikkeavuudet
- tunnistaa leukanivelen, alaleuan liikkeiden ja hampaiden muodostama kokonaisuus
- tunnistaa purentaelimen toimintahäiriöiden epidemiologiaa, etiologiaa ja diagnostiikkaa
- kuvata purentafysiologisen asiakkaan tutkimisen periaatteet
- kuvata tavallisimmat purentafysiologiset hoitomuodot ja toteuttaa purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- kuvata suukirurgisia hoitomenetelmiä
- nimetä perusvälineistön ja –laitteiston suukirurgiassa
- kuvata perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheet suukirurgisen potilaan hoidossa
- ottaa huomioon aseptiikan suukirurgisessa työskentelyssä
- ohjata asiakasta suun terveydenhoitoon liittyvissä tarpeissa suukirurgisten hoitojen yhteydessä
- toteuttaa suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät suukirurgisessa hoidossa

Sisältö

- purentaelin ja purentaelimen toimintahäiriöt
- Purentaelimen tutkimisen periaatteet
- Purentaelimen toimintahäiriöiden tavallisimmat hoitomuodot ja kotihoidon ohjaus
- Purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- Suukirurgiset hoitomenetelmät
- Perioperatiivinen hoitoprosessi ja asiakkaan ohjaaminen
- Aseptiikka suukirurgisessa työskentelyssä
- Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa
- Harjoitus hoitohuoneen varustelusta suukirurgista leikkausta varten

Oppimateriaalit

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P.,Purentafysiologia. Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Luettavissa Terveysportissa.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:ssä
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:stä
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus

Opetusmenetelmät

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen lopputentti

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Purentafysiologinen hoito:
Lopputentti 16.10.24
1. Uusintatentti 6.11.24
2. Uusintatentti 11.12.24

Suukirurginen hoito:
Instrumenttitentti (30 min)
Kirjallinen tentti (60 min)
1. Uusintatentti
2. Uusintatentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)

Sisällön jaksotus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 41
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut


Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 37-48
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn tehtävän kriteerit ilmoitetaan tehtävänannossa.
Simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty simulaatioharjoittelu edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista jokaiselle simulaatioharjoittelutunnille. Mahdollinen poissaolo simulaatioharjoittelusta korvataan itsenäisesti suoritetulla, tallennetulla harjoittelulla. Tallenne toimitetaan opettajalle arvioitavaksi.
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla H - 5 (20% numeerisesta purentafysiologian kokonaisarvosanasta)
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5 (80% numeerisesta purentafysiologian kokonaisarvosanasta)
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 60 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 30 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa

Esitietovaatimukset

Osia ammatti ja perusopinnoista

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Päivi Pietikäinen
  • Jaana Manneros
Ryhmät
  • PSUUNS21
    Suuhygienisti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa purentaelimen kokonaisuutena, sen toiminnan sekä siinä ilmenevät poikkeavuudet
- tunnistaa leukanivelen, alaleuan liikkeiden ja hampaiden muodostama kokonaisuus
- tunnistaa purentaelimen toimintahäiriöiden epidemiologiaa, etiologiaa ja diagnostiikkaa
- kuvata purentafysiologisen asiakkaan tutkimisen periaatteet
- kuvata tavallisimmat purentafysiologiset hoitomuodot ja toteuttaa purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- kuvata suukirurgisia hoitomenetelmiä
- nimetä perusvälineistön ja –laitteiston suukirurgiassa
- kuvata perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheet suukirurgisen potilaan hoidossa
- ottaa huomioon aseptiikan suukirurgisessa työskentelyssä
- ohjata asiakasta suun terveydenhoitoon liittyvissä tarpeissa suukirurgisten hoitojen yhteydessä
- toteuttaa suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät suukirurgisessa hoidossa

Sisältö

- purentaelin ja purentaelimen toimintahäiriöt
- Purentaelimen tutkimisen periaatteet
- Purentaelimen toimintahäiriöiden tavallisimmat hoitomuodot ja kotihoidon ohjaus
- Purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- Suukirurgiset hoitomenetelmät
- Perioperatiivinen hoitoprosessi ja asiakkaan ohjaaminen
- Aseptiikka suukirurgisessa työskentelyssä
- Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa
- Harjoitus hoitohuoneen varustelusta suukirurgista leikkausta varten

