Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BJ40
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.
Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
Sisältö
- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
- Riku Mattila
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.
Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
Sisältö
- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Ryhmätyö, itse- ja vertaisarviointi,
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Kestävän kehityksen periaatteet läpäisynä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikaisempien suoritusten selvittäminen tuutoriopettajan / kurssiopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Ennakkotehtävä: 20h
Lähitapaaminen: 16h
Tehtävät: 99h
Sisällön jaksotus
' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat tammikuussa 13.1.2025 sekä huhtikuussa 14.4. 2025 - tilatiedot julkaistaan Tuudossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, itsearviointi ja tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty / täydennettävä
Menetelmätehtävä: 30%
Opinnäytesuunnitelman laatiminen ja esittäminen sekä opponointi: 70%
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.
Kontaktitunneiille ei ole osallistuttu, ja tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, ei ole kuitenkaan osallistuttu molemmille kontaktitunneille,
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, molemmille kontaktitunneille on aktiivisesti osallistuttu.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Timo Tolmunen
- Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
-
YLIKES23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.
Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
Sisältö
- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä ja valmistautumiset kontaktitunneille.
Sisällön jaksotus
' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat tammikuussa 15.1.2023 ( EDU_1090) sekä huhtikuussa 15.4. 2023 (EDU_1090)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, tutkimus- ja analysointimenetelmäharjoitus sekä opinnäytesuunnitelma.
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.
Kontaktitunneiille ei ole osallistuttu, ja tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, ei ole kuitenkaan osallistuttu molemmille kontaktitunneille,
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, molemmille kontaktitunneille on aktiivisesti osallistuttu.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 45
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Timo Tolmunen
- Ulla Seppälä-Kaven
- Mervi Varhelahti
Vastuuopettaja
Marita Antikainen
Ryhmät
-
YLIKES22Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.
Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
Sisältö
- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä ja valmistautumiset kontaktitunneille.
Sisällön jaksotus
' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat tammikuussa 16.1.2023 ( LEM A311) sekä huhtikuussa 17.4. 2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, tutkimus- ja analysointimenetelmäharjoitus sekä opinnäytesuunnitelma.
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan.
Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Marita Antikainen
Ryhmät
-
YLIKES21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.
Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
Sisältö
- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä ja valmistautuminen lähijaksolle.
Tehtävät 1-2. menetelmätehtävät sekä tehtävä 3 on opinnäytetyösuunnitelma.
Sisällön jaksotus
' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat tammikuussa 17.1.2022 ( LEM A311) sekä huhtikuussa 11.4. 2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyväksytty / hylätty.
Tehtävä 1. 1-5.
Tehtävä 2. 1-5
Opinnäytetyösuunnitelma hyväksytty / täydennettävä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.