Osaamisen johtaminen sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00CH74
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Oppimateriaalit
Saatavilla Itslearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista koetta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson 2025 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:
• 31.01. klo 9-16.
• 27.03. klo 9-16.
Opintojakson sisältö:
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä. Jos opiskelija on pois opetuskerralta, niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä, ryhmätehtäväan (arviointi: HYL/T1-K5) ja yksilötehtävään (arvointi: HYL/T1-K5). Opintojakson loppuarvosana määräytyy pääasiassa yksilötehtävän arvosanan mukaan, johon ryhmätehtävän arvosanalla on vaikutusta.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä annetun aikataulun mukaisesti eikä ole osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 09.02.2024
Ajoitus
09.02.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YSPLIS23Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Oppimateriaalit
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (119 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson 2024 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:
• 09.02.2024 klo 9-16 (EDU_1091)
• 01.03.2024 klo 9-16 (EDU_1091)
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt.
• Osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi.
• Osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen.
• Tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin ja aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn sekä
- Ryhmänä palautettava tehtävä, arviointi: HYL/1-K5.
- Yksilötehtävänä palautettava tehtävä: HYL/T1-K5, jonka tulos on opintojakson loppuarvosana.
Hylätty (0)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
13.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YSPLIS22Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Oppimateriaalit
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (119 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson 2023 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:
• 13.01.2023 klo 9-16
• 03.03.2023 klo 9-16
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt.
• Osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi.
• Osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen.
• Tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.