Henkilöstön ja osaamisen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00BX33
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia
Sisältö
henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.03.2024
Ajoitus
11.04.2024 - 23.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS23Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia
Sisältö
henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus Itslearningissä sekä itse valitut materiaalit.
Opetusmenetelmät
Asiantuntija-alustukset, keskustelut ja pienrymäpohdinnat Zoomissa ja lähitapaamisessa, ryhmätyö ja itsenäinen opiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
ENNAKKOTEHTÄVÄ: Keskeiset käsitteet tutuiksi.
RYHMÄTEHTÄVÄ: Henkilöstön ja osaamisen johtamisen malli.
YKSILÖTEHTÄVÄ: Esihenkilön rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä.
Opiskelijan työn mitoitus:
Online- ja lähiopetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Online-opetus (Zoom-verkkotapaamiset) sekä lähitapaaminen Turun kampuksella:
to 11.4.2024 9.00-13.00 (Zoom)
to 18.4.2024 16.00-18.00 (Zoom)
to 2.5.2024 9.00-13.00 (Zoom)
to 30.5.2024 11.00-16.00 (Kampus)
ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan Itslearningissä viikkoa ennen ensimmäistä verkkotapaamista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (3 kpl) suorittamista.
- Arvioinnin kohteena ovat ennakkotehtävä sekä ryhmä- ja yksilötehtävät.
- Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arviointikriteerit
ENNAKKOTEHTÄVÄ: Opettaja arvioi tehtävän asteikolla HYV/HYL.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Valittua sisältöä perustellaan asianmukaisia lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo valitusta aiheesta selkeän ja kattavan kokonaiskuvan
RYHMÄTEHTÄVÄ: Opettaja arvioi esityksen, jonka arvosana (1-5/hyl) muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta.
Esityksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Suullinen ilmaisu on selkeää
- Esityksen visuaalinen ilme on havainnollinen
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Ideoita ja ajatuksia perustellaan lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
- Esityksestä välittyy jokaisen ryhmän jäsenen työpanos
Lisäksi vertaisarviointi, joka muodostaa 20 % koko kurssin arvosanasta.
YKSILÖTEHTÄVÄ: Opettaja arvioi tehtävän asteikolla 1-5/hyl. 30 % kurssin arvosanasta.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen reflektointi
- Kurssin sisältöä on käytetty pohdinnan tukena tai omien ajatusten jäsentämisen apuna
Ilmoittautumisaika
15.10.2022 - 12.03.2023
Ajoitus
13.04.2023 - 01.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTAIKUS22Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia
Sisältö
henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä
Oppimateriaalit
Ks. itslearning-alustan materiaalit opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät
ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja lähitapaamisessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävänpalautukset ja aikataulu (Suoritusaika 1.4.-1.6.2023):
ENNAKKOTEHTÄVÄ: Keskeiset käsitteet tutuiksi. Arviointi HYV/HYL
OPPIMISTEHTÄVÄ 1: Henkilöstön ja osaamisen johtamisen malli: työkalu ryhmälle. Arviointi 1-5/hyl
OPPIMISTEHTÄVÄ 2: Esihenkilön rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä: Ratkaisuvaihtoehtojen tunnistaminen. Arviointi 1-5/hyl
Opiskelijan työn mitoitus:
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Online-opetus (Zoom-verkkotapaamiset) sekä 1.6.2023 lähitapaaminen:
13.4.2023 9.00-13.00 Henkilöstöhallinnon ydinkohdat (Zoom)
20.4.2023 16.00-18.00 Työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat (Zoom)
27.4.2023 9.00-13.00 Osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
Esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä
1.6.2023 11.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot (EduCity)
Opintojakso alkaa ensimmäisellä verkkotapaamisella Zoomissa to 13.4.2023 klo 9.00-13.00 ja päättyy 1.6.2023. Opintojakso toteutetaan etänä, poislukien 1.6. lähitapaaminen (ryhmäpresentaatiot) EduCity-kampuksella Turussa. Oppimisalustana toimii itslearning, jonne aukeaa työtila tehtävineen ja materiaaleineen päivitettynä viimeistään 13.4.2023.
Zoom-linkki kaikkiin opintojakson verkkotapaamisiin:
https://turkuamk.zoom.us/j/67561867831
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n kiintiö 3 opiskelupaikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien Oppimistehtävien (3 kpl) suorittamista
- Arvioinnin kohteena ovat Ennakkotehtävä ja oppimistehtävät 1-2.
- Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty
Arviointiin vaikuttavat arviointikriteerit:
Ennakkotehtävä:
Opettajat arvioivat tehtävän asteikolla HYV/HYL.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Valittua sisältöä perustellaan asianmukaisia lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo valitusta aiheesta selkeän ja kattavan kokonaiskuvan
Oppimistehtävä 1:
Arviointi:
Opettajat arvioivat esityksen, jonka arvosana (1-5) muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta.
Esityksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Suullinen ilmaisu en selkeää
- Esityksen visuaalinen ilme on havainnollinen
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Ideoita ja ajatuksia perustellaan lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
- Esityksestä välittyy jokaisen ryhmän jäsenen työpanos
Ryhmäläisten vertaisarviointi muodostaa 20 % koko kurssin arvosanasta.
Oppimistehtävä 2:
Opettajat arvioivat tehtävän asteikolla 1-5/hyl. 30 % kurssin arvosanasta.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen reflektointi
- Kurssin sisältöä on käytetty pohdinnan tukena tai omien ajatusten jäsentämisen apuna
Opintojakson arviointi on valmis 9.6.2023.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
14.04.2022 - 02.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTAIKUS21Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia
Sisältö
henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä
Oppimateriaalit
Viitala, Riitta (2020). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita.
Opetusmenetelmät
Ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu ja työskentely Zoomissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu.
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely.
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely / Itsenäinen työskentely 119 h
Yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista
- soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
- soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
- ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia
Opintojakson sisältö:
- henkilöstöhallinnon ydinkohdat
- osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
- työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
- esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä
Opetuksen aikataulu:
14.4.2021 klo 9.00-13.00 Online: Henkilöstöhallinnon ydinkohdat
21.4.2021 klo 16.00-18.00 Online: Työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
28.4.2021 klo 9.00-13.00 Online: Osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
2.6.2021 klo 11.00-16.00 Kampuksella, EduCity: Esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä
Tehtävänpalautukset ja aikataulu:
KOTITEHTÄVÄ 1: Työlainsäädännön ydinkohtiin perehtyminen kirjallisuuden pohjalta. Julkaistaan 21.4. DL 15.5.
KOTITEHTÄVÄ 2: Henkilöstön osaamisen kehittämiseen liittyvä tehtävä. DL 15.5.
KOTITEHTÄVÄ 3: Työyhteisön konfliktitilanteeseen / vaikeaan vuorovaikutustilanteeseen liittyvä kokemusperäinen essee. Tehtävää puretaan lähitapaamisessa 2.6. DL 15.5.
Opintojakso toteutetaan suurimmaksi osaksi etänä (Zoom-verkkotapaamiset poislukien viimeinen 2.6. kerta kampuksella). Oppimisympäristönä toimii Itslearning, josta näet Zoom-linkin kaikkiin verkkotapaamisiin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kiintiö Avoimen AMK:n opiskelijoille on 3 henkilöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat kunkin kotitehtävän:
a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) analyyttisyys