Oppimateriaalit

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P. 2008. Purentafysiologia. Teoksessa Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Academica Kustannus Oy. Vantaa: Hansaprint Oy.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:ssä
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:stä
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus

Opetusmenetelmät

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Purentafysiologinen hoito:
Lopputentti
1. Uusintatentti
2. Uusintatentti

Suukirurginen hoito:
Vko 46, Pe 17.11. klo 9-9.30 Instrumenttitentti (30 min) Troll
Vko 48, Pe 1.12. klo 8.15-9.15 Kirjallinen tentti (60 min), ICT B1041 Omega
1. Uusintatentti Ke 17.1. klo 16
2. Uusintatentti Ke 14.2. klo 16

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)

Sisällön jaksotus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 41
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut


Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 37-48
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Läsnäolo simulaatioharjoituksissa pakollinen, poissaolot korvattava
Oppimistehtävät ja simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla H - 5 (20% numeerisesta kokonaisarvosanasta)
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5 (80% numeerisesta kokonaisarvosanasta)
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 60 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 30 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa

Esitietovaatimukset

Osia ammatti ja perusopinnoista

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Koulutus
  • Suuhygienistikoulutus
Opettaja
  • Päivi Pietikäinen
  • Jaana Manneros
Ryhmät
  • PSUUNS20
    Suuhygienisti (AMK), S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa purentaelimen kokonaisuutena, sen toiminnan sekä siinä ilmenevät poikkeavuudet
- tunnistaa leukanivelen, alaleuan liikkeiden ja hampaiden muodostama kokonaisuus
- tunnistaa purentaelimen toimintahäiriöiden epidemiologiaa, etiologiaa ja diagnostiikkaa
- kuvata purentafysiologisen asiakkaan tutkimisen periaatteet
- kuvata tavallisimmat purentafysiologiset hoitomuodot ja toteuttaa purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- kuvata suukirurgisia hoitomenetelmiä
- nimetä perusvälineistön ja –laitteiston suukirurgiassa
- kuvata perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheet suukirurgisen potilaan hoidossa
- ottaa huomioon aseptiikan suukirurgisessa työskentelyssä
- ohjata asiakasta suun terveydenhoitoon liittyvissä tarpeissa suukirurgisten hoitojen yhteydessä
- toteuttaa suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät suukirurgisessa hoidossa

Sisältö

- purentaelin ja purentaelimen toimintahäiriöt
- Purentaelimen tutkimisen periaatteet
- Purentaelimen toimintahäiriöiden tavallisimmat hoitomuodot ja kotihoidon ohjaus
- Purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- Suukirurgiset hoitomenetelmät
- Perioperatiivinen hoitoprosessi ja asiakkaan ohjaaminen
- Aseptiikka suukirurgisessa työskentelyssä
- Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa
- Harjoitus hoitohuoneen varustelusta suukirurgista leikkausta varten

Oppimateriaalit

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P. 2008. Purentafysiologia. Teoksessa Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Academica Kustannus Oy. Vantaa: Hansaprint Oy.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:ssä
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:stä
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus

Opetusmenetelmät

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Purentafysiologinen hoito:
Lopputentti 12.10.22 (45 min.) ICT B2026 Muunto
1. Uusintatentti 21.10. Troll
2. Uusintatentti 26.10. ICT Sigma

Suukirurginen hoito:
Vko 46, Ke 16.11. klo 12.30-13 Instrumenttitentti (30 min) Troll
Vko 48, Pe 2.12. klo 12.30-13.30 Kirjallinen tentti (60 min), ICT B1041 Omega
1. Uusintatentti Tammikuussa
2. Uusintatentti Helmikuussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)

Sisällön jaksotus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 41
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut


Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 38-48
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Läsnäolo simulaatioharjoituksissa pakollinen, poissaolot korvattava
Oppimistehtävät ja simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla H - 5 (25% numeerisesta kokonaisarvosanasta)
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5 (75% numeerisesta kokonaisarvosanasta)
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.

Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 60 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 30 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa

Esitietovaatimukset

Osia ammatti ja perusopinnoista