Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BN90
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
Kriittisesti arvioida mielenterveyden edistämiseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä näkökulmia, erityiskysymyksiä ja hyviä käytäntöjä.
Analysoida palvelujärjestelmän toimintaa, kehittämishaasteita ja
tulevaisuuden näkymiä mielenterveyden edistämisen näkökulmasta.
Kriittisesti tarkastella ja kehittää osallisuuden toteutumista yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Soveltaa mielenterveyden edistämiseen liittyvää tutkittua, monitieteistä tietoa kehittämistoiminnassa.
Ottaa käyttöön mielenterveyttä edistäviä menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan ja kriittisesti arvioida menetelmien vaikuttavuutta.
Sisältö
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso)
Preventio ja promootio, tutkittuun tietoon perustuvat mielenterveyden edistämisen menetelmät
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset ja stigma
Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Recovery-ajattelu
Varhainen vuorovaikutus ja traumaorientaatio
Digitaaliset menetelmät mielenterveyden edistämisessä
Ilmoittautumisaika
30.09.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS22Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
Kriittisesti arvioida mielenterveyden edistämiseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä näkökulmia, erityiskysymyksiä ja hyviä käytäntöjä.
Analysoida palvelujärjestelmän toimintaa, kehittämishaasteita ja
tulevaisuuden näkymiä mielenterveyden edistämisen näkökulmasta.
Kriittisesti tarkastella ja kehittää osallisuuden toteutumista yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Soveltaa mielenterveyden edistämiseen liittyvää tutkittua, monitieteistä tietoa kehittämistoiminnassa.
Ottaa käyttöön mielenterveyttä edistäviä menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan ja kriittisesti arvioida menetelmien vaikuttavuutta.
Sisältö
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso)
Preventio ja promootio, tutkittuun tietoon perustuvat mielenterveyden edistämisen menetelmät
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset ja stigma
Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Recovery-ajattelu
Varhainen vuorovaikutus ja traumaorientaatio
Digitaaliset menetelmät mielenterveyden edistämisessä
Oppimateriaalit
Ks. Digicampus
Opetusmenetelmät
Ks Digicampus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ks Digicampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks. Digicampus
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö, tavoiteet ja ajoitus ks Digicampus.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ks. Digicampus
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLASS21Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
Kriittisesti arvioida mielenterveyden edistämiseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä näkökulmia, erityiskysymyksiä ja hyviä käytäntöjä.
Analysoida palvelujärjestelmän toimintaa, kehittämishaasteita ja
tulevaisuuden näkymiä mielenterveyden edistämisen näkökulmasta.
Kriittisesti tarkastella ja kehittää osallisuuden toteutumista yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Soveltaa mielenterveyden edistämiseen liittyvää tutkittua, monitieteistä tietoa kehittämistoiminnassa.
Ottaa käyttöön mielenterveyttä edistäviä menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan ja kriittisesti arvioida menetelmien vaikuttavuutta.
Sisältö
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso)
Preventio ja promootio, tutkittuun tietoon perustuvat mielenterveyden edistämisen menetelmät
Mielenterveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset ja stigma
Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Recovery-ajattelu
Varhainen vuorovaikutus ja traumaorientaatio
Digitaaliset menetelmät mielenterveyden edistämisessä
Oppimateriaalit
Ks. digicampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks digicampus
Sisällön jaksotus
Ks. Digicampus
Arviointiasteikko
H-5